ورزش رو به قبله شدۀ نجف‌آباد
ورزش رو به قبله شدۀ نجف‌آباد
«محسن مرادی؛ خبرنگار»: مدیر کل ورزش استان، پیش از آنکه تمام زیرساخت‌هایی که روزگاری خود برای به وجود آوردن آن تلاش های فراوانی کرده بود نابود شود، مدیری خلاق، پر انرژی و جوان را به بالین ورزش رو به قبله شده ی نجف‌آباد فرا بخواند تا این شهر دوباره با همت جامعه ورزشی خود شهر طلایی ورزش ایران شود.

ورزش رو به قبله شدۀ نجف‌آباد

«محسن مرادی؛ خبرنگار»: مدیر کل ورزش استان، پیش از آنکه تمام زیرساخت‌هایی که روزگاری خود برای به وجود آوردن آن تلاش های فراوانی کرده بود نابود شود، مدیری خلاق، پر انرژی و جوان را به بالین ورزش رو به قبله شده ی نجف‌آباد فرا بخواند تا این شهر دوباره با همت جامعه ورزشی خود شهر طلایی ورزش ایران شود.

بسیاری از مردم ایران نام نجف آباد را بارها شنیده اند. نام بلند آوازه این شهر از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای بسیاری از مردم کشور نامی آشنا است. اثرگذاری غیر قابل انکار چهره های سرشناس این شهرستان در انقلاب اسلامی، وجود لشکر سرافراز ۸ نجف اشرف و رشادت‌های رزمندگان این لشکر در دوران دفاع مقدس، وجود نخبه های متعدد در بالاترین سطوح علمی، وجود چهره‌های شاخص و ماندگار در حوزه فرهنگ و هنر و پرورش قهرمانان غرورآفرین ورزشی، همه و همه بیانگر این است که شهرستان نجف آباد سهم بسزایی در نقش آفرینی های عرصه های مختلف در کشور دارد.

نجف‌آباد از دیرباز به عنوان سکوی پرتاب مدیران موفق شناخته می شد. کم نیستند مدیرانی که پس از حضور در نجف آباد، در رتبه‌های بالاتر مدیریتی قرار گرفته اند. تمام این ها کافی است تا هر فرد به حضور در کنار مردم نجف آباد به خود ببالد. مردم این شهر در سال‌هایی نه چندان دور، آنقدر از افتخار آفرینی های جوانان ورزشکار خود خوانده و شنیده بودند که دیگر به چیزی جز قهرمانی راضی نمی شدند. کسب مدالهای رنگارنگ از مسابقات ملی و بین المللی در رشته‌هایی همچون ووشو، ژیمناستیک، کاراته تکواندو، اسکیت و… باعث شده بود تا لقب ‘شهر طلایی ورزش ایران’ در تاریخ پر افتخار نجف آباد بدرخشد.

روزگاری نه چندان دور، کسب موفقیت های پی در پی رشته های مختلف ورزشی در صدر خبرهای نجف آباد قرار داشت. ورزش نجف آباد حرف های زیادی برای گفتن داشت. در این میان نباید از نقش مدیریت کارآمد و تدوین برنامه بلند مدت برای ورزش شهرستان غافل شویم. تلاش صادقانه و بی‌وقفه مربیان ورزشی، حمایت بی دریغ خانواده‌ها و خیرین ورزشی در کنار مدیری پر انرژی در راس تصمیم گیری برای ورزش نجف آباد، باعث رونق ورزشگاه ها و باشگاه های ورزشی این شهر شد.

اداره ورزش و جوانان نجف آباد

اداره ورزش و جوانان نجف آباد

 

حال و روز ورزش شهرستان اصلاً خوب نیست

ولی حالا باید بپذیریم که حال و روز ورزش شهرستان اصلاً خوب نیست. سید محمد طباطبایی رئیس سابق اداره ورزش و جوانان شهرستان نجف آباد که هم اکنون مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان است، در حدود ۲ سال پیش، جای خود را به محمود یسلیانی داد. از همان ابتدا برخی از پیشکسوتان ورزش نجف آباد، نبود کارنامه درخشان و در خور نام نجف آباد را دستمایه مخالفت با این انتصاب قرار دادند. حالا پس از گذشت دو سال از حضور وی در نجف آباد، وقت آن رسیده تا عیار ورزش این شهر بار دیگر سنجیده شود.

در اولین نگاه آنچه بیش از همه به چشم می آید عدم ارتباط رئیس این اداره با خبرنگاران و رسانه ها است. بر کسی پوشیده نیست که به دلیل مشکلات اقتصادی موجود، ورزشکاران ما به لحاظ درآمدی مشکلات فراوانی دارند. این مشکلات پیش از این هم وجود داشت اما تنها دلخوشی یک ورزشکار این بود که بازتاب موفقیت های خود را در رسانه های شهرش ببیند.

یسلیانی طی دو سال گذشته هیچگونه نشست خبری با خبرنگاران نجف‌آباد برگزار نکرد تا دست کم شهروندان در جریان رویدادهای مهم ورزشی نجف آباد قرار بگیرند. در این مدت نه از افتتاح و بهره برداری پروژه های ورزشی خبری بود و نه از کلنگ زنی پروژه دیگر. نه از استقال از مدال آوران ورزشی خبری بود و نه از تجلیل و اهدای هدیه. برخی از مسئولین هیئت های ورزشی ترجیح دادند که با استعفا از سمت خود، در تراژدی سقوط آزاد ورزش نجف آباد سهیم نباشند و برخی دیگر نیز با بی انگیزگی به فعالیت نصفه و نیمه خود ادامه می‌دهند. البته از میان ۴۷ هیئت ورزشی، تعداد اندکی از هیئت ها نیز فعالیت خود را همچون گذشته ادامه می‌دهند.

