پتوی چینی،۹۰ کارگر را بیکار کرد
پتوی چینی،۹۰ کارگر را بیکار کرد

روزنامه اصفهان زیبا: زهرا کدخدایی زن تولیدکننده پتو که کارخانه اش در جاده نجف آباد قرار دارد یکی از افرادی است که می خواسته با سر و سامان دادن به کارخانه پدرش باعث اشتغالزایی بسیاری از جوانان شود، اما متاسفانه چند سالی است که بر اثر بی تدبیری‌های دولت و سیاست های غلط اقتصادی این […]

روزنامه اصفهان زیبا: زهرا کدخدایی زن تولیدکننده پتو که کارخانه اش در جاده نجف آباد قرار دارد یکی از افرادی است که می خواسته با سر و سامان دادن به کارخانه پدرش باعث اشتغالزایی بسیاری از جوانان شود، اما متاسفانه چند سالی است که بر اثر بی تدبیری‌های دولت و سیاست های غلط اقتصادی این کارخانه تعطیل شده است.

«کارخانه پلی اکریل، مواد اولیه را روزانه با قیمت های متفاوتی به ما پیشنهاد می‌داد. ما چون با کشور عراق قرارداد بسته بودیم هر روز با افزایش قیمت ها مواجه می‌شدیم و به دلیل این موضوع زیان های بسیاری را متحمل می شدیم.»کارخانه پیشرو بافت کدخدایی، قدمتی ۶۰ ساله دارد که با تعطیل شدن آن بسیاری از جوانان بیکار شدند.

به گفته او پس از این سال ها برخی از نیروهای کاری ما بر اثر بزهکاری وارد زندان شده‌اند و این موضوع می تواند نهیبی به گوش مسوولان دولتی باشد، چراکه بیکاری می تواند عاملی برای بزهکاری جوانان باشد.

متاسفانه مسوولان از تولیدکننده داخلی حمایت نمی کنند و از اقتصاد مقاومتی دم می زنند. اگر اقتصاد مقاومتی این است که تولیدکننده داخلی با سیاست های نادرست زیر چرخ های بی تدبیری له شود پس باید فاتحه اقتــصاد کشور را خـــواند.

این زن جـــوان تولیدکننده با بیان اینکه هیچ کسی به موضوع تعطیل شدن کارخانه های پتو بافی اهمیتی نمی دهد، اظهار می دارد: نبود حمایت های مادی و معنوی ما را مجبور کرد تا کارخانه ای را با وجود ۹۰  نیروی کاری تعطیل کنیم. برای احیای کارخانه با چند مشاور صحبت کردیم و آنها گفتند که احیای کارخانه اشتباه محض است، زیرا شما نمی توانید با پتوهای چینی که وارد بازار شده است رقابتی داشته باشید و این چوبی است که دولت بر تن تولیدکننده داخلی می‌زند.

پتوهای ارزان و بی کیفیت چینی که به بازار آمد باعث شد تا کارخانه های داخلی تعطیل شوند، زیرا هزینه الیاف ما با یک تخته پتوی چینی برابری می کرد و متاسفانه نمی توانستیم با آنها رقابت کنیم، در صورتی که هنوز از کشور عراق با ما تماس می گیرند و از کیفیت بالای پتوهای ایرانی سخن می گویند.

به گفته عراقی ها پتوهای چینی از الیاف پلاستیکی و بی کیفیت است و پتوهای ایرانی با کیفیت. الیافی که ما استفاده می‌کنیم درجه یک است،  اما پتوهای چینی به دلیل قیمت پایین، در بازار بورس شدند. حتی برای صادرات پتو به کشور عراق، مسوولان گمرک به ما سخت می گرفتند و مشکلاتی برای ما ایجاد می کردند، در حالی که ورود پتوی چینی به ایران به سهولت انجام می شود.

کدخدایی می گوید: اگر مسوولان بتوانند اشتغالزایی را رونق ببخشند به نفع دولت است و جوانان بیکار سربار جامعه نخواهند بود تا گریبانگیر آسیب های اجتماعی شوند. اگر مسوولان کاری کنند که راه  ورود پتوهای چینی به کشور مسدود شود، همه کارخانه هایی که تعطیل شده اند احیا می‌شوند و اقتصاد کشور رونق می گیرد. چینی ها را باید مهار کنیم.