اوقاف نجف آباد یا دوستداران میراث فرهنگی؟کدامیک برای ساره مریم راست می گویند؟
اوقاف نجف آباد یا دوستداران میراث فرهنگی؟کدامیک برای ساره مریم راست می گویند؟

در حالی که این روزها دوستداران میراث فرهنگی خبر از تخریب سازه اصلی چند صد ساله امامزاده ساره مریم می دهند،رئیس اداره اوقاف نجف آباد در مصاحبه با واحد مرکزی خبر نظری متفاوت دارد. مرمت بنای تاریخی ۹۰۰ ساله امامزاده ساره مریم جوزدان نجف آباد به پایان رسید. رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان […]

در حالی که این روزها دوستداران میراث فرهنگی خبر از تخریب سازه اصلی چند صد ساله امامزاده ساره مریم می دهند،رئیس اداره اوقاف نجف آباد در مصاحبه با واحد مرکزی خبر نظری متفاوت دارد.

مرمت بنای تاریخی ۹۰۰ ساله امامزاده ساره مریم جوزدان نجف آباد به پایان رسید.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف‌آباد گفت : این طرح که شامل گنبدگذ اری و سفت‌کاری تربت‌خانه آستان مقدس این امامزده واجب‌التعظیم است بیش از ۲ ماه طول کشید.
حجت‌الاسلام علی کریمی افزود : اجرای این طرح با بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه انجام شد که از محل اعتبارات سازمان اوقاف ، درآمد ضریح و نذورات مردم تامین شده است.
حجت الاسلام کریمی با بیان این که این آستان دارای تربت خانه‌ای با وسعت ۴۰۰ مترمربع است گفت : سازه اولیه گنبد جدید این امامزاده از دو لایه درونی و بیرونی از جنس آهن در ارتفاع ۱۸ متر ساخته شده است و پس از آن پوسته نهایی بر روی آن قرار می‌گیرد.
امامزاده ساره مریم جوزدان خواهر امام رضا (ع) و مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان نجف‌آباد ، روستای جوزدان واقع شده و این اثر سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۱۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در ادامه نیز می توانید خیر منعکس شده در این خصوص از سوی یکی دیگری از سایت های خبری کشور را مشاهده کنید:

تخریب کامل بنای ایلخانی +تصاویر
این بنای تاریخی باقی‌مانده از قرن ششم هجری قمری و دوره‌ی ایلخانی را که دوماه پیش از آن، در فهرست آثار ملی ثبت شده بود، بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی، شبانه تخریب شد.

ه گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، امامزاده «ساره مریم» متعلق به دوره‌ی ایلخانی بود و سال‌ها پیش، ۹۰ درصد آن که ۳۰ تیرماه ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، توسط هیئت امنای امامزاده تخریب شد. چند روز پیش نیز این امامزاده به‌طور کامل تخریب شد.

در این‌باره نوید حسنی – دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد – با تأکید بر این‌که این بنای تاریخی ۱۸ شهریورماه امسال شبانه تخریب شد، گفت: هیئت امنای امامزاده باعث این تخریب است. آن‌ها دلیل اقدام‌شان را فرسوده بودن بنا اعلام کرده‌اند.

او ادامه داد:‌ در حریم این اثر در چند سال گذشته، ستون‌های بتونی گذاشته و دید بصری آن به کلی نابود شده بود. از سوی دیگر، در جلسه‌ی شورای تأمین استان، فرماندار ویژه‌ی نجف‌آباد – سیروس محمودی – مصوب کرد که در صورت تصمیم گرفتن هیئت‌ امنای امامزاده برای تخریب اثر، این کار باید با هماهنگی اداره‌ی میراث فرهنگی نجف‌آباد انجام شود، اما متأسفانه هیچ هماهنگی و توافقی در این زمینه با اداره‌ی میراث فرهنگی نشده است.

اواسط سال ۱۳۸۴ هیئت امنای امامزاده ۹۰ درصد این بنای تاریخی باقی‌مانده از قرن ششم هجری قمری و دوره‌ی ایلخانی را که دوماه پیش از آن، در فهرست آثار ملی ثبت شده بود، بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی، شبانه تخریب کرد.

در طول چند سال گذشته نیز اداره‌ی اوقاف و امور خیریه‌ی شهرستان نجف‌آباد چندبار از نبودن امنیت جانی زائران در این امامزاده سخن گفته بود، بحثی که به‌نظر می‌رسد در طول چند سال گذشته به‌طور دائم تکرار می‌شد تا بهانه‌ای برای تخریب باقی‌مانده‌های این بنای ایلخانی باشد. آن‌ها بنای این امامزاده را که در بخش جوزدان از توابع شهرستان نجف‌آباد در استان اصفهان قرار دارد، قدیمی و مخروبه می‌نامیدند. اردیبهشت‌ماه امسال نیز ساخت سازه‌ی فلزی گنبد آستان امامزاده «ساره مریم» جوزدان را به پایان رساندند.

این امامزاده که منسوب به نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است، در ضلع جنوبی شهرستان نجف‌آباد در پنج کیلومتری شهرستان، در جاده‌ی فولادشهر نجف آباد قرار دارد.