جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024
گروه : یادداشت
پ
  • شناسه : 13245
  • 27 آذر 1393 - 22:05
  • 792 بازدید
  • ۰ دیدگاه
  • ارسال توسط :

نگاهی به زندگی پربار آیت الله غیوری

نگاهی به زندگی پربار آیت الله غیوری
نگاهی به زندگی پربار آیت الله غیوری

[box type=”shadow” ] آیت الله سید علی‌ غیوری‌ نجف‌آبادی‌ فرزند سید مصطفی‌ در سال‌ ۱۳۰۹ ش‌ در نجف‌آباد اصفهان‌ متولد شد. پدرش‌ کاسب‌ خرده‌پا و مادرش‌ مریم‌ بیگم‌ خانه‌دار بود. [/box] وی‌ تحصیلات‌ خود را تا پایان‌ دوره‌ی‌ ابتدایی‌ در زادگاه‌ خود گذراند و سپس‌ به‌ علت‌ علاقه‌ به‌ علوم‌ دینی‌ به‌ تحصیلات‌ حوزوی‌ روی‌ […]

[box type=”shadow” ] آیت الله سید علی‌ غیوری‌ نجف‌آبادی‌ فرزند سید مصطفی‌ در سال‌ ۱۳۰۹ ش‌ در نجف‌آباد اصفهان‌ متولد شد. پدرش‌ کاسب‌ خرده‌پا و مادرش‌ مریم‌ بیگم‌ خانه‌دار بود. [/box]

وی‌ تحصیلات‌ خود را تا پایان‌ دوره‌ی‌ ابتدایی‌ در زادگاه‌ خود گذراند و سپس‌ به‌ علت‌ علاقه‌ به‌ علوم‌ دینی‌ به‌ تحصیلات‌ حوزوی‌ روی‌ آورد. پدر‌ و نیز مدیر مدرسه‌اش‌ با این‌ تصمیم‌ مخالف‌ بودند، ولی‌ وی‌ با اصرار، رضایت‌ آنان‌ را به‌ دست‌ آورد. بنابراین‌ در سال‌ ۱۳۲۵ رهسپار اصفهان‌ شده‌ و در مدرسه‌‌ علمیه‌‌«نیماورد» اصفهان‌ به‌ تحصیل‌ پرداخت‌. در مدت‌ ۲ سال‌ اقامت‌ در اصفهان‌، مقدمات‌ و بخشی‌ از سیوطی‌ و حاشیه‌ را در نزد آقایان‌ ایران‌نژاد، صالحی‌، فرقدانی‌ و محمد توسلی‌ فراگرفت‌. سپس‌ برای‌ تکمیل‌ دانش‌ خویش‌ رهسپار قم‌، مرکز علوم‌ دینی‌ شد.

آیت الله سید علی غیوری

آیت الله سید علی غیوری

در قم‌ در مدرسه‌‌ حاج‌ ملاصادق ساکن‌ گردید و حاشیه‌ را نزد همشهری‌ خود شیخ‌ ابراهیم‌ امینی‌ فراگرفت‌. برای‌ آموختن‌ رسائل‌، مکاسب‌ و لمعتین‌ در درس‌ آیت‌الله مشکینی‌ و آیت‌الله سلطانی‌ طباطبایی‌ حاضر شد و قوانین‌ را نزد آقا شیخ‌ عبدالجواد سدهی‌ آموخت‌. مطول‌ را هم‌ در نزد شیخ‌ نعمت‌الله صالحی‌ نجف‌آبادی‌ ـ همان‌ واعظی‌ که‌ وعظش‌ او را به‌ علوم‌ دینی‌ علاقه‌مند نمود ـ فراگرفت‌.