کرونا در ابتدا تمام رویدادهای ورزشی در سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داد تاجایی که برگزاری تمام رویداد های مهم ورزشی لغو شد. اما رفته رفته مدیران خلاق به این نتیجه رسیدند که در همین شرایط و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی هم می‌توانند مسابقات را برگزار کنند.

متاسفانه نجف آباد از نبود این خلاقیت و درایت در مدیریت ورزش خود رنج می برد. بسیاری از رشته های ورزشی می توانند مسابقات خود را به صورت آنلاین برگزار کنند ووشو در بخش تالو، ژیمناستیک، وزنه‌برداری، تیراندازی، تکواندو در انواع فرم ها، کاراته و… می ‌توانند نسبت به برگزاری مسابقات آنلاین اقدام کنند اما…..

هفته ای که گذشت به عنوان هفته تربیت بدنی و ورزش نامگذاری شده است. در موارد مشابه، دستگاه های مربوطه سعی می کنند که به معرفی حداکثری تواند توانمندی های خود بپردازند. افکار عمومی را از اقدامات خود مطلع کرده و برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند (به طور مثال برنامه های نیروی انتظامی در هفته ناجا یا برنامه های متنوع در هفته بسیج یا دفاع مقدس) اما در نجف آباد و ورزش نجف آباد ماجرا به گونه‌ای دیگر است.

یکی از اتفاق های منعکس شده توسط روابط عمومی اداره ورزش و جوانان این بود که رئیس و کارکنان این اداره به مناسبت هفته تربیت بدنی به دیدار فرماندار نجف آباد و معاونانش رفته اند. به عمق فاجعه پی بردید؟! رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نجف آباد که باید در هفته تربیت بدنی در دفتر کار خود میزبان سایر مسئولان شهر باشد، در اقدامی عجیب به دیدار فرماندار رفته تا به وی و همکارانش تبریک و خسته نباشید بگویند. البته این دیدار در مورد امام جمعه نجف آباد نیز رخ داده است.

اداره ورزش و جوانان نجف آباد

اداره ورزش و جوانان نجف آباد

 

اعتکاف در دفتر کار و ماموریت های پی در پی

کم کاری و سوء مدیریت، تنها به حوزه ورزش محدود نمی شود. این اداره مسئولیت ذاتی دیگری نیز در حوزه جوانان دارد. همگان به خوبی از آمار ازدواج و طلاق در نجف آباد باخبر هستند. بر اساس آمارها، بیشترین میزان طلاق، در سالهای اول ازدواج ثبت شده است. وظیفه اداره جوانان (ورزش آن را برای تاکید بیشتر بر واژه جوانان حذف نموده ام) در چنین شرایطی چیست؟ کدام کارگاه آموزشی با محوریت ازدواج برای جوانان توسط این اداره برگزار شده است؟ کدام همایش آموزش مهارت های زندگی برای زوج های جوان در راستای کاهش آمار طلاق توسط این اداره برگزار شده است؟ کدام تفاهم‌نامه تحقیقاتی در راستای آسیب شناسی طلاق با اداره بهزیستی، دادگستری یا سایر نهادهای مربوطه توسط این اداره منعقد شده است؟ اداره تحت امر محمود یسلیانی طی دو سال گذشته چه نقش موثری در اشتغال جوانان داشته است؟ در این شرایط کرونایی و غیر قابل پیش بینی که بسیاری از مشاغل آسیب جدی دیده اند و درصد بسیاری از جوانان با مشکلات عدیده معیشتی مواجه هستند، کدام قدم را برای معرفی جوانان نجف آباد به منظور دریافت تسهیلات از بانکهای شهرستان بر داشته است؟

بسیاری از این موارد مستلزم وجود بودجه های میلیاردی نیست. کمی حسن مدیریت و درایت می تواند تمام مشکلات بخش جوانان و ورزش شهرستان نجف آباد را برطرف کند.

اعتکاف در دفتر کار و ماموریت های پی در پی به مقصد پیست اسکی فریدونشهر یا هیئت اسکی استان، دردی از ورزش رو به نابودی این شهر دوا نمی‌کند.

این شهرستان جوانان نخبه و کارشناسان ورزشی بسیار زیادی دارد که می‌توانند با توان مضاعف عهده دار ریاست اداره ورزش و جوانان شهرستان نجف آباد باشند. به نظر می رسد که سید محمد طباطبایی به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، باید با توجه به شناختی که از ورزش نجف آباد دارد پیش از آنکه تمام زیرساخت‌هایی که روزگاری خود برای به وجود آوردن آن تلاش های فراوانی کرده بود نابود شود، مدیری خلاق، پر انرژی و جوان را به بالین ورزش رو به قبله شده ی نجف‌آباد فرا بخواند تا این شهر دوباره با همت جامعه ورزشی خود شهر طلایی ورزش ایران شود.

محمود یسلیانی

محمود یسلیانی رئیس جدید ورزش و جوانان نجف آباد

ورزش رو به قبله شدۀ نجف‌آباد