کشاورزان روستای فیلور تامین کننده بخشی از پیاز کشور هستند
کشاورزان روستای فیلور تامین کننده بخشی از پیاز کشور هستند

علی ایوبیان دهیار روستای فیلور از توابع نجف آباد با بیان اینکه این روستا بالغ بر هزار و ۸۰ نفر جمعیت در قالب ۳۱۰ خانوار است، اظهار داشت: خانه بهداشت این روستا قبل از اجرای طرح هادی ساخته شده اما متاسفانه بعد از گذشت ۱۰ سال به ساختمانی فرسوده و فاقد ابزار به روز پزشکی […]

علی ایوبیان دهیار روستای فیلور از توابع نجف آباد با بیان اینکه این روستا بالغ بر هزار و ۸۰ نفر جمعیت در قالب ۳۱۰ خانوار است، اظهار داشت: خانه بهداشت این روستا قبل از اجرای طرح هادی ساخته شده اما متاسفانه بعد از گذشت ۱۰ سال به ساختمانی فرسوده و فاقد ابزار به روز پزشکی تبدیل شده و در هفته ۲ بار پزشک به این روستا آمده و نزدیکترین بیمارستان به فیلور در فاصله ۵ کیلومتری در فولاد شهر است. در مورد وضعیت آموزشی روستا نیز، یک دبستان مختلط شامل ۷۲ نفر و یک دبیرستان پسرانه با ۱۵ نفر دانش آموز در آن مشغول تحصیل هستند.

وی بحران آب شرب و موضوع سموم شیمیایی را مهم‌ترین مشکلات فیلور برشمرد و گفت: کمبود آب شرب و پایین رفتن سفره‌های زیر زمینی، نفوذ کردن سموم شیمیایی به سفره‌های زیرزمینی و استفاده مشترک ۲ روستا از یک مخزن چاه گردشی از مهم‌ترین مشکلات این روستا است.

دهیار روستای فیلور با اشاره به دیگر مشکلات روستا افزود: در تابستان به صورت شبانه روز به طور میانگین ۶ ساعت آب شرب روستا قطع شده و مسکن مهر فولاد شهر که در بالادست زمین‌های روستا قرار داشته از جمله این مشکلات بوده و در این راستا دریاچه‌ فاضلاب به صورت روباز در این منطقه وجود داشته که به دلیل وزش بادهای غربی، بوی تعفن به سمت روستا سرازیر شده و موجب آلودگی سفره‌های زیر زمینی در آینده می‌شود.

وی با بیان اینکه قدمت روستا به ۶۰۰ سال پیش باز می‌گردد، تصریح کرد: مسجد امیر المومنین و قلعه فیلور به عنوان هسته اولیه روستا با مساحتی بالغ بر ۱۲ هزار مترمربع شامل ۶ درب ورودی، ۴ دژ، دیوارهایی برای تیراندازی به دشمن و سردرهایی شامل مخزن آب که هنگام آتش سوزی درب قلعه از آنها برای خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار گرفته است.

ایوبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا میراث فرهنگی اعتباری را به این روستا اختصاص نداده است، خاطرنشان کرد: در درجه نخست این قلعه دارای مالکین خصوصی بوده و به هیچ وجه حاضر به ورود میراث فرهنگی به این قلعه نیستند، میراث فرهنگی هم در مکانی سرمایه گذاری کرده که برای آنها درآمدزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه فیلور، تنها روستای استان بوده که مهاجر پذیر و مهاجر فرست نیست، افزود: از جمعیت حدود هزار و ۱۰۰ نفری روستا بیش از ۳۵۰ نفر آنها تامین کننده بخشی از پیاز کل کشور بوده و این افراد بیشتر در مناطق جنوب مانند خوزستان، دشت عباس، هرمزگان، لردگان و درود به کشت پیاز می‌پردازند.

منبع:تسنیم