گزارش ویدئویی نجف آباد (انگلیسی)
گزارش ویدئویی نجف آباد (انگلیسی)

نَجَف‌آباد یکی از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است. نجف آباد سومین شهر پرجمعیت استان اصفهان و در مرکز این استان واقع شده است. نجف‌آباد دارای دو بخش مرکزی و مهردشت و ۶ شهر نجف‌آباد، گلدشت، جوزدان، علویجه، دهق و کهریزسنگ می‌باشد. نجف‌آباد در ۲۷ کیلومتری غرب اصفهان و در دشت وسیعی با شیب […]

نَجَف‌آباد یکی از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است. نجف آباد سومین شهر پرجمعیت استان اصفهان و در مرکز این استان واقع شده است. نجف‌آباد دارای دو بخش مرکزی و مهردشت و ۶ شهر نجف‌آباد، گلدشت، جوزدان، علویجه، دهق و کهریزسنگ می‌باشد. نجف‌آباد در ۲۷ کیلومتری غرب اصفهان و در دشت وسیعی با شیب نسبتاً ملایم که از غرب به شرق کاهش می‌یابد و اطراف آن را کوه‌هایی با ارتفاع متوسط احاطه کرده‌است، قرار دارد.
این شهر در زمان شاه عباس صفوی در ۲۵ کیلومتری غرب شهر اصفهان بنا شده‌است.
در دوره حکومت شاه عباس صفوی در حدود سال ۱۰۲۲ه. ق مقداری هدایا و نزورات و جواهرات و پول نقد که بار چندین شتر بود از طرف شاه عباس برای آرامگاه امام علی به نجف اشرف فرستاده شد. (که بالغ بر سیصد من موم زرد، کافور، مقداری فتیله عنبری و مروارید دریایی بود) قافله شتران در این سرزمین باز ایستادند و تلاش شتربانان برای حرکت دادن شتران به جایی نرسید.
خبر به شیخ بهایی رسید. شیخ در ردی فرمودند”دیشب در عالم رؤیا شاه نجف را زیارت کردم. فرمودند شتران را برهانید و بارشان را به صرف آباد کردن این محل مصرف کنید که اصلح همین است. ” این سخن شیخ مورد تأیید پادشاه قرار گرفت. شرح حال این داستان را اعجوبه توانا ابوالقاسم پاینده در کتاب قدمگاه خود به زیبایی بیان می‌دارند”بیرون شهر معجزه رخ داده بود، چند شتر که با بارهای سنگین از سکه‌های نقره شاه عباس، به راه نجف می‌رفت، پنج فرسنگی پایتخت (اصفهان) در یک دره وسیع ریگی و میان دو رشته کوه، خفتند و دیگر برنخواستند.
تلاش شتربانان بی اثر بود. یک روز و دوروز گذشت. شتران هنوز خفته بودند. کاروانسالار درمانده شد و به پایتخت خبر داد. همان شب شیخ بهایی مشاور و محرم شاه امام خفته در نجف را به خواب دید که فرمود شتران را رها کنید و اموال را همان جا صرف کنید که صلاح کار همین است. وبنایی به نام من بسازید که چنین خواسته‌ام. اراده امام انجام شد. آب آنجا نبود. از راه دور آوردند.
درآن ریگزار بناء وصحن و ضریح و گنبدی ساختند با دو باغ در دو سو” به عقیده عده‌ای اسم اصلی نجف‌آباد «ده نان» یا «دهان» بوده‌است که مقصود از نان «نون» می‌باشد؛ و ابوالقاسم پاینده دیار نون را بر این شهر برگزیده‌است.”شاه عباس و طراح اصلی آن شیخ بهایی با ایجاد شبکه کامل آبیاری و ارتباطی و بنیان نهادن شهری بازرگانی و پررونق در ۲۵ کیلومتری غرب اصفهان برای تهیه آذوقه پایتخت، زیر بنایی اساسی بنا کرده است . ارگ شیخ بهایی در شهرستان نجف‌آباد واقع است. این ارگ از ۶ برج کبوتر خانه تشکیل شده‌است.
این برج‌ها جز آثار نادر کشور می‌باشد و همانند این برج‌ها را تنها در شهر تبریز می‌توان دید و این به علت تعداد برج‌های آن می‌باشد، و طرح‌هایی برای احیاء این برج‌ها در دست اجرا می‌باشد. اولین طرح گردشگری نجف‌آباد معروف به هفت برج و به نام طرح گردشگری ارگ شیخ بهایی به همت شهرداری نجف‌آباد بازسازی شده‌است. خانه مهرپرور دارای عرصه ‏ای به مساحت حدود ۳۶۰ مترمربع است.
این خانه به سبک کردی بنا شده و مجموعه فضاها در قالب یک فرم مستطیل شکل در دو طرف حیاط وسیعی جای گرفته که دارای دو جبهه اصلی شمالی و جنوبی است. بر اساس سبک معماری (دو جبهه‏ ای شمالی-جنوبی)، شیوه انواع طاق‏بندی‏ ها، شکل و نحوه گسترش پلان مرکزی، نوع تزیینات پیش ساخته آجری و کاربری‏ های فضاهای جبهه شمالی و زیرزمین، سقف تیرپوش تاریخ ساخت بنا را می‏ توان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول دانست.
تنها ورودی بنا در قسمت جنوب غربی واقع شده که بوسیله هشتی با طاقی به روش رومی فضای خارج را به حیاط خانه مرتبط می‏سازد. حیاط متشکل از حوض سنگی لچکی با دو قوس کند و دو باغچه قرینه آن است. تالار اصلی و شاهنشین به همراه دو اتاق سه دری در طرفین فضاهای چیده شده در جبهه شمالی می‏باشند.
چهار ستون چوبی با پایه ستون سنگی و مقطعی مربع سقف مرتفع ایوان شمالی بنا را بر دوش دارند. پنجره‏های دو اشکوب هلالی شکل، طاق نماهای متعدد سه دری‏ها، درهای چوبی مشبک با گره‏های قاب‏بندی طرح اسلیمی، گره‏های کنگره‏ای جفت، رخبام تزیین شده با آجرهای قالبی موسوم به سرلوح یا کله گرگی، ازاره‏های از جنس کاشی فیروزه‏ای و نمایی از سنگ پاکتراش از زیبایی‏های بنا به حساب می‏آیند. زیرزمین خانه در ضلع شمالی با جرزهای قطور و سقفی از نوع پوشش گنبدی خفته و متفاوت با فضای فوقانی خود شامل مطبخ، حوضخانه با دو دهلیز با تاق گهواره‏ای است.
برای هر چه زیباتر کردن این مجموعه ساخت ۶ مولاژ یا همان پیکره انسانی ساخته شده است که سه عدد آن مربوط به نمایش مشاغل سنتی چاقو سازی،کلاه مالی و لوده بافی بوده و دو عدد آن را هم پیرمرد و پیرزنی را تشکیل می دهند که در یک اتاق به همراه تعدادی از نمادهای تاریخی شهر بازسازی شده اند.