نسخه غربی کرونا، شفا نمی دهد
نسخه غربی کرونا، شفا نمی دهد
حدود یک سال از شروع بحران کرونا و آغاز محدودیت ها در کشورهای درگیر می گذرد ولی بعد از این مدت، برخی کشورها هنوز درگیر مانده اند و  تعداد محدودی با مهار کرونا، محدودیت را به پایین ترین سطح کاهش داده اند.

نسخه غربی کرونا، شفا نمی دهد

حدود یک سال از شروع بحران کرونا و آغاز محدودیت ها در کشورهای درگیر می گذرد ولی بعد از این مدت، برخی کشورها هنوز درگیر مانده اند و  تعداد محدودی با مهار کرونا، محدودیت را به پایین ترین سطح کاهش داده اند.

یکی از موفق ترین تجربه ها در این عرصه را باید متعلق به چین دانست که با وجود جمعیت میلیاردی، با تلفیق طب سنتی و جدید و اعمال مدبرانه و جامع نگرانه برخی محدودیت ها، به این بیماری غلبه کرده است.

در نقطه مقابل، کشورهای غربی قرار دارند که با وجود اجرای به نسبت موفق محدودیت ها، فقط توانسته اند این مشکل را در بازه های زمانی چند ماهه و آن هم تا حدودی مهار کنند و تمام امیدشان به واکسن کرونا دوخته شده است.

در این میان، ایران با وجود داشتن سابقه چند هزار ساله در طب سنتی، نگاهش به غرب و سازمان بهداشت جهانی بوده و بیشترین تمرکز خود را بر اجرای محدودیت ها و رعایت برخی شیوه نامه ها گذاشته و بالطبع همانند اروپایی ها، اوضاع خوشی در این عرصه ندارد.

واقعیت این است که حتی اگر ما همانند برخی کشورهای اروپایی، محدودیت ها و شیوه نامه ها را به بهترین شکل نیز اجرا کنیم، فقط برای مدت کوتاهی شر این بیماری را کوتاه کرده ایم و چند هفته یا حداکثر چند ماه بعد، باید منتظر بازگشت شرایط بیماری باشیم.

دانشکده طب ایرانی

دانشکده طب ایرانی

 

خطر عوارض واکسن کرونا و بازگشت کروناها

البته برخی اعتقاد دارند، چاره ای جز تحمل این محدودیت ها تا پیدا شدن واکسن کرونا نیست ولی به این سوال جواب نمی دهند که  چه تضمینی برای بی عوارض بودن این واکسن در دراز مدت وجود دارد؛ به خصوص نمونه خارجی اش که برخی پیش خریدش نیز کرده اند. و علاوه بر آن چه تضمینی هست که بعد از رفع مشکل کرونا، دنیا بار دیگر درگیر بیماری مشابهی نشود که مجبور شویم دوباره همین محدودیت ها را تحمل کنیم؟

وضعیت موجود، فشار فوق العاده ای به کادر متعهد و فداکار درمانی کشور وارد کرده و هم زمان اقشار غیرکارمند به خصوص طبقات متوسط رو به پایین را، در سخت ترین تنگناهای اقتصادی قرار می دهد. باید قبول کنیم که ما هم چاره ای جز کمک گرفتن از طب سنتی (ایرانی) برای درمان یا کاهش عوارض بیماران کرونایی نداریم.

با توجه به جمیع شرایط موجود، هیچ چاره ای جز کمک گرفتن از طب ایرانی و تغییر سبک زندگی مردم در مسیر تقویت سیستم ایمنی بدن شان نداریم تا هم از شر کرونا خلاص شویم و هم بتوانیم در آینده، از پس کروناهای مشابه بر آییم.

متاسفانه در سال های اخیر، به همان اندازه که پزشکان متخصص طب سنتی،دانش آموختگان دانشگاه های معتبر کشور، کنار گذاشته شدند، زمینه فعالیت افراد غیر متخصص، غیرعالم و گاهی شیاد در عرصه طب ایرانی فراهم شده و بیشتر مردم و کادر درمانی ما، دید مناسبی به این پتانسیل ارزشمند داخلی ندارند.

صدای پزشکان متعهد طب سنتی کشورمان، در کمتر رسانه دولتی و حتی خصوصی شنیده می شود و معدود برنامه های تولید شده در صدا و سیما نیز به سرعت تعطیل شده اند؛ هم چون برنامه «انارستان» شبکه افق. البته هنوز یک برنامه رادیویی وجود دارد که واقعیت طب ایرانی را بازگو می کند؛ برنامه «شفا» در رادیو معارف که هر روز صبح حوالی ساعت۹ به روی آنتن می رود.

به هر حال، در شرایطی که طب اصیل ایرانی به معنای واقعی کلمه «بایکوت» شده، همه وظیفه داریم در حد توان و امکانات مان، توصیه های این علم دیرینه را ترویج کنیم؛ البته تمیز توصیه های علمی، از اظهارنظرهای سلیقه ای و غیرکارشناسانه برخی مدعیان این عرصه، کاری است بس مشکل.

دانشکده طب سنتی

دانشکده طب سنتی

نسخه غربی کرونا، شفا نمی دهد