موت عبدالله نشانۀ نزدیکی ظهور قائم(عج) + بررسی روایت
موت عبدالله نشانۀ نزدیکی ظهور قائم(عج) + بررسی روایت

آیا پادشاه عربستان همان عبدالله مورد نظر روایات است؟ برای شنیدن پاسخ استاد پناهیان به این کلیپ صوتی مراجعه کنید.   حدیث | موت عبدالله نشانۀ نزدیکی ظهور قائم(عج) + بررسی روایت متن روایت عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ: مَنْ یَضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ. ثُمَّ قَالَ: […]

آیا پادشاه عربستان همان عبدالله مورد نظر روایات است؟ برای شنیدن پاسخ استاد پناهیان به این کلیپ صوتی مراجعه کنید.

حدیث | موت عبدالله نشانۀ نزدیکی ظهور قائم(عج) + بررسی روایت

متن روایت

عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ: مَنْ یَضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ. ثُمَّ قَالَ: إِذَا مَاتَ عَبْدُ اللَّهِ لَمْ یَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ یَتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ یَذْهَبُ مُلْکُ سِنِینَ وَ یَصِیرُ مُلْکَ الشُّهُورِ وَ الْأَیَّامِ.

فَقُلْتُ: یَطُولُ ذَلِکَ؟

قَالَ: کَلَّا.

ترجمه

ابی‌بصیر می‌گوید از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین کند(خبر قطعی دهد)، قیام قائم را تضمین می‌کنم، سپس فرمود: هنگامی‌که عبدالله بمیرد، مردم بعد از او بر احدی جمع نمی‌شوند و این امر (حکومت) ختم نمی‌شود مگر به صاحبتان إن‌شاءالله و فرمانروایی ماه‌ها و ایام جایگزین سال‌ها می‌شود،

پس گفتم: تحقق این امر طولانی است،

فرمود: هرگز.

منبع

الغیبه(شیخ طوسی)، ص۴۴۷

بحار الانوار، ج۵۲، ص۲۱۰

اثبات الهداه (شیخ حر عاملی)، ج۵، ص۳۵۷

بررسی سند روایت

بنا بر نظر متخصصین حدیث؛ سند روایت صحیح و بدون اشکال است.
گرچه در منابعی که در اختیار داریم این روایت اولین بار در کتاب غیبت شیخ طوسی آمده و اصطلاحاً از منفردات شیخ است، اما با توجه به آتش سوزی کتابخانه شیخ و کتابخانۀ شاپور و دیگر وقایع عصر شیخ طوسی خیلی جای تعجب نیست که در باقی کتب هم عصر شیخ و قبل از او این روایت نیامده است، علاوه بر اینکه سند شیخ تا امام معصوم متصل است و خود شیخ عالم به رجال و تراجم بوده و این خود سبب قوت روایت است. همچنین این روایت معارض خاصی در میان سایر روایات ندارد و با توجه به متن و محتوای روایت، داعی خاصی نیز برای جعل آن به نظر نمی‌رسد.
بررسی محتوای روایت

الف) آنچه از ظاهر روایت برمی‌آید:

مردن عبدالله (با ویژگی‌هایی که ذکر می‌شود) نشانۀ نزدیکی ظهور است.
این عبدالله پادشاه و حاکم بوده است.
حکومت او سال‌ها برقرار بوده است.
بعد از مردن او، حکومت متزلزل می‌شود و بر شخص دیگری وفاق صورت نمی‌گیرد و حاکمان بعدی حکومت‌های یکساله و کمتر خواهند داشت.
بعد از او، حکومت در سرزمین او مستقر نمی‌شود تا نهایتاً حکومت به دست امام زمان(عج) برسد.
ب) اینکه مردن عبدالله زمینۀ جنگ قدرت در عربستان خواهد شد، مطلبی است که لااقل چندین سال است توسط تحلیل‌گران سیاسی خارجی و داخلی بیان شده است:

