گزارش ایرنا از آخرین وضعیت برجهای دوقلو مسجد صفا
گزارش ایرنا از آخرین وضعیت برجهای دوقلو مسجد صفا

حسین نجفی پور روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این برج ها که در زمان صفویه ساخته شده؛ در منزل تاریخی قرار دارد که مالک خصوصی این بنا به تازگی در کنار این برج ها اقدام به حفاری به عمق ۶ متر کرده است. وی با اشاره به اینکه به دنبال ارائه […]

حسین نجفی پور روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این برج ها که در زمان صفویه ساخته شده؛ در منزل تاریخی قرار دارد که مالک خصوصی این بنا به تازگی در کنار این برج ها اقدام به حفاری به عمق ۶ متر کرده است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال ارائه گزارشهای مردمی و با هماهنگی یگان حفاظت میراث فرهنگی و مراجع قضائی و انتظامی از ادامه حفاری درجوار این بنای تاریخی شهر نجف آباد جلوگیری شده است ، افزود: به دلیل وسعت حفاریهای انجام شده در این بنا احتمال تخریب کامل این اثر کم نظیر وجود دارد.

مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف آباد افزود: در یکماه گذشته حفاریهایی به عمق ۶ تا هفت متر در پنج نقطه این بنای تاریخی بویژه در زیر برج ها با هدف دستیابی به گنج انجام شده است.

نجفی پور در ادامه بااشاره به وجود سوابق مشابه در این زمینه اظهار کرد: بوسیله وکیل حقوقی انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف آباد علیه عاملان حفاری در این بنای تاریخی شکایتی تنظیم شده و تحویل مراجع قضایی خواهد شد.

به گفته وی، در ماههای گذشته اداره کل میراث فرهنگی اصفهان برای خرید این بنای تاریخی مذاکراتی را با مالکین خصوصی آن انجام داده اما بر سر قیمت این بنا توافقی بین طرفین انجام نشده است.

برج های دوقلوی صفا نجف آباد در منزل تاریخی که مالکیت آن در انحصار بخش خصوصی است، قرار دارد.

این بنا با قدمت بیش از ۴۰۰ سال در زمان صفویه بمنظور تولید کود کشاورزی در کنار مسجد صفا نجف آباد ساخته شد.

در همین حال علی اخضری پژوهشگر تاریخ ایران با اشاره به اینکه تاریخ دقیقی از ساخت برج های دوقلوی صفا نجف آباد در دست نیست، گفت: زمانیکه غلامعلی رادی مشهور به آق غلامعلی در زمان قاجارها باغی را در اطراف نجف آباد خریداری کرده، این برج ها در آن قرار داشته است.

وی افزود: به همین دلیل می توان گفت پیشینه ساخت این برجها به دوره صفویه یا زندیه برمی گردد.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ ایران با اشاره به اینکه برج های کبوتر در ایران بصورت گرد ساخته می شود، اظهارکرد: برج های آق غلامعلی در نجف آباد بصورت چهارگوش ساخته شده که احتمال می رود معماری آن برگرفته از معماری یونانی یا کلیساهای ارمنستان باشد.

وی افزود: یکی از این برج ها دو طبقه است که طبقه اول آن مسکونی بوده است.

برج های کبوترخانه دوقلو صفا یا آق غلامعلی اصفهان در ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست ثبت آثار ملی کشور قرار گرفت.

کبوترخانه ها ( برج های کبوتر ) برای گردآوری کود کبوترها و دیگر پرندگان، جهت مصارف کشاورزی ساخته شده است.

کود کبوتر در گذشته استفاده های بسیاری در صنعت داشته، از جمله صنعت دباغی در چرم سازی و ساخت باروت به همین دلیل در زمان شاه عباس صفوی مالیات سنگینی از کبوترخانه ها گرفته می شد.