گزارش «فارس» از مطالبات معوق کارگران کاشی اصفهان
گزارش «فارس» از مطالبات معوق کارگران کاشی اصفهان
خبرگزاری فارس، طی گزارشی و در مصاحبه با برخی کارگران و مسئولان ارشد شهرستان، موضوع حقوق معوق کارگران کارخانه کاشی اصفهان را مورد توجه قرار داده است.

گزارش «فارس» از مطالبات معوق کارگران کاشی اصفهان

خبرگزاری فارس، طی گزارشی و در مصاحبه با برخی کارگران و مسئولان ارشد شهرستان، موضوع حقوق معوق کارگران کارخانه کاشی اصفهان را مورد توجه قرار داده است.

شرکت کاشی اصفهان از جمله شرکت‌های سابقه‌دار در امر تولید است که در سال ۸۸ در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شده است، طبق گفته کارگران این شرکت چند ماهی است که کارگران شرکت مطالبات و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته هم این کارگران عیدی و همچنین حقوق خود را نیز سر وقت و به طور کامل دریافت نمی‌کردند و وعده‌های مسؤولان وقت در رابطه با پیگیری مطالبات آن‌ها محقق نشد.

محمدحسین شهسواری، مدیرعامل کارخانه کاشی اصفهان، پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، از حل تدریجی مشکلات کارخانه و اضافه کردن نیروهای جدید سخن به میان آورده و قول داده بود: در جهت توسعه تولید و ایجاد اشتغال تا پایان سال ۳۰۰ نیروی دیگر نیز که عمده‌شان بومی منطقه خواهند بود، در این مجموعه مشغول به کار خواهند شد (این مطلب را اینجا بخوانید)

محمد حسین شهسواری رییس هیات مدیره کاشی. اصفهان

محمد حسین شهسواری رییس هیات مدیره کاشی. اصفهان

 

نه حقوق گرفته‌ایم، نه قرارداد ما را تمدید کردند

یکی از کارگران کارخانه کاشی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این باره اظهار داشت: از شهریورماه تاکنون به ما حقوق نداده‌اند؛ در حال حاضر هم یک ماه است کارخانه تعطیل است و گفته‌اند که باید کارت بازرگانی آن صادر شود، این کارت نزدیک به ۱۰ روز است صادر شده و دادستان نجف‌آباد به ما قول داده بود به محض اینکه این کارت صادر شود، حقوق ما را پرداخت کنند، چندین میلیارد فروش هم داشته است، ولی در حد ۱۰۰ میلیون به ۲۰ یا ۳۰ نفر از کارگران پرداخت شده و مابقی کارگران که بیش از ۴۰۰ نفر هستند، حقوقی دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: این کارخانه را از سال ۸۸ که به بخش خصوصی واگذار شد، در ۲ سال ابتدایی خوب بود؛ اما از سال ۹۰ به این طرف که پی در پی سرمایه‌گذار آن را تغییر دادند، اوضاع کارخانه به هم ریخت؛ ما از طریق استانداری و فرمانداری و دادستانی هم پیگیری کرده‌ایم، ولی فعلا به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم؛ حتی سال پیش به دفتر رئیس‌جمهور هم نامه نوشتیم.

این کارگر کارخانه کاشی اصفهان افزود: در سال‌های قبل هم حقوق و مطالباتی داشته‌ایم؛ یعنی از سال ۹۴ به این طرف اصلا عیدی نگرفته‌ایم و کل سال ۹۵ را حقوق طلبکاریم؛ ۲ یا ۳ ماه در سال ۹۶ و ۴ ماه در سال ۹۸ هم حقوق نگرفتیم؛ به کسانی هم که بازنشست شدند، پرداختی صورت نگرفت و مدیریت جدید کارخانه هم نزدیک به ۶۰ نفر از افراد باسابقه را به دلیل اعتراضات و مطالباتی که داشتند از اینجا اخراج کرد؛ این در صورتی است که همه ما قرارداد داشتیم، اما از آذر به این طرف قراردادها را نیز تمدید نکردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته نیز که حقوق دریافت می‌کردیم به این صورت بود که حقوق هر ماه را یکجا به ما نمی‌داد، بلکه در زمان‌های مختلف و با مقدارهای خیلی کم در حد ۵۰۰ هزار تومان یا ۲۰۰ هزار تومان یا یک میلیون تومان در مقاطع مختلف این را پرداخت می‌کرد؛ در حال حاضر زندگی بسیاری از کارگران این کارخانه از هم پاشیده است.

