کاروان عزاداری؛بدعتی جدید و خطرناک در نجف آباد+ تصویر
کاروان عزاداری؛بدعتی جدید و خطرناک در نجف آباد+ تصویر

چند سالی است که برخی هیات های مذهبی شهر با چشم و هم چشمی نسبت به کاری که در خمینی شهر انجام میشود،کاروانی را با عنوان “سوگواره میدانی” در شهر راه اندازی می کنند که متاسفانه به نظر بسیاری از مردم و روحانیون نه تنها فایده ای برای دین خدا و حسین عزیز ندارد که […]

چند سالی است که برخی هیات های مذهبی شهر با چشم و هم چشمی نسبت به کاری که در خمینی شهر انجام میشود،کاروانی را با عنوان “سوگواره میدانی” در شهر راه اندازی می کنند که متاسفانه به نظر بسیاری از مردم و روحانیون نه تنها فایده ای برای دین خدا و حسین عزیز ندارد که ممکن است با بدعتهای تازه و برخی انحرافات خود زمینه آسیب دیدن مفاهیم ناب و والای حسینی را نیز فراهم کند.

این انتقاد به برگزار کنندگان چنین مراسمی وارد است که واقعا چنین حرکتهایی چه کمکی به شناخت مفاهیم تشیع و عاشورا خواهد کرد؟ آیا صرف هزینه های سنگین برای راه انداختن چنین کاروانی، فایده ای را نصیب دین خدا خواهد کرد؟به نظر دوستان آیا چنین کارهایی که رنگ و بوی بدعت در جای جای آن به خوبی مشاهده می شود، تا کنون چند نفر از جوانان را جذب مفاهیم ناب شیعه و اسلام کرده است؟

دوستان متوجه هستند که با چنین اقداماتی بهترین بهانه را به دست بدخواهان و اسلام ستیزانی می دهند که تلاش دارند با وارد کردن شبهات مختلف،دین خدا و عاشورای حسینی را به چالش کشیده و منحرف کنند؟ همین کارها است که عزاداری های سنتی و ناب ما را نیز زیر سوال خواهد برد.

گِل مال کردن ماشین،دست گرفتن گُرز،ساخته و پرداخته کردن چهره های آنچنانی،استفاده از تجهیزات نظامی عجیب و غریب، بهره گیری از عَلَم های رنگارنگ به عنوان بدعتی قدیمی و دردناک در عزاداری ها،صرف هزینه های بسیار سنگین و بدون فایده و ایجاد شائبه خود نمایی توسط حاضرین در چنین کاروان هایی تنها بخشی از لیست بلند بالای انتقادات وارده به چنین حرکت هایی است.

چرا عالمان و افراد با نفوذ شهر در برابر چنین خطری سکوت کرده اند؟ چرا با استفاده از توان علمی و منطقی خود تلاش نمی کنند فضای عزاداری های شهرمان را به سمت و سویی صحیح هدایت کنند؟ چرا شهری مانند زنجان با عزاداری سنتی و زیبای خود می توانند به عنوان بهترین نماینده ایران اسلامی در جهان بدرخشد ولی شهید شهیدان نجف آباد باید با چنین بدعتهایی در سطح کشور خود را مطرح کند؟

امید داریم تمامی فعالین فضای مجازی و پایگاه های اطلاع رسانی سطح شهر حداقل وظیفه خود در قبال این خطر بزرگ را انجام داده و با نقد صحیح آن، از تخریب چهره دین و عاشورا با دستاویز قرار دادن چنین مواردی خودداری کنند.

دوستان نیز لطفا به جای هیاهو و جنجال آفرینی و متهم کردن ما به بی دینی و مخالفت با عاشورا و عزاداری حسین، کمی بینی و بین اله به این حرکت فکر کنند و سهم اخلاص الهی و شعور حسینی را در آن بسنجند.

هیچ کس مخالف عزاداری صحیح و سنتی که آبروی تشیع را در جای جای جهان به جا می آورد نیست، ولی این نوع حرکات در نوع خود بدترین ضربه به این مفاهیم والا و انسانی به شمار آمده و بدون کمترین سودی،بالاترین ضربات را به این ارزشها وارد خواهد کرد.

سکوت مسئولان و مردم در قبال این بدعتهای تازه، هر سال ما را به حرکات و تابو شکنی های جدیدی روبه رو خواهد کرد که جلوگیری از شیوع آنها نیز روز به روز سخت تر خواهد شد.