ورود جهاد نجف آباد به خیبر
ورود جهاد نجف آباد به خیبر
بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، دانشجویان دانشگاه‌های مطرح کشور به صورت خودجوش راهی مناطق محروم یا بحران‌زدۀ کشور شده و مشغول ارائۀ خدمات مختلف به روستاییان و کشاورزان شدند. به تدریج، دانشجویان بیشتری از این‌کار الگوگیری کرده و در مناطق محروم کشور از جمله استان‌های محل اقامت‌شان، مشغول فعالیت‌های جهادی و جبران عقب‌ماندگی‌های طولانی دوران پهلوی‌ها شدند.

ورود جهاد نجف آباد به خیبر

بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، دانشجویان دانشگاه‌های مطرح کشور به صورت خودجوش راهی مناطق محروم یا بحران‌زدۀ کشور شده و مشغول ارائۀ خدمات مختلف به روستاییان و کشاورزان شدند. به تدریج، دانشجویان بیشتری از این‌کار الگوگیری کرده و در مناطق محروم کشور از جمله استان‌های محل اقامت‌شان، مشغول فعالیت‌های جهادی و جبران عقب‌ماندگی‌های طولانی دوران پهلوی‌ها شدند. این دانشجویان که برای انجام فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی، از برخی امکانات دولتی و ارتش در کنار کمک‌های مردمی استفاده می‌کردند، در اوایل سال۵۸ تلاش کردند ساختار شکل گرفته را نظم و نظام بیشتری بدهند که این امر در نهایت منجر به صدور دستور حضرت‌امام(ره) مبنی بر تشکیل «جهاد‌سازندگی» در ۲۷خرداد۵۸ شد. در واقع در شرایطی که به دلیل شرایط خاص انقلاب، بسیاری از ارگان‌های رسمی کشور، قادر به ارائۀ کامل وظایف‌شان نبودند، نهال جوان جهاد‌سازندگی این بارِ زمین افتاده را بر دوش گرفت.

محمد‌رضا پزشکی خبرنگار دهه‌های ۴۰ و ۵۰ موسسۀ اطلاعات در نجف‌آباد، طی کتاب خاطراتش نوشته: «اوایل انقلاب، بیشتر ادارات به قول بنی‌هِندلی‌ها سِلو کار می‌کردند و کار خاصی از دست‌شان بر نمی‌آمد. روی همین حساب، جهاد نجف‌آباد که با ورود مخلص‌ترین جوان‌های شهر جان گرفته بود، به نوعی جای خالی ادارات را پر کرد. ساختمان جهاد عبارت بود از چند سوله به عنوان انبار تجهیزات و یک ساختمان اداری که هنوز هم پا برجاست. هر کدام از اتاق‌های این ساختمان را گذاشتند برای کمیته‌های مختلف مثل بهداشت و درمان، کشاورزی، قنوات و سوخت. در واقع هر کدام از این کمیته‌ها، به عنوان نمایندۀ غیر‌رسمی یکی از ادارات، کار خلق‌الله را راه می‌انداخت.»

شروع کار جهاد‌سازندگی نجف‌آباد در جنگ را باید مربوط به اولین روزهای دفاع‌مقدس و مقاومت نیروها در خرمشهر دانست. مقطعی که تعداد محدودی از نیروهای جهاد این شهر هم‌چون شهیدان احمد حجتی و حسین پارسا، با دست‌خالی خود را به خرمشهر رسانده و بلافاصله با استفاده از امکانات موجود، شروع به کارهای مختلف به ویژه پشتیبانی از رزمندگان می‌کنند. این گروه، حدود ۲۰روز بعد دوباره به نجف‌آباد برگشته و پس از چند روز که به تامین امکانات، تجهیزات و فراخوان نیروها مشغول بودند، با عِده و عُدۀ بیشتری راهی خرمشهر و آبادان می‌شوند.

با استقرار این نیروها، به نوعی حضور رسمی جهاد‌سازندگی نجف‌آباد در دفاع‌مقدس شروع شده و این نیروها با تکیه بر تجربیات و توانمندی‌هایی که از ابتدای پیروزی انقلاب در خلال اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی در مناطق محروم کسب کرده بودند، به سرعت بر امور مسلط شده و توانایی‌های نیرویی و لجستیکی‌شان را افزایش می‌دهند. توانمندی‌های این واحد به حدی می‌رسد که فرماندهان ارشد جنگ، در بیشتر عملیات‌ها حساب ویژه‌ای روی جهاد نجف‌آباد باز کرده و سخت‌ترین کارها را به این مجموعۀ توانمند و شناخته شده در سطح کشور، محول می‌کنند.

«حماسه مجنون»؛ کارنامه عملیاتی لشکر۸نجف اشرف در عملیات خیبر،انتشارات دارخوین

رونمایی از کتاب «حماسه مجنون» عملکرد لشکر8نجف اشرف در عملیات خیبر

رونمایی از کتاب «حماسه مجنون» عملکرد لشکر۸نجف اشرف در عملیات خیبر

ورود جهاد نجف آباد به خیبر