بهمن ۹۳: آمریکا ـ روزنامه واشنگتن پست: «سیمون هندرسون»، عضو موسسه سیاست خاورمیانه: دوران دشوار عربستان در پیش است و شاه جدید اختلال مشاعر دارد/ممکن است کشمکش‌های وسیع‌تر از اذعان خاندان سعودی باشد./ وضع جسمانی نامساعد پادشاه جدید عربستان دوره حاکمیتش را کوتاه می‌کند / با مرگ عبدالله، کنترل مهمترین قدرت سنی منطقه و نزدیکترین متحد عرب آمریکا در دستان پادشاهی ۷۹ ساله است که علاوه بر مشکلات جسمی به زوال عقل و اختلال مشاعر مبتلاست (+ و +)
بهمن ۹۳: «رابرت فیسک»- تحلیلگر سیاسی- در روزنامه تلگراف: عربستان در آستانه انقلابی از درون خاندان سلطنتی است/ انقلابی که عربستان را تهدید می‌کند از سوی ایران نخواهد بود؛ این تهدید از سوی اقلیت شیعه خود عربستان و نیروهای مسلح وهابی نیز نخواهد بود. تهدید پادشاهی سعودی از درون خود خاندان سلطنتی این کشور است(+)
بهمن ۹۳: مرگ ملک عبدالله سرآغاز جنگ قدرت در عربستان(+)
بهمن ۹۳: عربستان سعودی در آستانه عصر تکان‌های بزرگ/یادداشت سایت تحلیلی روس “ایران رو” گزارشی را به‌قلم “ولادیمیر آلکسییف”(+)
بهمن ۹۳: عربستان پس از ملک‌ عبدالله/ شکنندگی و بی‌ثباتی، میراث آینده آل‌سعود(+)
آذر ۹۱: یادداشت رئیس حزب ضد صهیونیستی فرانسه: زنگ هشدار در ستادهای ارتش آمریکا و عربستان سعودی به صدا در آمده است و بسیار ضروری است که برای انتقال قدرت و سازش (در عربستان سعودی) راه حلی پیدا شود. خاندان آل سعود احتمال دارد از هم بپاشد زیرا در ریاض بوی جنگ برادرکشی برای رسیدن به قدرت به مشام می رسد.(+)
آذر ۹۱: مرگ احتمالی پادشاه عامل تشدید اختلافات خاندان سعودی(+)
آذر ۹۱: افزایش اختلافات آل سعود درباره ولیعهد آینده(+)
آبان ۹۱: رادیو نروژی اوستن: کمیته ویژه آمریکا برای حکومت سعودی پس از ملک عبدالله(+)
شهریور ۹۱: عرصه سیاسی عربستان سعودی دچار اختلافات گسترده‌ای است و بسیاری از کارشناسان جنگ قدرت شدیدی را همزمان با ناخوش‌ احوال شدن شاه سعودی پیش‌بینی می‌کنند(+)
ج) با توجه به اینکه جزئیات بیان شده در روایات با وضعیت کنونی عربستان و ملک عبدالله تطبیق می‌کند:

احتمال اینکه منظور امام صادق(ع) مردن همین شخص باشد و در نتیجه ظهور نزدیک باشد، بسیار محتمل و جدی است و قرائن بسیاری موید این احتمال است.
ظاهراً استدلال یا قرینۀ قابل اعتنایی برای اینکه بتوان ثابت کرد یا احتمال قابل توجهی داد که وضع فعلی عربستان مصداق روایت امام صادق(ع) نباشد، وجود ندارد.
در عین حال، تطبیق روایت مذکور بر وضع فعلی عربستان به صورت قطع و یقین ممکن نیست، بلکه در حد یک احتمال قوی و جدی قابل طرح است.
مهمترین فوائد توجه به نزدیکی ظهور، توجه، بررسی و اهتمام بیشتر به وظایف فردی و اجتماعی یک منتظر نسبت به وضعیت خود و جهان است و تلاش مضاعف برای تقویت زمینه‌های ظهور و کاستن از موانع و آسیب‌ها. نشانه‌ها توجه ما را جلب می‌کنند تا به نقاط و وظایف مغفول با دقت بیشتری نگاه کنیم و با کنار گذاشتن رخوت، عاقلانه‌تر وظایف خود را شناخته و مورد توجه قرار دهیم. تمام این وظایف از همان مجرای تکالیف الهی و احکام شرعی می‌گذرد که مبتنی بر معارف دین و در رأس آن اوامر و اشاره‌های ولایت-در زمان ما ولی فقیه؛ امام خامنه‌ای- است. اهمیت مبارزه با ظالم، جهاد، کمک به مسلمان و مظلوم، هدایت و نجات انسان‌ها همه از ارکان بدیهی اسلام است که جهت و نوع آن بر اساس شرایط زمان تغییر می‌کند و با اشاره و تدبیر ولیّ تعیین می‌شود.
برای این توجه و اهتمام مضاعفِ ناشی از توجه به نزدیکی ظهور که ذکر شد، همان احتمال قوی کاملاً کافی است؛ همچنان که در امور دیگر زندگی اینچنین است.

