نشست سریع نجف آباد با بی تدبیری
نشست سریع نجف آباد با بی تدبیری
روزانه از سه حلقه چاه در جنوب نجف آباد بیش از چهار میلیون لیتر آب برای مصارف کشاورزی برداشت می شود که این به معنی نشست بسیار سریع و فاجعه بار زمین در این بخش از شهر طی ماه ها و سال های آینده خواهد بود.

نشست سریع نجف آباد با بی تدبیری

این آمار تنها مربوط به سه حلقه چاه است و با اضافه کردن برداشت هایی که روزانه از دیگر چاه های سطح شهر انجام می شود، به آمار نگران کننده تری خواهیم رسید.

این کار در شرایطی صورت می گیرد که به گفته کارشناسان، به لطف بارش های بهاری امسال، ذخیره سد زاینده رود با سال گذشته تفاوت چندانی ندارد و می توان از همین منبع برای کشاورزی غرب استان استفاده کرد ولی مسئولان استانی از ترس اعتراضات شدید مردمی، اولویت تخصیص از زاینده رود را به شرق استان داده و در غرب، برداشت پرحجم از سفره های آب زیرزمینی را مجاز کرده اند.

این حجم از کاهش روزانه منابع سفره های زیرزمینی شهرهایی مانند نجف آباد در حالی صورت می گیرد که در برخی شهرهای بالادست، باغات به دلیل حجم بالای آبیاری در خطر  نابودی  قرار گرفته اند یا شاخه درختان، زیر بار سنگین میوه های آبدار خم شده یا شکسته اند. میوه هایی که بخش قابل توجهی از آن ها، از بین رفته یا خوراک دام ها می شود.

جولان تانکرهای آبرسانی سیار در سطح شهر، علاوه بر مشکلات ترافیکی متعدد، خسارت های قابل توجهی را هم به زیرساخت ها وارد می کند که جبران آن تنها از محل عوارض پرداختی شهروندان میسر خواهد بود.

نشست فاضلاب

نشست فاضلاب

نشست سریع نجف آباد با بی تدبیری