این گزارش می افزاید: ایشان پس‌ از تکمیل‌ مقدمات‌ در درس‌ خارج‌ فقه‌ آیت‌الله بروجردی‌ شرکت‌ کرد و هم‌زمان‌ به‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ آیت‌الله عباسعلی‌ شاهرودی‌ و آیت‌الله حاج‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌ می‌رفت‌. شرکت‌ در درس‌ نکاح‌ آیت‌الله گلپایگانی‌، اصول‌ امام‌ و مکاسب‌ آیت‌الله نجفی‌ از دل‌مشغولی‌های‌ او در این‌ زمان‌ بود. مدرسه‌‌ حجتیه‌ مأوای‌ بعدی‌ او بود که‌ پس‌ از مدرسه‌ی‌ ملاصادق انتخاب‌ کرد. و در آنجا بود که‌ معمم‌ شد.

ایشان ‌ مانند طلاب‌ جوان‌ آن‌ سال‌ها با فعالیت‌های‌ فدائیان‌ اسلام‌ در جریان‌ کارهای‌ سیاسی‌ قرارگرفت‌. وی‌ با سید عبدالحسین‌ واحدی‌ مرد شماره‌ی‌ ۲ فدائیان‌ اسلام‌ در ارتباط‌ بود و در جلسات‌ آن‌ جمعیت‌ شرکت‌ می‌جست‌. پیش‌ از آنکه‌ امام‌ خمینی‌ نهضت‌ خویش‌ را آغاز کند، غیوری‌ نسبت‌ به‌ او ارادت‌ و الفت‌ پیدا کرده‌ بود و این‌ الفت‌ از همان‌ روزهای‌ آغازین‌ ورودش‌ به‌ قم‌ بود که‌ امام‌ را در مدرسه‌‌ فیضیه‌ در هنگام‌ اقامه‌‌ نماز جماعت‌ به‌ امامت‌ آیت‌الله اراکی‌ مشاهده‌ کرد.

نکوداشت نیم قرن مجاهدت و خدمات آیت الله سید علی غیوری

نکوداشت نیم قرن مجاهدت و خدمات آیت الله سید علی غیوری

آیت‌الله غیوری‌ در یکی‌ از سفرهای‌ تبلغی‌اش‌ به‌ شهر ری‌ در عید غدیر ۱۳۴۰، به‌ دعوت‌ هیئت‌ ملایری‌ها مقدمات‌ بنای‌ مسجدی‌ را فراهم‌ کرد. شبستان‌ مسجد را در مدت‌ کوتاه‌ (حدود چهل‌ روز) ساخت‌ و با اجازه‌ی‌ امام‌ در آنجا ساکن‌ شد و از این‌ زمان‌ همواره‌ خود را نماینده‌ی‌ امام‌ در منطقه‌ می‌دانست‌. غیوری‌ مسجد را که‌ با نام‌ امام‌ حسن‌ عسکری‌(ع‌) نامگذاری‌ شده‌ بود، پایگاه‌ ترویج‌ مرجعیت‌ امام‌ ساخت‌. مسجد امام‌ حسن‌ عسکری‌(ع‌) شهر ری‌ به‌ رهبری‌ آیت‌الله غیوری‌، پیشتاز مبارزه‌ با مفاسد اجتماعی‌ نیز شد. وی‌ علاوه‌ بر آن‌، دو دبستان‌ به‌ نام‌های‌ «سجادیه‌» و «رضویه‌» برای‌ دختران‌ و پسران‌ منطقه‌ ساخت‌ و مکانی‌ را نیز برای‌ سرپرستی‌ ایتام‌ ایجاد کرد و صندوق قرض‌الحسنه‌ای‌ را هم‌ به‌ همین‌ منظور بنیان‌ نهاد. به‌ همت‌ او خیابان‌ «سیمان‌» شهر ری‌ که‌ از لحاظ‌ مفاسد شهره‌ بود، محیطی‌ فرهنگی‌ و مذهبی‌ شد؛ چنان‌که‌ او با پول‌ گزافی‌ قهوه‌خانه‌ی‌ مجاور مسجد را که‌ محل‌ فساد بود، خراب‌ و تبدیل‌ به‌ کتابخانه‌ کرد.

