نجف آباد و جهاد سازندگی
نجف آباد و جهاد سازندگی

[box type=”shadow” ]رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران کنگره ملی شهدای نجف آباد:نجف آباد از پیشروترین شهرستانها در نهضت امام خمینی(ره) و یکی از قله‌های برجسته جهاد است[/box] جهاد سازندگی از جمله نهادهای مردمی جوشیده از انقلاب اسلامی ایران است. این نهاد به خاطر فلسفه تشکیل و عملکرد آن، در میان سایر نهادها […]

[box type=”shadow” ]رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران کنگره ملی شهدای نجف آباد:نجف آباد از پیشروترین شهرستانها در نهضت امام خمینی(ره) و یکی از قله‌های برجسته جهاد است[/box]

جهاد سازندگی از جمله نهادهای مردمی جوشیده از انقلاب اسلامی ایران است. این نهاد به خاطر فلسفه تشکیل و عملکرد آن، در میان سایر نهادها و ارگان هایی که برای قوت و تداوم انقلاب اسلامی شکل گرفتند از اعتبار و جایگاه والایی برخوردار است. جهاد سازندگی تنها به فاصله ۴ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی شکل گرفت و تشکیل آن به خاطر فقر فزاینده‌ای بود که در سیستم کشاورزی و نظام روستائی کشور وجود داشت.

ایده ابتدایی تشکیل نهادی دانشجویی برای اداره مناطق بحرانی محروم و دورافتاده و اولین گروهای اعزامی گروهای زیر بودند که تا تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۵۷اعزام شدند و به مدت سه ماه در این مناطق فعالیت کردند.

  • گروه اعزامی پلی تکنیک به سرپرستی محسن میردامادی (نجف آبادی) و علی اکبر مهرفرد به کردستان.
  • گروه اعزامی دانشگاه صنعتی آریامهر به سرپرستی حسین شوریده و ابراهیم اصغرزاده به گنبد و ترکمن‌صحرا.
  • گروه اعزامی دانشگاه ملی به سرپرستی آعبدالله و سیفی کار به خوزستان و مسجد سلیمان.
  • گروه اعزامی دانشگاه صنعتی اصفهان به سرپرستی محمود حجتی (نجف آبادی )به شهرکرد.
  • گروه اعزامی دانشگاه تهران به سرپرستی مرحوم جواد خیابانی (احتمالاً) به سیستان و بلوچستان.


فرمان امام خمینی(ره)  برای تأسیس جهاد سازندگی در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ :
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم
باید به ملت متوسل بشویم. ملتی که بحمدلله مهیای خدمت و فداکاری بوده و هستند. ملت ما با فداکاری بحمدالله مراحل با اهمیت را پشت سرگذاشته، موانع مرتفع شد، خائنین رفتند. و اگر تتمه‌ای هم باشد با همت ملت خواهند رفت. لکن این دیوار شیطانی بزرگ که شکست، پشت این دیوار و خرابی‌ های زیادی هست و ناچاریم که برای سازندگی به ملت متوجه بشویم. برای این که خرابی ‌هایی را که در طول مدت حکومت جائر پهلوی در مملکت ما حاصل شده است ترمیم کنیم و بحمدالله ملت ما راجع به سازندگی مهیا بودن خود را اعلام کردند. دانشجوهای عزیز، متخصصین، مهندسین و بازاریان، کشاورزان همه قشرهای ملت داوطلب‌اند که ایرانی که به طور مخروبه به دست ما آمده، بسازند از این جهت باید ما این جهاد را به سازندگی موسوم کنیم… خداوند به همه ملت و به همه کسانی که در این راه تشریک مساعی می ‌کنند و این وظیفه اخلاقی شرعی را ادا می ‌کنند توفیق عنایت کند. همه موفق باشند که در این جهاد شرکت کنند و این خرابه‌ ها را بسازند و برادران خودشان را کمک نمایند که شاید هیچ عبادتی بالاتر از این عبادت نباشد. بلکه من از اشخاصی که برای زیارت ها مثل زیارت مکه معظمه و مدینه منوره می ‌‌خواهند به طور استحباب بروند از آن ها می ‌خواهم و تقاضا می‌ کنم که شما که برای ثواب می‌ خواهید به مکه مشرف بشوید و یا می‌ خواهید به مدینه منوره و یا به عتبات عالیات مشرف بشوید، امروز ثوابی بالاتر از این نیست که به برادران خودتان کمک کنید و این سازندگی را همه با هم شروع کنیم که ایران خودتان درست ساخته بشود و برادران شما نجات یابند. خداوند به همه شما اجر عنایت می‌ کند و همان ثوابی را که شما از زیارت می ‌خواهید خداوند در این جهاد به شما خواهد داد. والسلام و علیکم و رحمه‌‌الله و برکاته.