معرفی مسجد شهید غیوری در آزاد نجف آباد
معرفی مسجد شهید غیوری در آزاد نجف آباد

مسجد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با نام شهید غیوری با بهره‌گیری از هنر معماری اصیل ایرانی- اسلامی در مرکز سایت و ابتدای محور مرکزی دانشگاه احداث شده و در حال بهره‌برداری است. نام این مسجد با توجه به کمک های مرحوم آیت اله غیوری نماینده پیشین مقام معظم رهبری در هلال احمر به […]

مسجد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با نام شهید غیوری با بهره‌گیری از هنر معماری اصیل ایرانی- اسلامی در مرکز سایت و ابتدای محور مرکزی دانشگاه احداث شده و در حال بهره‌برداری است.

نام این مسجد با توجه به کمک های مرحوم آیت اله غیوری نماینده پیشین مقام معظم رهبری در هلال احمر به ساخت آن به یاد پسر شهید این روحانی نجف آبادی،نامگذاری شده است.

این مسجد برای برگزاری نماز و انجام فرایض دینی و امور فرهنگی دانشگاه در سال ۱۳۶۹ احداث شد لیکن به دلیل محدودیت فضای داخلی و عدم پاسخگویی به نیاز دانشگاه در چندین فاز توسعه و بهینه‌سازی شده است و در سال ۱۳۸۵ با زیربنای ۱۹۵۰ متر مربع و ظرفیت ۲۰۰۰ نفر نمازگزار افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ساختمان مسجد بزرگ دانشگاه با به کارگیری المانهای معماری ایرانی – اسلامی مانند سردر ورودی، گنبد، کاشی‌کاری، نورگیرها، قوس‌ها و پنجره‌های قوسی شکل، طراحی و ساخته شده است که از ابتدای ورود فضای کاملاً مذهبی عرفانی را به وجود می‌آورد. سردر ورودی این مسجد با کاشی کاری هفت رنگ با آیه نوشته ساخته شده و گنبد با قطر ۸ متر و ارتفاع ۱۸ متر از سطح زمین در مرکز شبستان مسجد وجود دارد.

از دیگر ویژگی‌های این مکان مقدس، مجاورت با یادمان شهدای گمنام تدفین شده در صحن دانشگاه آزاد اسلامی بوده که حس قرابت و معنویت خاصی را حاکم کرده و مکانی معنوی برای دانشجویان، کارکنان و استادان به وجود آورده است.

برگزاری جلسات تفسیر و قرائت قرآن هر روز بعد از نماز ظهر و عصر، بیان احکام هر روز بین نماز، سخنرانی‌های مذهبی و اعتقادی، مراسم دعای کمیل، عرفه، زیارت عاشورا، مراسم عزادارای در محرم و صفر، پرسش و پاسخ شرعی دانشگاهی از برنامه‌های این مسجد در ایام سال است و در ماه مبارک رمضان حال و هوای ویژه می‌گیرد.

با توجه به توسعه ساختمان و بهینه‌سازی امکانات مسجد در سال‌های اخیر این مسجد مجهز به سیستم‌های تصویر، صوت و نور مدرن و به روز، برق بدون وقفه و تاسیسات گرمایشی سرمایشی مناسب با توجه به صرفه جویی در مصرف انرژی است. همچنین این واحد دانشگاهی دارای ۳ مسجد دیگر در مجموعه خوابگاه‌ها و آموزشکده سما دانشگاه با زیربنای کل ۱۳۵۰ متر مربع در سال ۱۳۸۸ احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

منبع:آنا