این‌ اقدام‌ به‌ دلیل‌ پرداخت‌ پول‌ فراوان‌ مورد استقبال‌ دوستانش‌ واقع‌ شد. در اثر فعالیت‌های‌ ایشان‌ کمتر فردی‌ در منطقه‌ یافت‌ می‌شد که‌ مقلد امام‌ نباشد و این‌ استقبال‌ همه‌جانبه‌ از شدت‌ سختگیری‌ ساواک‌ نسبت‌ به‌ مقلدین‌ امام‌ در محل‌ کاست‌. این‌ تلاش‌ و استقبال‌ مردم‌ شهر ری‌ از مرجعیت‌ امام‌ موجب‌ شد که‌ اولین‌ شهریه‌‌ امام‌ از آنجا فراهم‌ شده‌ و غیوری‌ به‌ اصرار، ایشان‌ را برای‌ دادن‌ شهریه‌ متقاعد ساخت‌. با شروع‌ نهضت‌ امام‌، غیوری‌ از هیچ‌ کوششی‌ فروگذار‌ نکرد و در شب‌ ۱۲ محرم‌/ ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شیخ‌ عباسعلی‌ اسلامی‌، واعظ‌ مسجد امام‌ حسن‌ عسگری‌ توسط‌ شهربانی‌ شهر ری‌ دستگیر شد و آیت‌الله غیوری‌ به‌ محض‌ شنیدن‌ خبر دستگیری‌ امام‌، مردم‌ شهر ری‌ را برای‌ راهپیمایی‌ اعتراض‌آمیز به‌ سمت‌ تهران‌ دعوت‌ کرد.

هنگامی‌ که‌ علمای‌ بلاد در اعتراض‌ با دستگیری‌ امام‌ خمینی‌ رو به‌ جانب‌ حضرت‌ عبدالعظیم‌ آورده‌ و در آنجا متحصن‌ شدند، منزل‌ غیوری‌ مرکز فعالیت‌ روحانیون‌ انقلابی‌ شد و بسیاری‌ از علما، برای‌ گفتگو درباره‌ی‌ حوادث‌ روز به‌ خانه‌ی‌ وی‌ می‌آمدند. با تبعید رهبر کبیر انقلاب‌ اسلامی‌ در ۱۳ آبان‌ ۱۳۴۳، غیوری‌ همچنان‌ مسجد امام‌ حسن‌ عسگری‌(ع‌) را در مسیر نهضت‌ فعال‌ نگه‌داشت‌ و با دعوت‌ از روحانیون‌ انقلابی‌ نظیر: آیت‌الله ابوالقاسم‌ خزعلی‌، آیت‌الله محمد امامی‌ کاشانی‌، علی‌ اصغر مروارید و شهید محلاتی‌ برای‌ سخنرانی‌ در این‌ راه‌ می‌کوشید. تقید آیت‌الله غیوری‌ در این‌ مورد چنان‌ بود که‌ از سخنرانی‌ روحانیون‌ مخالف‌ امام‌ در مسجد ممانعت‌ به‌ عمل‌ می‌آورد.

آیت الله سید علی غیوری

آیت الله سید علی غیوری

از سوی‌ دیگر با روحانیونی‌ همچون‌ آیات‌: مهدوی‌ کنی‌، امامی‌ کاشانی‌، علی‌ اصغر مروارید، فضل‌الله محلاتی‌ و شاه‌آبادی‌ به‌ برپایی‌ جلسات‌ مخفی‌ در روزهای‌ پنج‌شنبه‌ برای‌ کمک‌ به‌ نهضت‌ همت‌ می‌گماشت‌ که‌ محور این‌ جلسات‌ نشر اعلامیه‌ و کمک‌ به‌ خانواده‌ی‌ زندانیان‌ و تبعیدشدگان‌ بود. او در این‌ مورد از مساعدت‌ آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی‌ برخوردار بود. به‌ مرور شرکت‌کنندگان‌ در این‌ جلسات‌ بیشتر شدند و آیات‌: ایروانی‌، لاهوتی‌، بهشتی‌، مطهری‌ و مفتح‌ در این‌ جلسات‌ شرکت‌ می‌کردند.

