والله برجام خوب بود اگر ترامپ نبود+ تصاویر
والله برجام خوب بود اگر ترامپ نبود+ تصاویر
وقتی نماینده اصلاح طلب مجلس در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد نجف آباد گفت ظهور آدم نامتعادلی مثل ترامپ را پیش بینی نمی کردیم، دختر دانشجویی سوال کرد: به نظر شما دولت و مجلسی که نتوانند چنین موضوعی را پیش بینی کنند، به درد هم می خورند؟

والله برجام خوب بود اگر ترامپ نبود+ تصاویر

وقتی نماینده اصلاح طلب مجلس در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد نجف آباد گفت ظهور آدم نامتعادلی مثل ترامپ را پیش بینی نمی کردیم، دختر دانشجویی سوال کرد: به نظر شما دولت و مجلسی که نتوانند چنین موضوعی را پیش بینی کنند، به درد هم می خورند؟

ایمنا: عصر دیروز تالار شهید میردامادی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در آستانه شانزدهم آذرماه روز دانشجو میزبان یکی از پر سر و صداترین چهره های مجلس بود. مصطفی کواکبیان نماینده دوره هشتم مجلس از سمنان و منتخب تهرانی های در دهمین مجلس. دبیر حزب مردم سالاری، یک اصلاح طلب حامی دولت و به قول خودش همشهری رییس جمهور.

برنامه بعد از حدود بیست دقیقه تاخیر با ورود کواکبیان و زندآور معاون سابق شهرداری نجف آباد و عضو کنونی شورای شهر اصفهان شروع شد. بعد از پخش کلیپی از سخنان رهبری در دعوت بچه حزب الهی ها به کنترل خشم، تحمل سخن مخالف و برهم نزدن برخی جلسات خاص، گوشه هایی نیز از تذکرات کواکبیان در مجلس پخش شد تا این استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، صحبت هایش را در جمع کمتر از دویست دانشجوی حاضر در برنامه شروع کند.

سخنرانی کواکبیان در دانشگاه آزاد نجف آباد

سخنرانی کواکبیان در دانشگاه آزاد نجف آباد

مصطفی کواکبیان گفت: دانشجویی که نسبت به مسائل و مشکلات اجتماع، نیازهای دانشگاهی و عملکرد مسئولان بی‌تفاوت باشد را بایستی بدترین نوع دانشجو در شرایط امروز دانست.

وی ادامه داد: در آستانه انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی بحثی در خصوص عدم دخالت دانشجویان در مسائل سیاسی مطرح بود که مرحوم حضرت امام چنین تفکری را خطرناک‌تر از توطئه جدایی روحانیون از سیاست دانستند و رهبری نیز کسانی که دنبال جدایی دانشجویان از سیاست هستند را لعنت کرده‌اند.

کواکبیان دانشجو را مرجع فکری جامعه خواند و با تاکید بر نقش فریادگری دانشجو در قبال مطالبات مردم گفت: در سیزدهم آذر سال ۳۲ تنها چند روز بعد از کودتای آمریکایی‌ها در ایران، نیکسون معاونت وقت رئیس جمهور آمریکا در سفر به ایران تلاش داشت حکومت سیاه شاه را با وقاحت تمام تثبیت کند که جنبش دانشجویی ایران در حرکتی انقلابی به آن معترض شد و سه شهید نیز تقدیم این راه کرد.

نماینده سمنان در دوره هشتم مجلس نجف‌آباد را مهد انقلاب و یکی از شهرهای پیشروی کشور در زمینه‌های مختلف دانست و اضافه کرد: امروز موضوع CFT که از شورای نگهبان برگشت داده شده بود را با حضور کدخدایی نماینده شورا بررسی و در نهایت بعد از اصلاح برخی نقطه نظرات شورا و اصرار بر پاره‌ای دیگر از موارد مورد نظر مجلس، آن را برای بررسی و تصمیم نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادیم.

دبیر حزب مردم‌سالاری FATF را در بردارنده ۴۲ الزام مختلف دانست و بیان داشت: این موضوع از قبل از دولت حسن روحانی مطرح بود و در سال‌های اخیر این گروه مالی فعالیت ایران در شبکه بین‌المللی بانکی دنیا را مستلزم تبدیل چهار مورد از این الزامات به قانون رسمی جمهوری اسلامی کردند.

