معرفت به قرآن، راه شناخت حق از باطل است
معرفت به قرآن، راه شناخت حق از باطل است

[box type=”shadow” ]خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی گفت: قرآن کتاب الهی و جدا کننده حق از باطل است و کسی که با معرفت و دقت آیات الهی را بخواند، تا قیامت مرز میان حق و باطل برایش مشخص و روشن است.[/box] حجت الاسلام مصطفی حسناتی در ادامه سلسله مباحث شرح دعای چهل و چهارم […]

[box type=”shadow” ]خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی گفت: قرآن کتاب الهی و جدا کننده حق از باطل است و کسی که با معرفت و دقت آیات الهی را بخواند، تا قیامت مرز میان حق و باطل برایش مشخص و روشن است.[/box]

حجت الاسلام مصطفی حسناتی در ادامه سلسله مباحث شرح دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه که در ماه مبارک رمضان در مسجد جامع نجف‌آباد برگزار شد، پیدا کردن توفیق حمد و شکر الهی را از نعمت ها و توفیقات الهی به انسان بیان کرد و گفت: درباره برخی از گنهکاران گرفته شدن توفیق عبادت بدترین نوع عذاب است که به گمان خودشان در نعمت و آسایش به سر می برند.

وی در ادامه افزود: خداوند به گروهی از کافران و ظالمین عذاب استدراج می دهد یعنی آنان را غرق در نعمت های دنیا کرده ولی توفیق شکرگزاری را از آنان می گیرد و جای بسی تأسف است که گروهی  آرزوی داشتن زندگی این افراد را دارند که مثال قرآنی آن زندگی قارون است و این تأسف خوردن از غفلت بشر ناشی می شود.

حجت الاسلام حسناتی در ادامه هدف اصلی انبیا را بیدار کردن بشر از خواب غفلت بندگی برشمرد و گفت: بزرگترین نعمت الهی این است که ما در راه بندگی قرار گیریم و همین بندگی است که انسان را زنده می کند و مبانی دین است که این گونه زندگی کردن را به انسان می آموزد تا حتی این دنیا نیز در نظرش شاد و زیبا باشد.

وی در ادامه بیان داشت: گروهی تصور می کنند که دین تنها مربوط به مسأله معاد و مرگ است و این گونه افراد در ناامیدی و افسردگی و پوچی زندگی می کنند و انسان را تا حد یک حیوان پایین می آورند در حالی که دنیا به نقل از معصومان تنها یک پل گذر است و تنها چیزی که برای انسان در معاد باقی می ماند اعمال و اعتقاداتش می باشد که یکی از این اعمال، شکر است.

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد در ادامه شرح دعای چهل و چهارم با بیان فراز «سَبّلَنَا فِی سُبُلِ إِحْسَانِهِ لِنَسْلُکَهَا بِمَنّهِ إِلَى رِضْوَانِهِ» افزود: برای رسیدن به رضوان الهی راه هایی وجود دارد که یکی از این راه ها، ماه رمضان است که انسان را به مقام رضا می رساند و تنها زمانی به این مقام خواهیم رسید که نفس ما تسلیم خدا شود و در هر حالی بگوید الهی رضا برضاک و تسلیم بامرک و این همان دعایی است که حضرت سیدالشهدا در گودی قتلگاه خواندند.

وی در ادامه این دعا به فراز دیگری که حضرت به ویژگی های ماه رمضان اشاره کرده، تصریح کرد: امام سجاد(ع) در ادامه این دعا ماه رمضان را به هفت نام دیگری نیز توصیف کرده است «وَ الْحَمْدُ لِلّهِ الّذِی جَعَلَ مِنْ تِلْکَ السّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ، شَهْرَ الصّیَامِ، وَ شَهْرَ الْإِسْلَامِ، وَ شَهْرَ الطّهُورِ، وَ شَهْرَ التّمْحِیصِ» و عظمت این ماه در بین ماه های دیگر است که خداوند با عنوان شهر الله اکبر نام برده است.

حجت الاسلام حسناتی با اشاره به معانی نام های دیگر ماه رمضان گفت: شهر رمضان که در قرآن نیز به همین نام آمده است، به معنای آب شدن گناهان است که اگر انسان نتواند این گونه شود، یعنی حق این ماه را به جا نیاورده است و شهر صیام به معنای خودداری کردن و و دوری کردن از آن چه انسان را از درگاه الهی دور می کند.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت فاطمه زهرا که فرمودند، روزه دار، روزه اش به چه درد می خورد اگر نتواند خودش را از گناه حفظ کند، گفت: این ماه، ماه بازداشتن از زشتی ها است و همان گونه که خود را از خوردن حفظ می کنیم، باید کل اعضا و جوارحمان در طاعت و عبادت باشد و بالاترین رزقی که خداوند در این ماه به بندگانش می دهد، ذکر الله است که همان باز شدن چشم باطنی است.

امام جمعه نجف‌آباد درباره معنای شهر الاسلام  بیان کرد: در این جا دو معنا وجود دارد یکی این که عظمت اسلام در این ماه ظهور و بروز کرده است که اگر واقعا در این ماه به مقام بندگی برسیم، نه تنها یک مسلمان واقعی بلکه خواهیم توانست اسلام را به نمایش بگذاریم.

وی در ادامه افزود: معنای دوم شهر الاسلام یعنی تسلیم شدن است یعنی چنان تسلیم فرمان الهی باشیم هم چون یک میت زیر دست غسال و اگر به این درجه رسیدیم معنای واقعی رمضان را درک خواهیم کرد.

حجت الاسلام حسناتی درباره معنای دیگر ماه رمضان، شهر الطهور، نیز بیان داشت: طهارت و پاک شدن که نه تنها باید ظاهر خود را با اعمالی چون غسل و وضو پاک کرد، بلکه بالاتر از آن پاک کردن باطن است که همه وجود خود را از آلودگی ها و زشتی ها پاک کنیم.

وی شهر التمحیص  را به معنای خلوص و خالص شدن بیان کرد و گفت: وجود و باطن انسان پر شده از گناهان کوچکی است که بهترین زمان برای از بین بردن آن، در این ماه است.

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد در ادامه بیان کرد: از دیگر نام های این ماه، شهر القرآن است و فرقان، یکی از اسمای قرآن به معنای جدا کننده حق و باطل است و اگر کسی با معرفت با قرآن مأنوس شود، شناخت حق و باطل برای او تا قیامت مشخص خواهد شد.

وی در پایان گفت: ماه رمضان، بهار قرآن است و ائمه اطهار در این ماه مبارک چنان اوقاتشان را تنظیم می کردند که وارد شده است که گاهی در طول یک ماه، چهل ختم قرآن می خواندند و خدایی که خالق و رازق ماست دوست دارد در این ماه با ما حرف بزند و سعی کنیم هر چه بیشتر در این ماه با قرآن مأنوس شده و با توجه و معرفت معانی آن را درک کنیم.