این‌ جلسات‌ هسته‌ی‌ اولیه‌ی‌ تشکیل‌ جامعه‌ی‌ روحانیت‌ مبارز را فراهم‌ کرد. آیت‌الله غیوری‌ در این‌ میان‌ اهتمام‌ فراوانی‌ برای‌ کمک‌ به‌ خانواده‌ی‌ زندانیان‌ سیاسی‌ داشت‌ و تجاری‌ چون‌ علاءالدین‌ میرمحمد صادقی‌، اخوان‌ فرشچی‌، و معینی‌ نجف‌آبادی‌ به‌ او مساعدت‌ می‌کردند. تلاش‌ او در این‌ مورد موجب‌ شد که‌ آیت‌الله طالقانی‌ از زندان‌ برای‌ وی‌ پیام‌ تمجید فرستاد. علاوه‌ بر این‌، او با وجوهی‌ که‌ در اختیار داشت‌، به‌ شهیدان‌ منتظری‌ و اندرزگو برای‌ انجام‌ فعالیت‌ مسلحانه‌ مساعدت‌ می‌رساند. این‌ تلاش‌ها تا زمان‌ دستگیری‌ غیوری‌ در سال‌ ۱۳۵۰ ادامه‌ داشت‌.namazjome1

وی‌ در این‌ سال‌ به‌ دلیل‌ انتشار اعلامیه‌‌ امام‌ خمینی‌ در تقبیح‌ تاجگذاری‌ شاه‌، دستگیر و به‌ زندان‌ قزل‌ قلعه‌ منتقل‌ شد. دوران‌ زندان‌ را در کنار آقایان هاشمی‌رفسنجانی‌، رستمی‌ نجف‌آبادی‌ و فهیم‌ کرمانی‌ گذراند و در این‌ دوره‌ بر اثر سختی‌ و مشقت‌ به‌ کمر درد شدیدی‌ مبتلا شد. غیوری‌ با وجود شکنجه‌‌ فراوان‌ به‌ نام‌ فردی‌ که‌ اعلامیه‌ها را به‌ او سپرده‌ بود، اشاره‌ نکرد، تا اینکه‌ با خروج‌ سید محمود دعایی‌ از ایران‌ـ فردی‌ که‌ اعلامیه‌ها را به‌ او داده‌ بود ـ از این‌ مسئولیت‌ رهایی‌ یافت‌. این‌ مسئله‌ موجب‌ شد که‌ از فشار بر او کاسته‌ شده‌ و به‌ بند منتقل‌ شود. در حدود یک‌ سال‌ در زندان‌ بود و غیوری‌ پس‌ از آزادی‌ بار دیگر به‌ عرصه‌‌ مبارزه‌ بازگشت‌ تا اینکه‌ افشای‌ گروه‌ نظامی‌ ابوذر در سال‌ ۱۳۵۳ موجب‌ دستگیری‌ تعداد زیادی‌ از روحانیون‌ از جمله‌ وی‌ شد.

او پس‌ از بازداشت‌ به‌ سیرجان‌ تبعید شد. در دوران‌ تبعید که‌ ۳ سال‌ به‌ طول‌ انجامید، با مردم‌ منطقه‌ ارتباط‌ برقرار کرد و در کنار آن‌ به‌ تفسیر ۱۳ جزء از قرآن‌ همت‌ گماشت‌. در همین‌ دوران‌ بود که‌ آیت‌الله خامنه‌ای‌ با او در تبعیدگاهش‌ دیدار کرد. آیت‌الله غیوری‌ در سال‌ ۱۳۵۶ پس‌ از اتمام‌ دوره‌ی‌ تبعید به‌ تهران‌ بازگشت‌ و فعالیت‌های‌ سیاسی‌ خود را پی‌گرفت‌. در آستانه‌ی‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، در جمع‌ علمای‌ متحصن‌ در مسجد دانشگاه‌ تهران‌ که‌ در اعتراض‌ به‌ بستن‌ فرودگاه‌ها توسط‌ دولت‌ بختیار صورت‌ گرفته‌ بود، شرکت‌ کرد.