کواکبیان در ادامه خاطر نشان کرد: موضوعات استرداد مجرمین موسوم به پالرمو، مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم پیش از این در مجلس بررسی و بدون مشکل خاصی تصویب شده بود ولی قضیه الحاق به کنوانسیون عدم تامین مالی تروریسم با عنوان CFT چالش‌های زیادی در مجلس و فضای سیاسی کشور ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس از عدم همکاری برخی کشورهای دوست همچون عراق،هند و چین به دلیل همین موضوع و ترس از تحریم‌های آمریکا سخن گفت و بیان کرد: مجلس در مرحله اول این موضوع را از دستور کار خارج کرد ولی سران سه قوه دوباره در نشستی از رهبری خواستند که موضوع دوباره بررسی شود.

سخنرانی کواکبیان در دانشگاه آزاد نجف آباد

سخنرانی کواکبیان در دانشگاه آزاد نجف آباد

کواکبیان بخش دوم حضورش در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد نجف‌آباد به مناسبت روز دانشجو را به پاسخ به سوالات کتبی و شفاهی دانشجویان اختصاص داد و در واکنش به سوالی در خصوص نابودی سپاه پاسداران در صورت اجرای FATF آن را شایعه‌ای بی‌اساس دانست و افزود:این قانون مربوط به پولشویی، جرایم سازمان یافته و مقابله با تامین مالی تروریسم است و مجموعه‌ای مانند سپاه که بودجه‌ای رسمی و شفاف دارد، به هیچ وجه مشمول چنین مواردی نمی‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: از نظر سازمان ملل چهار گروه القاعده، داعش، جبهه النصره و طالبان تروریست هستند. البته برخی کشورهای ممکن است از نظر خود برخی گروه‌ها مانند حماس یا حزب‌الله را هم تروریست بدانند که در FATF قید کرده ایم که ایران چنین حرفی را قبول نخواهد داشت.

وی همچنین به سوالی در خصوص حجم بالای مخالفت‌های با CFT و شفافیت آراء نمایندگان جواب داد. کواکبیان افزود: برخی این موضوع را نخوانده با آن مخالفت می‌کنند. در مقطع بررسی این موضوع در مجلس، مجموعه‌ای فقط برای خود من بیش از سه هزار پیامک با موضوع مخالفت این بحث ارسال کردند. برخی فقط دنبال ضربه زدن به دولت هستند و این جور مطالب فقط بهانه آن ها است.

هم‌شهری رییس جمهور اضافه کرد: البته برخی نیز اشکالات حقوقی به آن داشتند که ما نیز موارد مطرح شده را با دقت بررسی کردیم. خیلی کشورها برای FATF شرط گذاشته‌اند و ایران نیز حداقل هشت شرط گذاشته و هر وقت بخواهیم می‌توانیم از آن خارج شویم.

نماینده سابق سمنان در دوره هشتم مجلس خود را جزء موافقان طرح شفافیت آرای نمایندگان دانست و بیان داشت: متاسفانه مجلس ما هنوز ساختار حزبی پیدا نکرده و نمایندگان بابت رای خود به کسی پاسخگو نیستند. برخی بابت نظارت شورای نگهبان و تعدادی هم برای اقبال مردم به آن‌ها در انتخابات بعدی، با شفافیت آرا مخالف هستند.

در ادامه برنامه یکی از دانشجویان خود را به تریبون رساند و متن نسبتا کوتاهی را از روی گوشی‌اش خطاب به کل نمایندگان مجلس خواند که در آن مواردی مانند قانون منع به کارگیری بازنشستگان، حقوق‌های نجومی، چند شغله‌ها، شفافیت آرا نمایندگان، مشکل زاینده‌رود، سند ۲۰۳۰، کشف منابع آب زیر‌زمینی جدید، استادیوم رفتن بانوان و حل نشدن مشکلات اشتغال، ارز، مسکن به همراه برجام به عنوان طبلی تو‌خالی و عدم اعتماد به جوانان و طرح موضوع مدیران خارجی گنجانده شده بود.

