پایتختی که به بادی بند است
پایتختی که به بادی بند است

[box type=”shadow” ]از زمان قاجاریه تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و دیگر هیچ حکومت و دولتی قصد جابه‌جا کردن پایتخت از این شهر را نداشت. از آن زمان تا امروز رفته رفته به جمعیت این شهر افزوده شده‌است تا جایی که در حال حاضر باید گفت این شهر به مرحله انفجار رسیده است… […]

[box type=”shadow” ]از زمان قاجاریه تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و دیگر هیچ حکومت و دولتی قصد جابه‌جا کردن پایتخت از این شهر را نداشت. از آن زمان تا امروز رفته رفته به جمعیت این شهر افزوده شده‌است تا جایی که در حال حاضر باید گفت این شهر به مرحله انفجار رسیده است… [/box]

از زمان قاجاریه تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و دیگر هیچ حکومت و دولتی قصد جابه‌جا کردن پایتخت از این شهر را نداشت. از آن زمان تا امروز رفته رفته به جمعیت این شهر افزوده شده‌است تا جایی که در حال حاضر باید گفت این شهر به مرحله انفجار رسیده است. حال مدتی است که طرح انتقال پایتخت سیاسی از تهران به پرند یا حواشی شهر تهران در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. البته در این میان شایعاتی هم مبنی بر خرید زمین توسط اشخاص سیاسی در پرند به گوش می‌رسد که برخی به دلیل عدم افزایش قیمت این زمین‌ها بحث انتقال پایتخت به پرند را برای بالا رفتن ارزش زمین خود و در نهایت رسیدن به سود بیشتر مطرح کرده‌اند.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد، تیران و کرون در گفت و گو با «قانون» ضمن بیان این نکته که نام اصلی این طرح ساماندهی و انتقال پایتخت است اظهار می‌دارد: این مسئله در دستور کار شورای عالی ساماندهی و انتقال پایتخت که چهارده نفر را شامل می‌شوند قرار گرفته است. او با بیان اینکه اعضای این شورا را افرادی اعم از اعضای قوای سه گانه، ستاد کل فرماندهی نیروهای مسلح و شهردار تهران تشکیل می‌دهند ادامه می‌دهد: مسئله انتقال و ساماندهی پایتخت کاری است که در بلند مدت و میان مدت انجام می‌شود. اما باید توجه داشت که این مسئله نیاز امروز تهران است. بنابراین باید این حرکت را هرچه سریع‌تر انجام دهیم و تهران را از این وضعیت که دچار آن شده‌است نجات دهیم. ابوترابی ضرورت این انتقال را تنها بحث آلودگی هوا ندانست و متذکر شد: نه تنها مسئله آلودگی هوا بلکه مسائل پدافند غیر عامل هم ایجاب می‌کند که جایگزینی برای تهران اندیشیده شود. نماینده نجف آباد، تیران و کرون با بیان اینکه این طرح تنها برای انتقال پایتخت نیست اظهار می‌دارد: باید توجه داشت که هدف این طرح تنها انتقال پایتخت سیاسی نیست. بلکه در این طرح به ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران هم توجه می‌شود. او در مورد اینکه چه سازمان‌هایی از تهران قرار است منتقل شوند می‌گوید:‌ خود شورای عالی انتقال و ساماندهی پایتخت که ریاست آن با رئیس جمهور است و دبیر آن وزیر کشور است تعیین خواهند کرد که چه سازمان‌هایی از تهران منتقل شوند.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد  در مجلس شورای اسلامی

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی

ابوترابی در مورد زمان بررسی این مسئله در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:‌ تعداد ۵۰ نفر از نمایندگان نامه‌ای را امضا کرده‌اند تا این مسئله در اولویت مجلس قرار گیرد و احتمالاً در هفته آینده نوبت به بررسی این طرح برسد. در همین زمینه دخیل عباس زارع زاده سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم به «قانون» می‌گوید: باید توجه داشت که در ابتدا قرار بود خود کمیسیون شوراها طرح انتقال پایتخت را تهیه کند اما مجلس این امر را به دولت واگذار کرده‌است تا دولت کار گروهی را برای تصمیم گیری در این مورد تشکیل دهد. سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه خود کار گروه تعیین می‌کند که چه مراکزی از تهران خارج شوند متذکر می‌شود:‌ اینکه همه مراکز سیاسی یا بخشی از آن از تهران خارج شوند را کارگروه دولت تعیین می‌کند و اگر بنا باشد تمام مجموعه سیاسی از تهران خارج شوند قطعاً‌مجلس هم به عنوان بخشی از مجموعه سیاسی از تهران منتقل خواهد شد.

زارع زاده درباره ضرورت انتقال پایتخت از تهران می‌گوید: تهران در حال حاضر در وضعیتی است که به مرحله انفجار نزدیک است زیرا ظرفیت تحمل جمعیتی بیشتر از این را ندارد. بنابراین باید برای تهران فکری اساسی کرد. او با بیان اینکه آلودگی‌ها، تراکم جمعیت، ترافیک و مسائلی از این قبیل باعث شده‌است که مردم تهران دچار افسردگی پنهان شوند افزود:‌ باید فکری اساسی برای خروج تهران از این وضعیت کرد. سخنگوی کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس یکی از عوامل مهم افزایش جمعیت در تهران را تمرکز مراکز سیاسی و اقتصادی در آن ذکر کرده و می‌گوید: شما توجه داشته باشید برای مثال تمام شرکت‌ها و کارخانه‌ها در تهران یک دفتر دارند که خود این مسئله باعث تراکم جمعیت می‌شود و نکته اینجاست که این تراکم جمعیت چندان ضرورت ندارد و می‌توان آن را ساماندهی کرد.

زارع زاده در مورد اعضای کارگروه انتقال پایتخت اظهار می‌دارد: این کارگروه از چند وزارتخانه مرتبط مانند راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، نمایندگان مجلس و نمایندگان دیگر قوا تشکیل می‌شود و ریاست آن با شخص رئیس جمهور است. زارع زاده در مورد زمان انتقال پایتخت با بیان اینکه حتی طرح‌های دو فوریتی مصوب هم ممکن است با مشکلات اجرایی مواجه شوند متذکر می‌شود: نمی‌توان زمان دقیق جابه‌جایی را پیش‌بینی کرد. در پایان باید متذکر شد، گرچه طرح انتقال پایتخت سیاسی از سوی مجلس مطرح شده است و در حال حاضر مسائل اجرایی آن به دولت واگذار شده است اما جای این پرسش باقی است که چرا زودتر به این مسئله اندیشیده نشده است و حال که تهران به مرحله انفجار رسیده قرار است این کار انجام شود. نیز اینکه چرا به زیر ساخت‌های عمرانی آن تاکنون توجهی نشده است و با توجه به اینکه برای انتقال پایتخت سیاسی به مکانی دیگر به ساخت و سازهایی در خور سازمان‌ها نیاز است در نتیجه با توجه به عدم توجه به مسائل زیرساختی امکان دارد زمانی این انتقال صورت بگیرد که دیگر وضعیت تهران از مرحله بحران هم عبور کرده باشد.