غیوری‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ شهر ری‌ را ترک‌ نکرده‌ و به‌ رتق‌ و فتق‌ امور مردم‌ آنجا پرداخت‌. این‌ سوابق‌ موجب‌ شد که‌ به‌ امامت‌ جمعه‌ی‌ آن‌ شهر برگزیده‌ شود. در دوره‌ی‌ چهارم‌ انتخابات‌ مجلس‌ نیز در انتخابات‌ می‌ان‌ دوره‌ای‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌ی‌ مردم‌ تهران‌ به‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ راه‌ یافت‌.

ایشان در جمعیت‌ هلال‌احمر به‌ عنوان‌ نماینده‌‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ فعالیت‌ کرد و از اعضای‌ دفتر ایشان‌ بود. آیت‌الله غیوری‌ علاوه‌ بر فعالیت‌های‌ سیاسی‌، در امور فرهنگی‌ و عمرانی‌ فعال‌ بوده‌ و به‌جز احداث‌ مسجد و مدرسه‌ در شهر ری‌، به‌ هنگام‌ تبعید برای‌ خرید زمین‌ مدرسه‌ی‌ عترت‌ قم‌ مساعدت‌ نمود. همچنین‌ چاپ‌ تفسیر ۱۳ جزء قرآن‌ مجید به‌ زبان‌ ساده‌ توسط‌ وی‌ از دل‌ مشغولی‌های‌ علمی‌ او می‌باشد؛ اما از آن‌ جهت‌ که‌ تفسیر نمونه‌ هم‌ به‌ همین‌ شیوه‌ تدوین‌ گردیده‌ بود، او از چاپ‌ کتاب‌ تفسیر خود منصرف‌ شد.

[divider]

معرفی کتاب

نگاهی به مبارزات آیت الله غیوری

آیت الله سید علی غیوری

آیت الله سید علی غیوری

آیت الله غیوری از شاگردان بنام حضرت آیت الله بروجردی و حضرت آیت الله خمینی (ره) بود و اولین شخصی است که توانست از حضرت امام (ره) بعد از شروع مبارزات سیاسی معظم له شهریه بگیرد و از آن پس خود مسئول جمع آوری و پرداخت وجوهات و شهریه ی حضرت امام شد…

در فاصله سالهای پس از مشروطه تا روی کارآمدن رضاشاه در ایران ، تشکیل موسسات آموزشی جدید و ورود تحصیلکردگان اروپا رفته، به تدریج نقش آموزشی و ریاست مذهبی روحانیون بر همه شئون جامعه را کمرنگ نمود . این روند به ویژه با تأسیس حکومت پهلوی و دیکتاتوری رضاشاه به اوج خود رسید و زمینه های غیر مذهبی و بعضاً ضد مذهبی خود را نیز آشکار کرد . رضاشاه با گروهی از روشنفکران غرب گرا به پشتوانه ی قدرت نظامی خود _ که آن را هم مدیون انگلیس بود _ روحانیت را در جامعه بیش از بیش در تنگنا قرار داده، نقش و کارکردهای تاریخی شاه را از آنها گرفت.

اما در لایه های زیرین جامعه، روحانیت هنوز نفوذ و نقش های سنتی خود را دارا بود و به محض خروج رضاشاه از کشور ، دوباره قدرت و نفوذ سابق خود را تا حدودی بدست آوردند . در این دوره بازسازی حوزه علمیه قم و تدوین کتب فقهی به انسجام بیشتر نیروهای مذهبی جامعه و ایجاد مرکزیتی برای رهبریت نیروهای مذهبی کمک شایانی کرد . از طرفی روحانیت نیز با درک شرایط جدید جامعه ، تغییرات اساسی در شکل آموزش های خود برای اثر آفرینی بیشتر در میان توده های مردم به وجود آورد . آنچه به این روند شتاب بخشید ، تجربه اقدامات نظامی گروه فداییان اسلام به رهبری نواب صفوی و اتحاد ناموفق آنان با نیروهای به اصطلاح ملی جامعه بود .

