همت آباد؛ کانون اصلی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
همت آباد؛ کانون اصلی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

ایرنا: مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: روستای همت آباد نجف آباد به عنوان کانون اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناسایی شده و به همین دلیل سه پست قرنطینه در این روستا مستقر شده است . شهرام موحدی افزود: در این روستا دو مزرعه پرورش بوقلمون به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مبتلا شده است […]

ایرنا: مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: روستای همت آباد نجف آباد به عنوان کانون اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناسایی شده و به همین دلیل سه پست قرنطینه در این روستا مستقر شده است .

شهرام موحدی افزود: در این روستا دو مزرعه پرورش بوقلمون به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مبتلا شده است که برای مقابله جدی با این بیماری دامپزشکی استان و شهرستان نجف آباد با تمام امکانات وارد عمل شده است.
وی تصریح کرد: پس از نمونه گیری و مثبت اعلام شدن ابتلای طیور این منطقه به این ویروس تاکنون بیش از ۱۱هزار قطعه بوقلمون و مرغ آلوده شناسایی و معدوم شد.
مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: معدوم سازی، ضدعفونی کردن، قرنطینه منطقه بصورت شبانه روزی توسط نیروهای زحمتکش دامپزشکی شهرستان نجف آباد درحال انجام است.
وی با بیان اینکه این بیماری در استان اصفهان کنترل شده است، گفت: اقدام های لازم برای پیشگیری و مقابله با این ویروس براساس پروتکل های سازمان بهداشت جهانی دام و پروتکل های سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است.
دکتر موحدی با بیان اینکه از ابتدای مطرح شدن این بیماری درکشور، کمیته مقابله با آنفلولانزای فوق حاد پرندگان دراستان تشکیل شد، گفت: استان اصفهان با بیش از ۲ هزار واحد پرورش مرغ صنعتی از بیشترین تعداد واحدهای پرورش مرغ و طیور در کشور برخوردار است.
وی اظهارکرد: حدود ۲۳ میلیون قطعه مرغ گوشتی و تخمگذار، بلدرچین و بوقلمون در اصفهان وجود دارد.
موحدی از شهروندان خواست از خرید پرنده از افراد دوره گرد بطور جدی خودداری و انواع مرغ ها و پرندگان خود را در قفس نگهداری کنند و ظرف غذا و آب آنها را از سایر پرندگان و حتی کبوتر و گنجشک ها دور نگه دارند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه کوچ پرندگان مهاجر مهمترین عامل شیوع این بیماری است، افزود: ویژگی مهم این بیماری سرعت بالای انتشار آن در بین طیور صنعتی است که باعث تلفات و خسارات جبران ناپذیر می‌ شود. (تصویر تزیینی است)