هشدار “تدین” برای آثار تاریخی نجف آباد
هشدار “تدین” برای آثار تاریخی نجف آباد

تخریب خانه تاریخی و بسیار زیبای تدین بار دیگر زنگ خطر را برای آثار تاریخی ارزشمند نجف آباد به صدا در آورد به طوریکه این حادثه تلخ ممکن است در آینده ای نه چندان دور برای آثاری مانند عصارخانه اخلاقی،برجهای دوقلو مسجد صفا،حمام اخوت و کاروانسرای حاج حیدر نیز تکرار شود. به گزارش خبرنگار ایمنا […]

تخریب خانه تاریخی و بسیار زیبای تدین بار دیگر زنگ خطر را برای آثار تاریخی ارزشمند نجف آباد به صدا در آورد به طوریکه این حادثه تلخ ممکن است در آینده ای نه چندان دور برای آثاری مانند عصارخانه اخلاقی،برجهای دوقلو مسجد صفا،حمام اخوت و کاروانسرای حاج حیدر نیز تکرار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از نجف آباد تخریب بخش عمده ای از خانه تدین در حالی صورت گرفت که همچون خانه های نوریان و مهرپرور، مذاکرات زیادی برای تملک آن صورت گرفته بود ولی با شکست این مذاکرات، امروز باید شاهد حذف یکی از جاذبه های تاریخی ارزشمند نجف آباد باشیم.

در این میان بایستی به این نکته مهم توجه داشت که تقریبا بیشتر آثار تاریخی در خطر نجف آباد، در نقاطی قرار گرفته اند که تغییر کاربری آنها با بیشترین سود برای مالک و یا مالکین همراه خواهد بود که این امر اهمیت تسریع در تعیین تکلیف نهایی آنها را بیش از پیش مشخص می کند.

 از جمله آثار تاریخی منحصر به فرد این شهر که بیشتر از بقیه در خطر تخریب تدریجی و یا تعمدی قرار دارند بایستی به عصارخانه اخلاقی و برجهای دوقلو مسجد صفا اشاره کرد که ویژگی های برجسته آنها زمینه ساز اشتیاق مسئولان و دوستداران میراث فرهنگی برای تملک و بازسازی این دو مجموعه شده به طوریکه مدتها است رایزنی های گوناگونی در این خصوص انجام گرفته ولی این اقدامات به دلایل مختلف هنوز به نتیجه لازم نرسیده است.

شکست چنین تلاش های را باید معلول زیاده خواهی برخی مالکین، تعدد افراد تصمیم گیرنده، نقد نبودن تعهدات خریداران حقیقی و حقوقی و حتی نبود قوانین موثر دانست که برطرف کردن تمامی این موارد نیازمند عزم مشترک تمامی دستگاه های دولتی،سازمان های مردم نهاد و معتمدین شهر خواهد بود.

لازم به ذکر است که مشابه فاجعه خانه تدین سالها پیش برای خانه ایران نژاد در کنار شهرداری منطقه یک روی داده بود که زمین آن سالها تنها به عنوان پارکینگ کاربری داشت ولی در حال حاضر با صدور مجوزات لازم از سوی استانداری،مالک امکان ساخت و ساز گسترده در آن را پیدا کرده است.

البته در این مدت شهرداری با هزینه نسبتا سنگین و پیگیری زیاد موفق به تملک و بازسازی خانه های تاریخی مهرپرور و نوریان شده که این امر تا حدود زیادی توانسته انگیزه لازم را در شهروندان برای حفظ چنین آثاری افزایش دهد.