در واقع از این زمان (اواخر دهه ی سی ) روحانیون و نیروهای مذهبی پس از سرخوردگی از اتحاد با دیگر نیروهای مبارز و فعال جامعه از یک طرف و خودسری ها و اقدامات ضد مذهبی و وطن فروشانه رژیم حاکم از طرف دیگر ، به سمت سازماندهی و تدوین برنامه های خاص برای خود پرداختند ؛ البته به همین موازات سخت گیری های رژیم حاکم ، این گروههای مذهبی را محدود و درون گرا می کرد . بدین ترتیب رژیم با پشتوانه قدرت امنیتی و نظامی خود، در حالی که نیروهای مذهبی جامعه را منفعل ارزیابی می کرد ، اقدامات ضد مذهبی خود را گسترش داد و همچنین وابستگی و سرسپردگی خود را به اربابان غربی بیشتر کرد . در چنین شرایطی نیاز به یک رهبری قوی و مقتدر دینی که بتواند از این اجتماعات کوچک مذهبی به نفع پیشبرد اهداف مذهبی و انسجام دینی جامعه استفاده کند بیش از یش احساس می شد .

حضرت آیت الله العظمی روح الله خمینی (ره) یکی از روحانیون برجسته قم بود که تحولات عصر رضاشاه و هم چنین دهه بیست کشور را از نزدیک دیده و ابعاد حرکت های ضد مذهبی رژیم حاکم را درک کرده بود . ایشان در راستای مبارزه با مظاهر فساد رژیم حاکم و زمینه سازی جهت ایجاد یک جامعه اسلامی و مبتنی بر ارزش های دینی ، بسیار قبل از اعلام مخالفت و مبارزه علنی علیه رژیم پهلوی ، به ساخت کادرهایی از طلاب جوان بر اساس اندیشه های متعالی خود و اصول مبارزه ی اسلامی پرداخت .

آیت الله سید علی غیوری

آیت الله سید علی غیوری

این نیروهای تعلیم یافته ، پس از دستگیری و تبعید حضرت امام در سال ۱۳۴۳ ، پرچم مبارزه و نهضتی را که ایشان شروع کرده بودند همچنان زنده و برافراشته نگاهداشتند. و در این راه متحمل زندانها ، شکنجه ها ، تبعیدها و حتی شهادت بعضی یاران و شاگردان امام شدند . با این حال با پشتوانه حضرت امام خمینی (ره) در یک عرصه مهم و تاریخی کشور، بر آن شدند تا نقش رهبری دینی و اجتماعی خود را یکبار دیگر _ اما این بار با کارکردهای جدید _ در دست بگیرد . نقشی که جامعه مذهبی ایران علیرغم تبلیغات رژیم پهلوی در لایه های خاصی از جامعه ، خواهان و مشتاق آن بودند و در عرصه های مهم تصمیم گیری کشور این خواسته خود را به منصه ظهور رساندند .

آغاز علنی نهضت اسلامی ایران را باید در تصویب قوانین غیر اسلامی اصول ششگانه انقلاب سفید شاه و ملت دانست . این اصول به ویژه اصل اصلاحات اراضی و اصل مربوط به شرایط انتخابات در کشور بسیار مخرب و غیر اسلامی بود . اعتراض حضرت امام خمینی (ره) و دیگر روحانیون برجسته به این اصول در سال ۱۳۴۱ ، رژیم را برای خودنمایی و نشان دادن قدرت به برخورد با روحانیون حوزه علمیه قم در آغاز سال ۱۳۴۲ کشاند . در چنین شرایطی که رژیم خود را رو در روی روحانیت قرار داد ، عاشورای همان سال به ویژه پس از سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) قم و تهران عرصه درگیری خیابانی نیروهای مذهبی مردمی و رژیم پهلوی شد . رژیم پهلوی که توقع و انتظار چنین واکنشی را نداشت ، هر چند در ساعات اولیه ناآرامی ها با دستپاچگی اوضاع را پیگیری نمود ، اما پس از آن با خشونت و کشتار مردم توانست ناآرامی ها را کنترل کند .