کواکبیان پاسخ به این موارد را با زاینده‌رود شروع کرد و گفت: کل کشور و حتی جهان به نوعی درگیر معضل خشکسالی شده. همین امروز به دنبال طرح موضوع انتقال آب خزر به کویر مرکزی ایران از سوی رییس جمهور، نمایندگان استان‌های شمالی اعتراضات گسترده‌ای داشتند و نمایندگان اصفهان نیز با توجه به عدم اجرای درخواست‌هایشان و پیش‌بینی نشدن ردیف مناسب در بودجه سال آینده برای حل مشکل زاینده‌رود، دسته‌جمعی استعفا دادند.

سخنرانی کواکبیان در دانشگاه آزاد نجف آباد

سخنرانی کواکبیان در دانشگاه آزاد نجف آباد

این عضو مجلس جنگ آینده را با محوریت آب دانست و اضافه کرد: برخی حرف‌های غیر‌کارشناسی زده یا دنبال تبلیغات انتخاباتی هستند. باید کار کارشناسی دقیقی در این خصوص صورت بگیرد. در حال حاضر سه کشور حاشیه خزر، در حال انتقال آب از آن هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در خصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیز ما برخی استثناء‌های مطرح شده را حذف کردیم. البته نمی‌دانم میز ریاست چه جاذبه‌ای دارد که تا الآن حداقل دویست نفر به رهبری نامه نوشته و خواستار اذن رهبری در این خصوص شده‌اند.

وی ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را اولویت اصلی کشور ندانست و ادامه داد: فیفا تصریح کرده که مسابقات بدون حضور بانوان را به رسمیت نمی‌شناسد. در مورد جوانان نیز معتقد به اعتماد به این نسل همچون سال‌های دفاع مقدس هستم.

 

ظهور ترامپ را پیش‌بینی نکرده بودیم

این نماینده اصلاح‌طلب بیان داشت: والله اگر ترامپ نیامده بود، برجام دستاوردهای زیادی برای کشور داشت. کسی فکرش را نمی‌کرد چنین شخصیتی بر مسند آمریکا بنشیند. ما با برجام حداقل هفت قطعنامه سازمان ملل را از سر کشور برداشتیم و از فصل هفت منشور خارج شدیم.

مصطفی کواکبیان برقراری کانال مالی اروپا را تا جایی امکان‌پذیر دانست که منافع اروپایی‌ها به خطر نیافتد و بیان داشت: ما تا وقتی در برجام می‌مانیم که این معاهده منافعی برای ما داشته باشد. این‌که همچنان در این توافق مانده‌ایم، نشان از منافع حداقلی برای ما دارد.

نماینده تهران در مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون ناتوانی دولت و مجلس از پیش‌بینی شرایط به وجود آمده توسط ترامپ نیز گفت: تصورمان این بود که حزب اوباما قدرت را در آمریکا به دست خواهد گرفت. الآن نیز اگر ترامپ به قواعد بین‌المللی پایبند باشد، مشکل چندانی برای کشور نخواهد داشت. بنده طرفدار مذاکره با آمریکا حتی در دیگر مسائل مربوط به دو کشور نیز هستم. ما در برجام ثابت کردیم که پایبند حرف و قول‌مان هستیم.

در ادامه نیز یکی از دانشجویان پرسید: آقای کواکبیان، شما وزرای دولت را از قانون منع به کار گیری بازنشستگان استثناء کرده اید در حالی که برخی از وزرا به دلیل کهلوت سن در جلسات هیات دولت چرت می زنند. بیشتر کار اجرایی کشور دست مجلس و دولت است ولی شما به سن بالای اعضای مجلس خبرگان و شورای نگهبان ایراد می گیرید.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در پایان سخنانش از محدود بودن وقتش برای حضور در این جلسه سخن گفت و در واکنش به آخرین سوال مطرح شده اظهار داشت:تنها وزار را از استثناء کرده‌ایم و معاونان آن‌ها باید کناره گیری کنند. چرت زدن هر مسئولی در هر جایگاهی که باشد، مورد تایید بنده نیست.

والله برجام خوب بود اگر ترامپ نبود+ تصاویر