 

از مدیرعامل کاشی اصفهان وثیقه گرفته‌ایم تا حقوق‌ها را پرداخت کند

موسی مباشری، فرماندار شهرستان نجف‌آباد نیز در زمینه اتفاقات کارخانه کاشی اصفهان اظهار داشت: این کارخانه بعد از مدت‌ها تعطیلی، یک سرمایه‌گذار از طریق ستاد تسهیل استان پیدا شده و بعضی از خطوط تولید را اورهال و کار تولید را شروع کرده است؛ عمده بار این کارخانه هم صادراتی بوده است و به همین دلیل باید بعضی از الزامات اداری و قانونی را رعایت می‌کردند.

وی ادامه داد: این مورد مصادف شد با بستن مرزها توسط عراق به علت کرونا و اربعین، به همین دلیل تاجر عراقی که جنس را خریداری کرده بود، نمی‌توانست آن را تحویل بگیرد و پول را پرداخت کند؛ همین باعث شد مقداری از مطالبات این کارگران بماند.

مباشری عنوان کرد: خوشبختانه بحث‌های اجرایی و اداری و گمرکی در حال حاضر حل شده است و تجار عراقی هم توانسته‌اند پول خود را واریز کنند و کارخانه هم شروع به پرداخت حقوق کارگران کرده است؛ به یک چهارم کاگران حقوق پرداخت شده و مابقی نیز تا آخر هفته پرداخت می‌شود.

فرماندار نجف‌آباد افزود: با توجه برطرف شدن موانع مالی و اداری، مطمئن هستیم که تا پایان سال در چند نوبت به این‌ها پول پرداخت می‌شود؛ در کمیسیون مربوطه در فرمانداری مصوب شده است که هر چند میلیاردی کاشی موجودی که در این کارخانه به فروش رفت، به حسب کارگران واریز شود و دادستان هم از سرمایه‌گذار وثیقه گرفته است که فقط به کارگران پرداخت کند و اگر از این مقدار، مازاد بر حقوق معوق کارگران چیزی ماند، بخشی از آن به معوقات سال‌های قبل و بخش دیگر به دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل آب و برق و گاز پرداخت شود.

موسی مباشری فرماندار نجف آباد از دی ۱۴۰۰

موسی مباشری فرماندار نجف آباد از دی ۱۴۰۰

مشکل کارت بازرگانی کاشی اصفهان حل شد؛ مدیریت شرکت معوقات را پرداخت کند

امیررضا نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز درباره مشکلات پیش‌آمده در کارخانه کاشی اصفهان و پیگیری‌های صورت‌گرفته بیان کرد: طی ۳ ماه گذشته تلاش‌های زیادی در جهت رفع مشکلات عدیده صنایع کاشی اصفهان به ویژه در بخش کارگری، با قید اولویت و استفاده از ظرفیت‌های قانونی وحمایتی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان انجام گرفت.

وی افزود: تمام تلاش‌ها به تداوم تولید، انجام صادرات، حفظ اشتغال  و پرداخت معوقات کارگران معطوف گردیده است و مدیریت شرکت باید در این خصوص اهتمام جدی داشته باشد.

نقش اظهار کرد: در این راستا متوقف شدن صادرات شرکت به دلیل عدم تمدید کارت بازرگانی که ناشی از بدهی معوقه به تامین اجتماعی و امور مالیاتی بود، به سرعت در دستور کار کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قرار گرفت و با پیگیری‌های مستمر و مضاعف از طریق مبادی ذی‌ربط در استان و همچنین حسن نظر و مساعدت وزارت صمت در اوایل بهمن‌ماه گذشته، مشکل تمدید کارت بازرگانی شرکت مرتفع شد و طبق گزارش‌های حاصله، روند فروش و صادرات شرکت مذکور از سر گرفته شده است.

تلاش شد در این گزارش با مدیرعامل شرکت کاشی اصفهان نیز صحبت کنیم اما وی پاسخگوی تماس‌های خبرنگار فارس نبود.

امیررضا نقش رییس دانشگاه آزاد نجف آباد

امیررضا نقش رییس دانشگاه آزاد نجف آباد