گیاهان دارویی پایین آورنده قند خون
گیاهان دارویی پایین آورنده قند خون
یازده گیاه دارویی که باعث پایین آمدن قند خون می شوند را بشناسید .

۱- پیاز و سیر

سیر از سبزی‌ هایی است که تاریخی بسیار کهن دارد. این گیاه حداقل ۳ هزار سال در طب چین کاربرد داشته است.پیاز نیز یکی از قدیمی ‌ترین گیاهان زراعی است که از هزاران سال قبل به عنوان طعم ‌دهنده غذاها و همچنین دارو از آن استفاده می ‌شود.

‏ترکیبات فعال گوگردی مانند آلیل‌ پروپیل دی ‌سولفید موجود در پیاز و اکسیدآلیل دی‌ سولفید موجود در سیر نقش اصلی را در کاهش قندخون دارند.پیاز و سیر باعث افزایش میزان انسولین در خون می ‌شوند. هر چقدر مصرف این مواد بیشتر باشد، قند خون بیشتر کاهش می ‌یابد.

مصرف قرص ‌های سیر به میزان ۲۴۰۰ میلی‌ گرم در روز به مدت ۳ ماه، قند خون را مختصرا کاهش می ‌دهد. گیاهان دارویی توسط بیماران دیابتی تحت هیچ شرایطی نباید بدون نظر تیم پزشکی مصرف شوند.

۲- خیار تلخ (کارلا)

گلوله های ژله ای حاوی بذر کارلا می باشد که درون میوه جای دارد و بسیار شیرین است.

این میوه شبیه کدوی زگیل‌ دار است و در نواحی گرمسیر مانند آمازون، آفریقای‌ شرقی و آسیا رشد می‌ کند و در آمریکای‌ جنوبی به عنوان غذا و دارو کشت می ‌شود. میوه تازه آن به رنگ سبز است که با رسیدن به رنگ نارنجی- زرد تبدیل می ‌شود. تمام قسمت ‌های این میوه بسیار تلخ است. میوه خیار تلخ حاوی ماده ‌ای شبیه انسولین است و مصرف روزانه حدود ۶۰ گرم شیره این گیاه به کاهش مختصر قندخون منجر می ‌شود.

۳- شنبلیله

این گیاه بومی ‌ایران است و در بیشتر نواحی ایران می‌ روید و به عنوان سبزی خوراکی کاشته ‌شده و مصرف می ‌شود. تجویز ۱۵ تا ۵۰ گرم پودر دانه شنبلیله خیسانده در آب موجب کاهش قندخون ناشتا و بعد از غذا می‌ شود. پودر دانه شنبلیله علاوه بر کاهش مختصر قندخون باعث کاهش چربی ‌های خون نیز می ‌شود.

۴- سیاه گیله

در ایران تنها یک گونه از قره ‌قات وجود دارد که آن هم در جنگل‌ های تالش و نواحی مرطوب رشد می‌ کند که در زبان محلی به آن سیاه گیله می ‌گویند. میوه آن را می ‌توان هم به صورت تازه و هم خشک شده مصرف کرد یا در تهیه انواع مرباها و دسرها به کار برد. برگ‌ های این گیاه در طب سنتی در درمان بیماری دیابت استفاده می‌ شود.

اثر ضددیابت یک بار مصرف عصاره این گیاه که اثری مشابه انسولین دارد، تا چند هفته در بدن باقی می ‌ماند. به علاوه این گیاه دارویی در پیشگیری از عوارض بلندمدت دیابت مانند عوارض قلبی- عروقی، عصبی، کلیوی و چشمی‌ تا حدی موثر است. عصاره آن به مقدار۸۰ تا ۱۶۰ میلی ‌گرم ۳ بار در روز برای بیماران مبتلا به دیابت توصیه می ‌شود.

۵- خار مریم

خار مریم اصالتا بومی ‌منطقه مدیترانه است. این گیاه امروزه در سراسر نقاط دنیا از اروپا تا آسیا و از آفریقا تا آمریکای شمالی گسترده شده است.

