سخت تر کردن رمضان برای مومنان غیر روزه/تعطیلی همه رستوران ها
سخت تر کردن رمضان برای مومنان غیر روزه/تعطیلی همه رستوران ها

با وجود اینکه تقریبا در تمامی نقاط کشور به تعداد بسیار محدودی از رستوران ها و غذافروشی ها با شرایطی خاص و کنترل شده اجازه فعالیت در ظهر های ماه رمضان داده می شود و علیرغم وجود چنین رویه ای در نجف آباد طی سالهای اخیر، امسال با تصمیم مسئولان مربوطه تمامی این واحد ها […]

با وجود اینکه تقریبا در تمامی نقاط کشور به تعداد بسیار محدودی از رستوران ها و غذافروشی ها با شرایطی خاص و کنترل شده اجازه فعالیت در ظهر های ماه رمضان داده می شود و علیرغم وجود چنین رویه ای در نجف آباد طی سالهای اخیر، امسال با تصمیم مسئولان مربوطه تمامی این واحد ها در سطح شهر تعطیل شده اند.

در اینکه روزه خواری جُرم و عملی ناپسند محسوب می شود هیچ شکی وجود ندارد و همه مردم و مسئولان در مقابله با چنین منکری وظیفه ای مشخص دارند ولی نکته این جا است که باید برای شرایط خاص افرادی که به دلایلی کاملا شرعی امکان روزه داری ندارند نیز چاره ای اندیشید.

 بیماری که برای مراجعه به مراکز درمانی  مسافرت کرده، مادر کارمندی که به دلیل روزه داری پخت غذا برای فرزندان کوچکش سخت خواهد بود و یا بیماران و کهنسالانی که  شریعت اجازه روزه داری به آنها را نمی دهد، همه جزء مومنانی هستند که امسال رمضان سخت تری را در نجف آباد تجربه کردند.

به هر حال این دسته از جامعه که اتفاقا بیشتر آنها مقید به رعایت حریم ماه مبارک رمضان هستند، با بسته شدن چند رستوران انگشت شمار سالهای قبل، مجبور به پخت و پز غذا در منزل می شوند که این امر علاوه بر مشکلات خاص برای خود آنها، می تواند برای همسایگان نیز ایجاد مزاحمت و یا شک و شبهه در خصوص روزه داری این خانواده کند.

ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که کسانی که به دلایل مختلف مقید به روزه داری و حفظ حریم این ماه مبارک نباشند در این شرایط نیز به کار غلط خود ادامه داده و حتی ممکن است در پخت و پز ناهار،  اطرافیان را با مشکلات بیشتری مواجه کرده و خدشه بیشتری به حرمت روزه داری مومنان وارد کنند.

توصیه می شود مسئولان مربوطه در برنامه ریزی های خود، تمامی جوانب را به دقت سنجیده و مانع از دین گریزی بیشتر اقشار مختلف جامعه در سایه برخی افراط و تفریط ها شوند.