پاک یا نجس بودن پساب فاضلاب برای استفاده در فضای سبز نجف آباد
پاک یا نجس بودن پساب فاضلاب برای استفاده در فضای سبز نجف آباد

استفاده از پساب فاضلاب در آبیاری فضای سبز شهر نجف آباد از جدید ترین موضوعاتی است که اخیرا همزمان با فعال شدن اجرای شبکه فاضلاب مطرح شده ولی در این میان عده ای این سوال را مطرح می کنند که آیا این پساب مورد استفاده پاک خواهد بود و یا نجس به شمار آمده و […]

استفاده از پساب فاضلاب در آبیاری فضای سبز شهر نجف آباد از جدید ترین موضوعاتی است که اخیرا همزمان با فعال شدن اجرای شبکه فاضلاب مطرح شده ولی در این میان عده ای این سوال را مطرح می کنند که آیا این پساب مورد استفاده پاک خواهد بود و یا نجس به شمار آمده و با استفاده از آن در فضای سبز، برای شهروندان مشکلاتی به وجود خواهد آمد؟

در این میان برخی مسئولان معتقد هستند که این پساب با حجم مشخصی از آب چاه مخلوط خواهد شد تا بتوان آن را پاک محسوب کرد و به همین دلیل شهرداری در نظر دارد نزدیک به سه میلیارد تومان را صرف ایجاد تاسیساتی به منظور ضد عفونی و استفاده از پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب کند.

برخی دیگر نیز معتقدند که این مشکل قبلا در شهرهایی مانند شاهین شهر مطرح بوده ولی با انجام اقدامات مناسب و استفتاء از مراجع تقلید مورد اعتماد مردم،مشکل مذکور برای همیشه بر طرف شده است.

در این میان نیز بین مراجع تقلید اختلافاتی وجود دارد به طوریکه برخی با توجه به اتصال دائم پساب فاضلاب به شبکه آب شرب شهری آن را پاک دانسته و در نقطه مقابل عده ای آن را نجس و غیر قابل استفاده می دانند.

ظریفی نیز می گفت البته اگر این آبی که قرار است برای آبیاری فضای سبز استفاده شود نجس باشد در نهایت به نفع فضای سبز تمام خواهد شد چون شهروندان دیگر امکان نشستن بر روی فضای سبز و تخریب آنها را پیدا نخواهند کرد.

در نهایت باید منتظر ماههای آینده بود تا با اولین خروجی پساب از تصفیه خانه فاضلاب نجف آباد و استفاده از آن در آبیاری فضای سبز شهری نتیجه این گمانه زنی ها مشخص شود.

لازم به ذکر است که به گفته مسئولان مربوطه از این پساب تنها در آبیاری فضای سبز و درختان غیر مثمر می توان استفاده کرد و امکان فروش آن به کشاورزان جهت آبیاری باغات و مزارع عملا وجود نخواهد داشت.