مرحوم آیت الله ایزدی؛عضو  اولین دوره  خبرگان رهبری
مرحوم آیت الله ایزدی؛عضو  اولین دوره  خبرگان رهبری

انتخابات اولین دوره مجلس خبرگان رهبری به‌ طور هم‌زمان در سراسر کشور و در روز جمعه ۱۹ آذرماه سال ۱۳۶۱ برگزار شد و مردم انقلابی ایران با شرکت ۱۸ میلیونی خود در انتخابات، اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی را نمایان کردند. پیروزی انقلاب اسلامی ایران باتدبیر و مدیریت معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) تحولی […]

انتخابات اولین دوره مجلس خبرگان رهبری به‌ طور هم‌زمان در سراسر کشور و در روز جمعه ۱۹ آذرماه سال ۱۳۶۱ برگزار شد و مردم انقلابی ایران با شرکت ۱۸ میلیونی خود در انتخابات، اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی را نمایان کردند.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران باتدبیر و مدیریت معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) تحولی بزرگ و شگفت‌‌انگیز در نحوه حکومت‌داری کشور به وجود آورد و ولایت‌ فقیه به‌عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن نظام جمهوری اسلامی مطرح شد.

طبق اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتخاب رهبر جمهوری اسلامی ایران به عهده نمایندگان مجلس خبرگان رهبری خواهد بود.

در این اصل آمده است: «پس از رهبر کبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. خبرگان رهبری درباره همه فقها واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم بررسی و مشورت می‌کنند هرگاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص دریکی از صفات مذکور در اصل یکصد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می‌کنند. رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسئولیت‌های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت».

در اصل ۱۱۱ قانون اساسی نیز ذکرشده است: «هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود، یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یک‌صد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یک‌صد و هشتم است. در صورت فوت یا کناره‌گیری یا عزل رهبر، خبرگان موظف‌اند، در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام نمایند».

برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس خبرگان رهبری در آذرماه ۶۱ / مشارکت ۱۸ میلیونی مردم

باگذشت چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی و محکم‌تر شدن پایه‌های انقلاب اسلامی، انتخابات اولین دوره مجلس خبرگان رهبری به‌طور هم‌زمان در سراسر کشور در روز جمعه ۱۹ آذرماه سال ۶۱ شمسی برگزار شد و مردم انقلابی ایران با شرکت ۱۸ میلیونی خود در انتخابات، اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی را نمایان کردند.

اولین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۲۳ تیرماه ۶۲ با پیام امام خمینی (ره) به منتخبین مردم در این مجلس آغاز گردید و می‌توان گفت انتخاب آیت‌الله منتظری به‌ عنوان قائم‌مقام امام خمینی (ره) در سال ۶۴ و در نهایت انتخاب آیت‌الله سید علی خامنه‌ای به‌عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران پس از رحلت امام خمینی (ره) در سال ۶۹، از مهم‌ترین فعالیت‌های دوره اول مجلس خبرگان رهبری بود.

در انتخابات سال ۶۱ مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی مشارکتی ۷۷ درصدی داشتند و با شرکت ۱۸ میلیونی خود در انتخابات ۸۵ نفر را به‌ عنوان نمایندگان خود در مجلس خبرگان رهبری انتخاب کردند که پنج نفر از این تعداد نمایندگان استان اصفهان بودند.

در ادامه به معرفی مختصر پنج نماینده استان اصفهان در دوره اول مجلس خبرگان رهبری می‌پردازیم:

  • آیت‌الله سید مهدی‌ یثربی‌ کاشانی‌alt

آیت‌الله سید مهدی‌ یثربی‌ کاشانی‌، در سال‌ ۱۳۰۴ ش‌ در کاشان‌ متولد شد و در کاشان‌ دروس‌ مقدمات‌ و ادبیات‌ را فرا گرفت‌ و مدت‌زمانی‌ به‌ قم‌ رفت‌، ولی‌ مجدداً به‌ کاشان‌ بازگشت‌.

وی با آغاز نهضت‌ امام‌ خمینی‌(ره) به‌ مبارزه‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ با رژیم‌ حاکم‌ برخاست‌ و نماینده‌ شرعی‌ امام‌ در شهر کاشان محسوب‌ می‌شد.

 آیت‌الله‌ یثربی‌ در کاشان‌ به‌ آگاهی‌ و اطلاع‌رسانی‌ می‌پرداخت‌ و مبارزات‌ قم‌ را در کاشان‌ منعکس‌ می‌کرد؛ علاوه‌ بر این‌، پیام‌ها و اطلاعیه‌های‌ انقلابی‌ را به‌ مردم‌ می‌رساند.