این گیاه دارویی موجب افزایش حساسیت سلول‌ ها به انسولین و کاهش قندخون می ‌شود. ماده موثر آن سیلی مارین نام دارد که تجویز آن به مقدار ۲۰۰ میلی ‌گرم ۳ بار در روز موجب کاهش مختصر قندخون ناشتا و هموگلوبین HbA1C و چربی ‌های خون می‌ شود.

۶- هندوانه ابوجهل

گلوله های ژله ای حاوی بذر کارلا می باشد که درون میوه جای دارد و بسیار شیرین است.

هندوانه ابوجهل یا خربزه روباه یکی از گیاهان دارویی متعلق به خانواده خیارها و کدوها است. این گیاه بومی ‌ایران بوده و در نواحی جنوبی کشور و مناطقی مانند جنوب استان خراسان یافت می ‌شود. میوه این گیاه دارای گلوکوزید قابل ‌تبلوری با طعم بسیارتلخ به نام کولوسنتین است.

این گلوکوزید که به حالت متبلور و خالص به رنگ زرد است، در آب به نسبت ۲۰ درصد حل می ‌شود و اگر هیدرولیز شود، گلوکز و ماده‌ ای به نام کولوسنتتین می ‌دهد. در طب سنتی بسیاری از کشورها از جمله ایران تجویز میوه این گیاه جهت کاهش قند خون متداول است.

میوه این گیاه بسیار سمی ‌است و مصرف مقدار زیاد آن باعث اسهال ‌خونی و درنهایت مرگ می‌ شود. تجویز مقدار ۱۰۰ میلی ‌گرم ۳ بار در روز ماده موثر هندوانه ابوجهل به مدت ۲ ماه در بیماران دیابتی نوع دوم، موجب کاهش مختصر میزان هموگلوبین HbA1C و قندخون ناشتا می ‌شود. تجویز این مقدار به مدت ۲ ماه در این بیماران بدون هیچ ‌گونه عوارض جانبی گوارشی، کبدی و کلیوی است.

۷- پسیلیوم یا اسفرزه

پسیلیوم یا اسفرزه، گیاهی از خانواده پلانتاجیناسه‌ آ و یک داروی ملین گیاهی است که از طریق جذب آب باعث حجیم‌ شدن محتویات روده شده و با افزایش حرکات دودی شکل باعث تخلیه مدفوع می‌ شود. مصرف پودر پسیلیوم به مقدار ۱۰ گرم در روز و به مدت ۸ هفته هموگلوبین HbA1C را مختصرا کاهش می‌ دهد.

۸- عدس ‌الملک

این گیاه بومی ‌ایران است و در طب سنتی جهت کاهش قندخون بیماران دیابتی تجویز می‌ شود. با این حال مصرف روزانه پودر بذر گیاه به مقدار ۱۵۰۰ میلی‌ گرم در روز به مدت ۲ ماه اثر مفیدی بر قندخون نشان نداده است و فعلا اطلاعات علمی کافی در مورد اثرات این گیاه در دسترس نیست.

۹- چای سبز

بسیاری از خواص چای سبز مربوط به ماده ‌ای به نام کاتچین است که فعالیت آنتی ‌اکسیدانی آن بسیار بالا است. مصرف روزانه ۵/۱ گرم پودر چای سبز خشک موجب کاهش مختصر قندخون در بیماران دیابتی می‌ شود. مقدار توصیه ‌شده برای بیماران دیابتی مصرف ۲ فنجان چای دم ‌کرده در روز است.

۱۰- دم‌ کرده گزنه

گیا دارویی گزنه Urtica dioica

ساقه این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی ‌شکل پوشانده است که در صورت لمس کردن ساقه به دست می ‌چسبد و پوست را می ‌گزد و تولید خارش و سوزش می‌ کند و شاید به همین دلیل آن را گزنه نامیده ‌اند. تخم آن نرم، ریز و تیره رنگ و مانند تخم‌ کتان است.