این حادثه و به دنبال آن دستگیری حضرت امام در معرفی شخص ایشان به عنوان رهبر بلامنازع نهضت بسیار موثر بود و رژیم را بیش از بیش متوجه ایشان نمود . در واقع پس از درگذشت حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) رژیم پهلوی با شناخت اجمالی از امام خمینی (ره) ، سعی داشت کسان دیگری از روحانیون را خود به عنوان مرجع تقلید معرفی کند که البته این توطئه توسط شاگردان و مریدان حضرت امام به موقع نفش بر آب و رهبریت ایشان تثبیت شد .

آیت الله سید علی غیوری

آیت الله سید علی غیوری

اقدام بعدی رژیم در نشان دادن وابستگی و سرسپردگی هر چه بیشتر به غرب و به ویژه آمریکا ، تصویب لایحه مصونیت مستشاران آمریکایی (کاپیتولاسیون ) در کشور شیعی ایران بود؛ این اقدام رژیم پهلوی یک بار دیگر رهبر شیعیان جهان را به واکنش واداشت و ایشان طی نطق قرایی خطرات و لطمات ناشی از این لایحه را برای ملت مسلمان و دولت ایران یادآور شدند . رژیم پهلوی نیز که به دنبال بهانه ای بود، شبانه حضرت امام را دستگیر و فردای همان روز به ترکیه و سپس عراق تبعید کردند ؛ غافل از اینکه حرکتی که حضرت اما با توجه با شاگردانی که ایشان تربیت کرده بود ، همچنان در شاخه های مختلف مبارزه ادامه پیدا خواهد کرد . این بیداری و خودآگاهی نزد نیروهای مذهبی تا پیروزی انقلاب اسلامی در شکل ها و روش های گوناگون ادامه یافت .

آیت الله سید علی غیوری از جمله ی این روحانیون بود که نقش بسزایی در همراهی با نهضت حضرت  امام و تحمل زندان و سال ها تبعید داشت . ایشان در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در خانواده ای متدین در شهر نجف آباد متولد شد . پدر ایشان کاسب و به زهد و تقوا مشهور بود . آقای سید علی غیوری پس از طی تحصیلات ابتدایی از طریق منبرهای آقای صالحی نجف آبادی به طلبگی علاقمند شده ، فراگیری دروس حوزوی را از سال ۱۳۲۵ در اصفهان آغاز نمود و تا سال ۱۳۲۷ در نهایت فقر و تنگدستی در این شهر به تحصیل ادامه داد و پس از آن به مدرسه حاج ملاصادق در قم عزیمت نمود . آغاز آشنایی ایشان با مسایل سیاسی در همان زمان و به واسطه ی ارتباط با اعضای فداییان اسلام بود و در همین زمان به تدریس در مدرسه جامعه ی تعلیمات اسلامی و تبلیغ در روستاهای اطراف قم پرداختند .
آیت الله غیوری از شاگردان بنام حضرت آیت الله بروجردی و حضرت آیت الله خمینی (ره) بود و اولین شخصی است که توانست از حضرت امام (ره) بعد از شروع مبارزات سیاسی معظم له شهریه بگیرد و از آن پس خود مسئول جمع آوری و پرداخت وجوهات و شهریه ی حضرت امام شد ؛ این امر در شناساندن حضرت امام به عنوان مرجع تقلید و نقش محوری ایشان در سرپرستی از روحانیون مبارز تأثیر به سزایی داشت . ایشان این وجوهات را حتی به هنگام تبعید حضرت امام در نجف اشرف مخفیانه به حضور ایشان می برد .

