نجف آباد حیاط خلوت اصفهان می شود؟
نجف آباد حیاط خلوت اصفهان می شود؟
آیا قرار است شهرستان نجف آباد با توجه به بعد کم مسافت نسبت به مرکز استان، حیاط خلوت اصفهان شده و تمام آسیب های روحی، روانی و اجتماعی را به جان بخرد تا مرکز نشینان با آسودگی خاطر بیشتری دوران پیک شیوع را پشت سر بگذارند.

نجف آباد حیاط خلوت اصفهان می شود؟

«محسن مرادی»: سرخط خبرهای نخستین روزهای اسفند ماه امسال به یک سوژه ختم می شد. کرونا. ویروسی ناشناخته که با سرعتی زیاد تمام کشورهای جهان را درگیر کرد. ایران نیز از شیوع این ویروس کشنده مصون نبوده است. طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، نزدیک به ۱۳هزار نفر در کل کشور به این ویروس مبتلا شده اند که سهم استان اصفهان نهصد و چهل و شش نفر است.

شهرستان نجف آباد نیز مانند اغلب شهرهای کشور درگیر کرونا شد. هرچند دسترسی به جزئیات آمار مبتلایان و تعداد فوتی های نجف آباد امکان پذیر نیست اما اتفاقات و حواشی پیش آمده چند روز اخیر در این شهر نشان می دهد باید برای روزهای سخت تر آماده باشیم.

در حالی که اغلب شهرهای کشور از آغاز شیوع کرونا با اعمال محدودیت های تردد در مبادی ورودی و خروجی خود سعی در کنترل این بیماری داشتند، این اتفاق در شهرستان نجف آباد با تاخیر بسیار زیادی شکل گرفت.

توصیه ها و هشدارهای کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان نجف آباد کارساز نبود و تردد برخی مردم در سطح شهر باعث افزایش نگرانی درباره شیوع تصاعدی کرونا در نجف آباد شد. همچنین فعال بودن بازار و فروشگاه های بزرگ شهر باعث شد، علاوه بر ترغیب مردم شهر برای انجام خرید عید، شاهد حضور مسافرانی از سایر شهرستان ها در نجف آباد باشیم.

این در حالی است که در شهرستان همجوار نجف آباد، یعنی خمینی شهر، وضعیت قرمز اعلام شد و در اصفهان نیز عملا بازار به حالت تعطیلی در آمده است. بدیهی است در چنین شرایطی شهرستان نجف آباد خواسته یا ناخواسته میزبان افرادی باشد که از شهرهای اطراف برای خرید به بازارش بیایند.

این تردد ها و تجمع ها بدون شک خود عاملی است برای انتشار بیش از پیش ویروس در شهر. با تمام این تفاسیر، خروجی هیچ یک از جلسات ستاد مبارزه با کرونا در نجف آباد به تعطیلی بازار ختم نشد. حتی بخشنامه اتاق اصناف شهرستان مبنی بر تعطیلی بازار هم بخاطر عدم تایید فرا دستان استان نشین پس از یک روز لغو شد.

این مماشات تا جایی پیش رفت که علی زارع، دادستان شهرستان نجف آباد در چارچوب وظیفه ذاتی یک دادستان به عنوان مدعی العموم، مستقل از ستاد مبارزه با کرونا طی نامه ای به فرماندهی انتظامی شهرستان نجف آباد، دستورالعمل تعطیلی فروشگاه هایی که عامل تجمع مردم هستند را صادر کرد.

زارع پیش از این تصمیم، در نشست خبری اعضای ستاد مبارزه با کرونا، صراحتا نارضایتی خود از عدم تصمیم گیری صحیح، قاطع و به موقع درباره تعطیلی بازار را اعلام کرد.

انتشار نامه دادستان با محوریت تعطیلی بازار و حمایت گسترده افکار عمومی نشان داد که مردم آگاهانه اخبار شهرستان را رصد میکنند و از تعلل مسئولان در تصمیم گیری های ستادی گلایه مند هستند.
سکوت معنا دار مجتبی راعی، فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد نیز می تواند حکایت از اختلاف نظر وی با دادستان جوان شهر داشته باشد.

بررسی های میدانی دو روز گذشته نشان می دهد که بازاریان نجف آباد با تمکین از دستور دادستان، فروشگاه های خود را بسته نگه داشته اند هر چند که به طور حتم عده ای از آنها از این تصمیم ناراضی هستند.
اما سوال اینجاست که نارضایتی کسبه ای که البته مطالبات بحقی نیز دارند و بدون شک نباید نا دیده گرفته شوند مهم تر از حفظ جان تمام شهروندان نجف آبادی است؟ کسبه ای که خود آنها نیز از خطر ابتلا به ویروس کرونا مصون نخواهند بود.

آنچه که مسلم است باز بودن بازار تبعات جبران ناپذیری برای شهر دارد. هجوم مردم از شهرهای اطراف و حتی شهر اصفهان برای خرید از بازاریانی که انصاف و قناعتشان زبانزد خاص و عام است جز فاجعه چیزی به همراه نخواهد داشت. مواد غذایی فاقد بسته بندی بهداشتی، لباس، کیف، کفش و سایر اجناس فروشگاه ها دست به دست بین مشتری ها میچرخد و هیچ کس نمی تواند تضمین کند که هیچ یک از مشتریان، مبتلا به ویروس کرونا نبوده باشد. موضع دادستان به عنوان حافظ منافع مردم مشخص است. اما موضع فرماندار به عنوان مغز متفکر و نماینده دولت در نجف آباد چیست؟
آیا قرار است مردم نجف آباد قربانی مصون ماندن مردم سایر شهر های همجوار از شیوع کرونا باشند؟

آیا قرار است شهرستان نجف آباد با توجه به بعد کم مسافت نسبت به مرکز استان، حیاط خلوت اصفهان شده و تمام آسیب های روحی، روانی و اجتماعی را به جان بخرد تا مرکز نشینان با آسودگی خاطر بیشتری دوران پیک شیوع را پشت سر بگذارند.

تحولات روزهای آینده در شهرستان نجف آباد پاسخ تمام این سوالات را خواهد داد.
باید منتظر ماند و دید که فرماندار و سایر اعضای ستاد مبارزه با کرونا چه تصمیمی می گیرند. بدون شک مردم نجف آباد بهترین قضاوت را درباره این روزهای سخت خواهند داشت و در آینده از مسئولانی که دلسوزانه در کنار مردم ایستاده اند به نیکی یاد خواهند کرد.

قرنطینه کرونا در نجف آباد

قرنطینه کرونا در نجف آباد

نجف آباد حیاط خلوت اصفهان می شود؟