آیت‌الله سید مهدی یثربی کاشانی در دوره اول مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان نماینده مردم استان اصفهان در این مجلس انتخاب شد و در نهایت در سال ۱۳۸۵ به دلیل بیماری درگذشت.

  • alt

    آیت‌الله سید محمد حسینی کاشانی

آیت‌الله سید محمد حسینی کاشانی در سال ۱۳۱۳ در کاشان متولد شد و زیر نظر اساتیدی همچون آیت‌الله سید علی یثربی به فراگیری علوم حوزوی پرداخت.

وی در شهرهای نجف، قم و کاشان به تحصیل و تبلیغ اسلام پرداخت.

  • آیت‌الله سید جلال‌الدین طاهری

    alt

آیت‌الله سید جلال‌الدین طاهری در سال ۱۳۰۵ در اصفهان متولد شد و پس از طی تحصیلات در علوم اسلامی به‌عنوان اولین امام‌جمعه اصفهان و نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان منصوب شد.

وی همچنین عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و نماینده استان اصفهان در اولین دوره مجلس خبرگان رهبری بود.

 

آیت‌الله سید جلال‌الدین طاهری در سال ۹۲ به علت عارضه تنفسی در بیمارستان الزهرا اصفهان درگذشت.

  • آیت‌الله حسین‌ خادمی‌ اصفهانی‌

آیت‌الله حسین‌ خادمی‌ اصفهانی‌ در سال ۱۲۷۰ شمسی در اصفهان متولد شد و دروس مقدماتی اسلامی را در نزد علامه‌ عبدالکریم‌ گزی‌ و حاج‌ سید علی‌ نجف‌آبادی‌ فراگرفت و برای کسب بیشتر علوم اسلامی به نجف رفت.

وی مخالفت‌ خود را با رژیم‌ شاه‌ از سال‌ ۱۳۲۸ آغاز کرد و با قیام‌ امام‌ در سال‌ ۱۳۴۲ به‌ طور جدی‌ وارد عرصه‌ی مبارزه‌ شد.

alt

آیت‌الله خادمی با پیروزی انقلاب اسلامی باوجود کهولت سن به کار انقلابی خود ادامه می‌دهد و نماینده استان اصفهان در دوره اول مجلس خبرگان رهبری و مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

این عالم وارسته در سال ۶۳ دار فانی را وداع گفت و پیکر وی در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

  • شیخ عباس ایزدی

شیخ عباس ایزدی در سال ۱۳۰۱ در نجف‌آباد متولد شد و به دلیل مشکلاتی که برای وی وجود داشت در سن ۱۸ سالگی شروع به یادگیری علوم اسلامی در شهر قم کرد.

وی پس از طی تحصیلات خود به نجف‌آباد بازگشته و ریاست حوزه علمیه نجف‌آباد را بر عهده می‌گیرد.

امام خمینی (ره) با صدور اجازه‌نامه‌ای شیخ عباس ایزدی را مجتهد می‌داند و می‌فرمایند هر چیزی که مجتهد عهده‌دار هستند ایشان هم لیاقت آن رادارند.

alt

شیخ عباس ایزدی نماینده استان اصفهان در خبرگان قانون اساسی و دوره اول مجلس خبرگان رهبری بوده و تا سال ۱۳۷۱ امام‌جمعه نجف‌آباد بود.

وی در خردادماه ۱۳۷۱ به دیار حق شتافت و مقام معظم رهبری در پیامی به جهت درگذشت شیخ عباس ایزدی، فرمودند: ایشان از خدمت گذاران صادق و لایق نظام اسلامی و از مشتاقان خدمت به مردم بود و تا آخر عمر در همین راه قدم گذاشت. خداوند رحمت واسع خویش را شامل حال ایشان بفرماید.

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به‌طور هم‌زمان در سراسر کشور در روز جمعه، هفتم اسفندماه برگزار می‌شود. استان اصفهان همچنان دارای پنج نماینده در مجلس خبرگان رهبری است.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، آیت‌الله عبدالنبی نمازی و آیت‌الله عبدالمحمود عبداللهی ۵ کاندیدای مورد حمایت جامعتین در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان اصفهان هستند.

۱۳۹۴۱۱۲۳۲۱۲۶۰۲۱۷۹۷۱۱۰۸۶۱۰