سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024
  • تبلیغ کشتار شتر در نجف آباد 29 اسفند 1402

    تبلیغ کشتار شتر در نجف آباد

    در آن زمان به دلیل نبود برق و تجهیزات سرمایشی، امکان نگهداری گوشت به مدت طولانی وجود نداشت. قصاب‌ها در مورد گوسفند به دلیل حجم کم لاشه مشکل چندانی نداشتند ولی اگر نیت کشتن شتر داشتند، باید از قبل فکری برای فروش این حجم زیاد از گوشت می‌کردند.

روضه حاج غلامحسین معینی در نجف آباد 13 اسفند 1402

روضه حاج غلامحسین معینی در نجف آباد

آقاي معيني بر پايي مجلس روضه خواني و ذكر مصائب اهل بيت را از دير باز در دستور كار خود قرار داده بود. مجلس عزاداري را ابتدا از منزل كوچك خود در كوچه شاه چنار در ماه محرم شروع و سپس با ساختن خانه جديد (حسينيه کنوني معيني) در ضلع جنوبی باغملی در حدود سال 1310 شمسی، این مراسم را در این نقطه ادامه داد.

نقشه شطرنجی نجف آباد 13 اسفند 1402

نقشه شطرنجی نجف آباد

شیخ‌بهایی در طراحی شهر نجف‌آباد، نقشۀ شطرنجی منظمی با تعدادی خیابان موازی و خیابان‌هایی عمود بر آن‌ طراحی کرده بود که متاسفانه قبل و بعد انقلاب، شهرداری‌ها چندان مواظبش نبودند و الآن چیزِ چندانی از آن باقی نمانده.

خوردن یخ در تابستان در نجف آباد 10 اسفند 1402

خوردن یخ در تابستان در نجف آباد

در آن زمان‌ها در تابستان، وسیله خنک کردن نبود. اغلب مردم مجبور بودند که آب گرم بنوشند. هر سال که زمستان سرد و یخبندان می‌شد در دو سه ناحیه نجف‌آباد مکان‌هایی موجود بود که به آن‌ها یخچال می‌گفتند.

مشارکت ۱۸ هزار دانش آموز نجف آبادی در جشن قاصدک های انتظار 08 اسفند 1402

مشارکت ۱۸ هزار دانش آموز نجف آبادی در جشن قاصدک های انتظار

خارون: دهمین مسابقه قاصدک های انتظار، بین ۱۸ هزار دانش آموز از ۱۲۵ مدرسه شهرستان نجف آباد که ۹۵ درصد جمعیت مدارس ابتدایی در شش پایه مقطع دبستان را پوشش می دهد، برگزار شد.

سرنوشت کارخانه ریسندگی نجف آباد 07 اسفند 1402

سرنوشت کارخانه ریسندگی نجف آباد

بیشتر کارگران، اهل و ساکن نجف‌آباد بودند و تعدادی محدودی کارگر، کارشناس یا مدیر از شهرهای اطراف در کارخانه کار می‌کردند. برای ایاب و ذهاب کارگران بومی، وسیله‌ای گذاشته بودند که در زمان خودش خاص و متفاوت محسوب می‌شد.

تولد کارخانه ریسندگی و بافندگی نجف آباد 05 اسفند 1402

تولد کارخانه ریسندگی و بافندگی نجف آباد

اوایل دهۀ40، سرمایه‌داری با نام‌خانوادگی «هوتن» به کمک برخی شرکایش کارخانۀ ریسندگی و بافندگی نجف‌آباد را بنیان گذاشت و برخی چهره‌های سرشناس شهر مانند «منوچهری» و «حاج میرزا ‌محمد معین» را وارد ترکیب هیات مدیرۀ آن کرد.

قلعه بلمچه در نجف آباد 03 اسفند 1402

قلعه بلمچه در نجف آباد

روستاي بلمچه در شمال شهر نجف آباد و در جنوب پادگان شهيد منتظري قراردارد. ابتدايي ترين واحد يكجا نشيني، قبل از احداث نجف آباد اين روستا و دامنه كوه هاي شمالي بوده است. زرتشتيان مهاجر ابتدا چشمه اي را تبديل به اولين قنات با هجده حلقه چاه در اين محل نمودند كه هنوز هم آب آن، مزرعه بلمچه را مشروب مي سازد.

اطلاع‌رسانی در نجف‌آباد 01 اسفند 1402

اطلاع‌رسانی در نجف‌آباد

یکی دیگر از خاطرات گذشته نحوه اطلاع‌رسانی موضوعی به مردم بودکه بوسیله جارچی که صدای بلند و رسائی داشت بنام خان پرکنی که مرد خیر و خوبی بود، خدایش بیامرزد، ایشان به فاصله هر 200 تا 300 متر می‌ایستاد و با صدای بلند مردم را از موضوعی که لازم بود اطلاع پیدا کنند مطلع می‌کرد.

اردوکار در نجف آباد 30 بهمن 1402

اردوکار در نجف آباد

هزینۀ ساخت، تجهیز و ادارۀ این مراکز به همراه ولخرجی‌های رنگارنگ حاشیه‌اش، همه از جیبِ بیت‌المال می‌رفت. فراوانی نعمت، نصیب کادر اجرایی اردوها نیز می‌شد. به عنوان مثال، در آن زمان حقوق ماهیانۀ من به عنوان نیروی بهداری حدود هزار تومان بود ولی بابت حضور در اردوگاه، دو هزار تومان پاداش می‌گرفتم.

هیات‌های مشورتی در نجف آباد 25 بهمن 1402

هیات‌های مشورتی در نجف آباد

گروه مجلات و روزنامه‌های اطلاعات در دهه‌40 و 50 راهکار خاصی برای انعکاس مشکلات و انتقادات مردم در نظر گرفته بود. شیوه‌ای که هم بتوان زبانِ مردم بود و هم از فشار‌ها فرار کرد.

فعالیت های حاج غلامحسین معینی در نجف آباد 24 بهمن 1402

فعالیت های حاج غلامحسین معینی در نجف آباد

حاج غلامحسين قبل از اين كه يك كاسب و بنکدار باشد، فردي اجتماعي با رفتار و منشي بزرگوارانه بود. اگر چه کمتر می¬خندید، برخوردي مؤدبانه با كوچك و بزرگ داشت.

نامزدهای مجلس دوازدهم در نجف آباد+ اسامی، تصاویر و خلاصه عملکرد 24 بهمن 1402

نامزدهای مجلس دوازدهم در نجف آباد+ اسامی، تصاویر و خلاصه عملکرد

طبق اعلام منابع خبری موثق ولی غیر رسمی، تا 27 بهمن 1402، اسامی 27 نفر به عنوان نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه نجف آباد، تیران و کرون اعلام شده است.