آیت الله غیوری در سال ۱۳۴۱ به دعوت تعدادی از اهالی شهر ری و تأیید حضرت امام به آنجا رفت و با کمک خیرین آنجا اقدام به تأسیس مسجد ، مدرسه و صندوق قرض الحسنه برای مردم نمود که بسیار موفق بود . ایشان در اداره ی این موسسات همیشه سعی می کرد از افراد انقلابی و هوادار حضرت امام استفاده نماید از جمله در دعوت از سخنرانان برای مسجد امام حسن عسگری (ع) شرط می نمود که نام حضرت امام حتماً بایستی آورده شود و به همین جهت چندین بار به کلانتری محل احضار و مورد بازجویی قرار گرفت . ایشان هم چنین در جلساتی با شرکت دیگر روحانیون انقلابی شرکت می کرد که بعدها پایه و اساس تشکیل جامعه ی روحانیت شد . در این جلسات چگونگی کمک به زندانیان سیاسی و خانواده ی آن ها مورد بررسی قرار گرفته ، اقداماتی نیز در این ارتباط انجام می یافت .

به هنگام تدارک رژیم برای برگزاری جشن ها ی دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی ، آیت الله غیوری مسجد امام حسن عسگری (ع) را در شهر ری به صورت یکی از کانون های مبارزه و توزیع اعلامیه درآورد که سرانجام ساواک آن را ردیابی کرده، ایشان را دستگیر و پس از چند ماه شکنجه و آزار آزاد کرد . آزادی آیت الله غیوری از زندان با توجه به محبوبیتی که بین مردم شهرری داشت ، با استقبال شایانی همراه بود . دنبال ادامه ی فعالیت های سیاسی آیت الله غیوری بعد از آزادی از زندان ، ایشان در سال ۵۳ مجدداً دستگیر و به جرم شرکت در جلسات جامعه ی روحانیت به سیرجان تبعید شد و فعالیت های فرهنگی _ سیاسی خود را درآنجا با تشکیل جلسات مذهبی ، سخنرانی ، تربیت تربیت طلاب و نوشت تفسیر قرآن ادامه داد .
پس از بازگشت از تبعید آیت الله غیوری ضمن ادامه ی مبارزات به عضویت کمیته ی استقبال از حضرت امام در آمد . با پیروی انقلاب اولین سمت ایشان مسئولیت تشکیل کمیته های انقلاب شهرری بود و سپس از جانب امام به عنوان نماینده ی ایشان در کشورهای آفریقایی منصوب شد که در این دوره خدمات شایان توجهی از نظر تأسیس بیمارستان ، مدرسه و گسترش اسلام در آفریقا نمود . ایشان هم چنین از طرف حضرت امام مدتی به ریاست سازمان هلال اهمر منصوب شدند و در تأسیس سازمان اقتصاد اسلامی و جمعیت تعاون اسلامی نقس بسزایی داشتند .

آیت الله غیوری بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره) ، شهریه حضرت آیت الله خامنه ای را نیز عهده دار شدند و علاوه بر آن هم اکنون از طرف سازمان اوقال تولیت ابن بابویه، مسئول امور مالی دانشگاه آزاد اسلامی از طرف مقام معظم رهبری، مسئولیت جامعه ی روحانیت شهرری ، بنیاد نور، بنیاد هدایت و تعدادی دیگر از بنیادهای خیریه را بر عهده دارد .

آیت الله غیوری یکی از کسانی است که از ابتدای شروع نهضت حضرت امام خمینی (ره) به انحای گوناگون در کنار آن قرار داشته و نهضت را یاری می رسانده است . ایشان توانست در کنار مبارزات سیاسی ، یکی از پشتوانه های مالی و تدارکاتی انقلاب بوده ، همچنین فعالیت های خیریه ی عام المنفعه ای نیز انجام دهد . در واقع تداوم نهضت اسلامی در سالهای پیش از پیروزی انقلاب و پیروزی آن به همراه پشتوانه های فکری و سیاسی انقلاب ، محصول قرنها تلاش فکری علمای شیعه و سالها زحمت و کوشش روحانیون و نیروهای مذهبی برای به ثمر نشستن آن می باشد .

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در نجف آبادنیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.