یلدای امسال با بوی اربعین عجین شده است
یلدای امسال با بوی اربعین عجین شده است

یلدای امسال با بوی اربعین عجین شده است گره گیسوان سیاه یلدا بر روشنایی سحر یلدا دختر اسطوره‌ای ایران زمین با چتر سپید برف به قدمت ایرانی بودنمان در راه است، یلدای جاودان به بلندای زلف خوبرویان آمده تا پایانی بر شب‌های دوری و فراق باشد.  به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یلدا عروس برفی […]

یلدای امسال با بوی اربعین عجین شده است
گره گیسوان سیاه یلدا بر روشنایی سحر

یلدا دختر اسطوره‌ای ایران زمین با چتر سپید برف به قدمت ایرانی بودنمان در راه است، یلدای جاودان به بلندای زلف خوبرویان آمده تا پایانی بر شب‌های دوری و فراق باشد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یلدا عروس برفی ایران زمین دوباره از صندوقچه خاطرات قدیمی و کهنه بیرون آمده است تا خودی بنمایاند، یلدا با لباس بارانیش با عطری از سرزندگی و بهار و با سبد میوه‎های تابستانی دوباره میهمان ایرانیان شده است.

یلدا دختر اسطوره‌ای ایران زمین، با چتر سپید برف به قدمت ایرانی بودنمان در راه است، یلدای جاودان به بلندای زلف خوبرویان آمده تا پایانی بر شب‎های دوری و فراق باشد.

در معنی این شب طولانی و دراز سخن‌ها بسیار گفته‌اند و آن را با نام‎هایی چون یلدا و چله می‎خوانند، یلدا و جشن‎هایی که در این شب برگزار می‌شود سنتی باستانی است که از پیشینیان به یادگار مانده است و در ریشه‌یابی آن حرف و سخن بسیار است، یلدای ایرانی در نقاط مختلف ایران زمین به شیوه‎ها و سنت‎های مختلفی برگزار می‎شود.

اصفهان نیز که در قلب ایران قرار دارد، گنجینه‎ای از آداب و رسوم و فرهنگ‎های ایران زمین در شهر آب و آیینه به قوت خود باقی است.

یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که معمولا در این شب به جشن و شادی پرداخته می‎شود، شب زنده‌داری، یلدا به معنی مقاومت در برابر تاریکی و جهل است که گذشتگان با شب‌نشینی در برابر تاریکی و پیروزی بر آن شب را با قصه‎های دلنشین برای اعضای خانواده سحر می‌کردند.

خانواده‎ها گرد هم جمع می‎شوند و در این شب به قصه‎ها و اشعار بزرگان خانواده گوش می‌سپارند تا با بهره از این گفتار و پندآموزی از آن شب یلدا را به پایان برند.

در شب یلدا انواع میوه‎ها بر سر سفره قرار می‎گیرد، اما مردم میوه‌های تر و خشکبار به‌خصوص میوه‎های تازه از جمله هندوانه و انار را بر سر سفره‎ها می‎آورند تا بدین ترتیب سمبل‎های یلدا را زنده نگه دارند.

به عنوان مثال هندوانه در شب یلدا به معنی نجات یافتن از گرمای تابستان نیز هست و اگر کسی در این شب از هندوانه استفاده کند، از آسیب گرمای سوزان تابستان در امان خواهد ماند.

ماندگاری شب یلدا و حفظ آن در فرهنگ کشورهای حوزه آریایی، نقش سمبلیک دارد و شب در این فرهنگ به معنای خاموشی و تیرگی و فراموشی است که برای رهایی از آن باید شب یلدا را بیدار ماند و از خواب پرهیز کرد تا خویش را از غفلت‌زدگی نجات دهند.

شاهنامه خوانی نیز در این شب مرسوم است شب زنده داری، قصه گفتن و شعر خواندن در این شب، تلاش و مقاومت در برابر سیاهی، تاریکی، جهل و بی‎خردی است که در زندگی امروزی بشریت نیز می‌تواند نقش عمده و پیام امیدبخش داشته باشد.

یلدا دوباره از راه رسید، اگر چه آداب و رسوم آن قدری با تجملات آمیخته شده است، اما بسیاری از سنت‎های ایرانی آن که ریشه در اسلام دارد، همچون صله ارحام به قوت خود باقی است.

البته یادمان هم باشد که در این شب یلدایمان بوی اربعین بدهد و به یاد دردانه‌های حسین مظلوم کمی تفکرمان کربلایی باشد.