قسمت مورد استفاده این گیاه برگ‌ های تازه، ریشه، شیره و دانه آن است. گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی کاهنده گلوکز خون معرفی شده است. عصاره برگ گزنه می ‌تواند یک نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قندخون و تخریب سلول ‌های پانکراس داشته باشد.

۱۱- کلپوره همدانی، مریم نخودی همدانی

استفاده از این گیاه به ‌طوری که در کتب دارویی قدیمی ‌آمده است به زمان‌ های دور نسبت داده می‌ شود. بقراط، دیوسکورید، پلین و جالینوس از این گیاه در آثار خود نام برده ‌اند. عصاره این گیاه محتوی مواد موثره زیره است. مصرف عصاره این گیاه به مقدار ۱۲۵ میلی ‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت ۶ هفته قندخون را مختصرا کاهش می‌ دهد.

این گیاهان دارویی نباید جایگزین داروهای ضددیابت یا انسولین در بیماران دیابتی شود چرا که اولا اثر این گیاهان بر کاهش قندخون خفیف است و ثانیا از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و ثالثا ممکن است با دیگر داروهای مورد استفاده بیماران تداخل داشته باشند. همچنین عوارض و اثرات مصرف طولانی مدت این گیاهان ناشناخته است. در حال حاضرهیچ‌ گونه توصیه ‌ای علمی ‌در ارتباط با مصرف آن ها وجود ندارد..

 

دیگر موارد:

– برگ گردو و کاسنی: این‌ها نیز دیابت و قندخون را پایین می‌آورند می‌توانید همه را باهم دم کرده و مصرف کنید.

– قره قات: این گیاه تولید انسولین در خون می‌کند. گیاه قره قات را آسیاب کرده یک قاشق چای خوری از آن را در یک فنجان آب ریخته و میل کنید. یا قره قات را با عسل، خمیر کرده به گونه‌ای که نه شل بشود نه سفت آنگاه آن را حبه حبه کرده روزی یک حبه از آن را مصرف کنید.

– شیره انگور خالص: شیره انگور ابتدا قند را بالا می‌آورد، ولی مصرف مداوم شیره انگور خالص، دیابت و قندخون را پایین می‌آورد.

  • گیاه آلوئه‌ورا (Aloe vera) قادر است آنزیم‌های موجود در پانکراس را فعال و در افرادی که دچار دیابت و هیپوگلیسمی هستند، به تعادل و تنظیم قند خون کمک کند. این گیاه می‌تواند تا ۷۰ درصد قند خون را کاهش دهد، از این رو گیاهی مؤثر در درمان بیماری دیابت محسوب می‌شود.

آلوئه‌ورا دارای نقش پیشگیری‌ کننده از بیماری دیابت نیز بوده و افرادی که شیرینی زیادی استفاده می‌کنند، قبل از ورود به مرحله دیابت قطعی، با استفاده از این گیاه می‌توانند از بروز بیماری جلوگیری کنند.

گیاه آلوئه‌ورا همانطور که در کاهش قند خون مؤثر است، به دلیل دارا بودن ویتامین و کلاژن، بهترین نرم‌کننده پوست پا در بیماران دیابتی به شمار می‌رود.

آلوئه‌ورا می‌تواند به شکل‌های گوناگون مانند عرقیات، خشک‌شده و یا حتی به صورت پماد، قرص و شربت عرضه شود.

  •  بامیه یکی از گیاهان و سبزیجاتی است که در غذاهای ایرانیان به صورت پخته به مصرف می رسد و می تواند خاصیت کاهندگی قند خون داشته باشد.
  • گشنیز و اسفناج در افزایش ترشح انسولین و کاهش قندخون موثر هستند.
  • دو گیاه رزماری و پونه کوهی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که در کاهش دیابت نوع ۲ کمک می‌کنند.

 

 

  • منبع خبر : medplant.ir