نظر سنجی انتخاباتی غیرقانونی در نجف آباد
نظر سنجی انتخاباتی غیرقانونی در نجف آباد
ظهر امروز یکی از شهروندان در تماسی تلفنی از یک نظر سنجی انتخاباتی در نقاط مرکزی شهر خبر داد. موضوع را که با مسئولان فرمانداری در میان گذاشتیم، مشخص شد این گروه که بیشترشان را خانم های جوان تشکیل می دهند، هیچ گونه مجوزی از فرمانداری نگرفته اند.

نظر سنجی انتخاباتی غیرقانونی در نجف آباد

ظهر امروز دوشنبه ۲۳ دی ۹۸ یکی از شهروندان در تماسی تلفنی از یک نظر سنجی انتخاباتی در نقاط مرکزی شهر خبر داد. به دنبال طرح موضوع با مسئولان فرمانداری و بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگارمان، مشخص شد این گروه که بیشترشان را خانم های جوان تشکیل می دهند، هیچ گونه مجوزی از فرمانداری نگرفته اند.

این افراد که مدعی هستند از طرف صدا و سیما این کار را می کنند، تعدادی سوال از قبل تنظیم شده در تبلت خود داشته و به ترتیب آن ها را از مصاحبه شونده می پرسند. در ادامه نیز یک لیست ۲۱ نفره از نامزدهای ثبت نام شده در حوزه انتخابیه نجف آباد، تیران و کرون نشان داده و می پرسند که مصاحبه شونده به چه شخصی رای می دهد.

این افراد که گویا نامه ای نیز به عنوان مجوز همراه داشته و مدعی داشتن لباس های متحد الشکل نیز هستند، در نقاط پرتردد شهر مانند چهارراه بازار و محدوده باغملی (میدان امام خمینی) دیده شده اند.

نکته جالب در مورد سوالات این گروه نظرسنجی، ماهیت سوالات شان است. به عنوان نمونه اول از همه می پرسند که «آیا می دانید که اسفند ماه امسال چه انتخاباتی برگزار خواهد شد؟» یا «آیا شما در انتخابات شرکت خواهید کرد؟».

یکی دیگر از سوالات این نظر سنجی که احتمالا به منظور سنجش میزان اطلاعات مصاحبه شوندگان تنظیم شده، این است که «آیا شما فقط به نامزدهای تیران و کرون رای می دهید؟ یا به نامزدهای نجف آباد و مهردشت نیز رای خواهید داد؟» مشخص است که طراح سوالات تلاش دارد متوجه شود که مخاطب می داند که حوزه انتخابیه شامل نجف آباد، تیران و کرون و مهردشت است یا نه.

مسئولان فرمانداری شهرستان نیز اعلام کرده اند با توجه به این که این گروه هیچ گونه مجوزی از فرمانداری و دیگر ارگان های مرتبط ندارند، شهروندان نبایستی با آن ها همکاری داشته باشند.

در انتخابات قبلی مجلس یا شورای شهر نیز موارد مشابهی از این نظرسنجی ها در سطح شهرستان مشاهده شده بود.

چندی پیش شورای تامین شهرستان در نشست با خبرنگاران و فعالان فضای مجازی، لیست بلند بالایی از تخلفات انتخاباتی را تشریح کرده بودند که یکی از آن ها نظرسنجی های انتخاباتی بود.

انتخابات مجلس شورای اسلامی

انتخابات مجلس شورای اسلامی

 

نظر سنجی انتخاباتی غیرقانونی در نجف آباد