مصاحبۀ آیت الله کورانی با جهان نیوز(+):

پرسش: تحلیل تان در خصوص همایش علماء و بیداری اسلامی چیست؟

پاسخ: در حال حاضر ما با تهاجم شدید صهیونیست ها بر علیه اسلام و ایران و تشیع مواجه هستیم. موظفیم در مقابل این تهاجمات اسرائیل مقابله کنیم. وهابی های عربستان و قطر، به نام سنی ها فعالیت می کنند، و باید کشف شود که این وهابی ها نماینده سنی ها نیستند. توده های حقیقی اهل تسنن در دنیا هم رای با ما هستند و همراه با ما. وحدت را باید حفظ کرد. علماء سنی باید تاکید بر وحدت داشته باشند و از وهابی ها اعلام برائت کنند. بنده یقین دارم وهابیت تا حدود ۱۰ سال دیگر به آخر خط می رسد و بنیانش تا ۱۰ سال دیگر نابود خواهد شد و شما یک نفر وهابی در عربستان نمی بینید.

پرسش: این حرف را از منبع روایی می زنید و یا صرفا تحلیل شخصی تان است؟

پاسخ: منبع روایی دارد. در روایات داریم که رژیمی در عربستان به روی کار می آید که تطبیق می کند با همین رژیم فعلی، و بعد جنگ قبیله ای رخ می دهد، و یمنی ها قدرت را به دست می گیرند و اهل نجد که وهابیت اصلی در آن زمان در آنجا هستند از عربستان فرار می کنند. قسمتی شان می روند به سوریه، و قسمتی از آنها نیز می روند به اروپا.

حتی شیوخ وهابی به بنده زنگ زدند که آیا شما واقعا گفته اید تا ده سال دیگر وهابیت در عربستان از بین خواهد رفت؟ بنده گفتم بله یقین دارم، و حالا شما کجا می خواهید بروید؟ سوریه یا اروپا؟

پرسش: این ده سال بر چه اساسی است؟

پاسخ: بر اساس عمر عبدالله که بیشتر از ده سال عمر نمی‌کند.

روایت حجت السلام پناهیان از سختی ها و امتحانات عصر ظهور

 آی شیعه ها این‌طوری امام زمان(عج) نمی‌آید… ظاهراً شما آقایان، الان خیلی اوضاع‌تان خوب است! می‌بینم که چهره‌های شما -ماشاءالله- حسابی گُل انداخته است! پس احتمالاً [حضرت] به این سادگی‌ها نمی‌آید!


Download “روایت حجت السلام پناهیان از سختی ها و امتحانات عصر ظهور”

۸۱۱۶۶-۲۴۲۸۵۵-۱۴۰۳۶۸۳۵۶۳.flv – 177 بار دانلود شده است – 54,35 مگابایت

آقا زده به خط(تحلیلی بر نامه مقام معظم رهبری)

Download “آقاتون زده به خط(تحلیلی بر نامه مقام معظم رهبری)”

farhangnews_112343-316914-1422692500.flv – 192 بار دانلود شده است – 31,01 مگابایت