کشف یک سنگ قبر کهن در مسیر احداث شبکه فاضلاب نجف‌آباد
کشف یک سنگ قبر کهن در مسیر احداث شبکه فاضلاب نجف‌آباد

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد از کشف یک سنگ قبر کهن در مسیر احداث شبکه فاضلاب این شهر خبر داد . نوید حسنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: این سنگ قبر در چهارراه امیرالمومنین این شهر در مسیر خط فاضلاب شهری کشف شده است. وی افزود: این سنگ […]

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد از کشف یک سنگ قبر کهن در مسیر احداث شبکه فاضلاب این شهر خبر داد .
Z1415696945

نوید حسنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: این سنگ قبر در چهارراه امیرالمومنین این شهر در مسیر خط فاضلاب شهری کشف شده است.

وی افزود: این سنگ قبر بخشی از آسیاب شیرخون است و اطراف آن با ساروج احاطه شده بود.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد با بیان اینکه ساروج توسط پیکور تخریب شده است، تصریح کرد: کارگران در حال حاضر به سنگ قبری برخورده‌اند که تاریخ نوشته شده روی آن ۲۰۱ یا ۳۰۱ هجری است.

وی با اشاره به اینکه بر روی این سنگ قبر عبارت «به تاریخ غره شهر رجب المبارک» نوشته شده است، ادامه داد: در این سنگ قبر نام نازگل خاتون نیز دیده می‌شود.

حسنی اظهار کرد: غره به روزهایی که ماه کامل بوده (۱۴ یا ۲۸ هر ماه) گفته می‌شود و اگر این تاریخ درست باشد در واقع تاریخ احداث شهر نجف‌آباد را به بیش از یک‌هزار سال قبل باز می‌گرداند.

مسئول باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این باره اظهار کرد: مرسوم بوده است که عدد یک اول را بر روی سنگ قبرها حک نمی‌کرده‌اند.

علمدار علیان در پایان متذکر شد: به احتمال زیاد این سنگ قبر مربوط به دوره‌های صفوی یا قاجار است.