آینده نگری در طرح عملیاتی ریل باس نجف آباد به اصفهان
آینده نگری در طرح عملیاتی ریل باس نجف آباد به اصفهان

شهردار نجف آباد گفت: علیرغم انجام برخی مطالعات و اقدامات برای اجرای متروی نجف آباد به اصفهان توسط دولت در حدود یک دهه قبل، این امر به دلیل نبود منابع لازم هیچ گاه فرصت عملیاتی شدن پیدا نکرد ولی در سال های اخیر با مشارکت مستقیم بخش خصوصی و لحاظ کردن نیازهای آینده منطقه، مطالعات […]

شهردار نجف آباد گفت: علیرغم انجام برخی مطالعات و اقدامات برای اجرای متروی نجف آباد به اصفهان توسط دولت در حدود یک دهه قبل، این امر به دلیل نبود منابع لازم هیچ گاه فرصت عملیاتی شدن پیدا نکرد ولی در سال های اخیر با مشارکت مستقیم بخش خصوصی و لحاظ کردن نیازهای آینده منطقه، مطالعات کارشناسی کاملا متفاوتی در حال تکمیل شدن است.

مسعود منتظری شهردار نجف آباد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری با بیان این مطلب گفت:« در طرح قبلی که تا حد بسیار زیادی به تامین بودجه های دولتی متکی بود، مسیر خط از طریق درچه به آزاد راه فلاورجان به اصفهان اتصال پیدا می کرد که این امر علاوه بر نیاز به آزادسازی حجم وسیعی از زمین های کشاورزی، شهروندان را نیز به دلیل پیاده و سوار شدن های مکرر با مشکلات جدی مواجه می کرد.»
منتظری همچنین عملیاتی بودن را از مهم ترین ویژگی های طرح جدید ریل باس نجف آباد به اصفهان دانست و افزود:« علیرغم پیش بینی بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی پروژه، با توجه به مشارکت راه آهن و بخش خصوصی به میزان مساوی ۵۰ درصد و همکاری شهرداری های واقع در مسیر، شرایط بسیار خوبی برای اجرای یک ابر پروژه در سخت ترین شرایط مالی تاریخ کشور فراهم شده است.»
وی بیان داشت:« از دیگر تغییرات اعمال شده می توان به جایگزینی طرح ریل باس به جای مترو اشاره کرد که علاوه تولید تمامی بخش های آن در داخل کشور، هزینه تمام شده تجهیزات و زیرساخت های مورد نیاز آن نیز بسیار با صرفه تر از متروخواهد بود.»

رونق بلند مدت نجف آباد در سایه ریل باس
منتظری اختصاص نزدیک به ۱۵ هکتار از اراضی دانشگاه آزاد نجف آباد به دپوی اصلی این خط را در زمره امتیازات خاص پروژه دانست و خاطر نشان کرد:« با توجه به پتانسیل های بسیار خوب انسانی و زیرساختی این واحد جامع، برقراری یک خط مستقیم ارتباطی ما بین مرکز استان و این دانشگاه زمینه ساز رونق هر چه بیشتر شهر در حوزه مسائل علمی و دانشگاهی خواهد شد.»
وی امکان اتصال شهرهایی مانند فولادشهر به خط ریل باس نجف آباد به اصفهان را دیگر امتیاز در نظر گرفته شده خواند و افزود:« با تکمیل پروژه، دیگر پتانسیل های خاص نجف آباد نیز می توانند از فرصت به وجود آمده بهترین استفاده ممکن را برده و با رونق هر چه بیشتر خود به توسعه همه جانبه و پایدار نجف آباد در بلند مدت کمک شایانی داشته باشند.»

دسترسی به فرودگاه و قطارهای سریع السیر
شهردار نجف آباد در خصوص مسیر پیشنهادی بخش خصوصی مشارکت کننده در پروژه گفت:« بر این اساس ریل باس از دانشگاه آزاد به میدان بسیج، شیخ بهایی و پشت میدان میوه و تره بار فعلی رسیده و در ادامه به سمت گلدشت و کهریزسنگ طی مسیر نموده و از حدود ایستگاه تقویت فشار گاز در بستر جاده اصلی اصفهان تا ۴ راه جهاد ادامه پیدا خواهد کرد.»
منتظری ادامه داد:« بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، ریل باس در اصفهان نیز به خط شماره دو متروی این کلان شهر متصل شده که شهروندان می توانند با تغییر مسیر به سمت خط یک مترو، دسترسی خوبی برای استفاده از ظرفیت قطارهای سریع السیر اصفهان به سمت تهران و شیراز و همچنین خط فرودگاه در آینده داشته باشند.»

آغاز فاز عملیاتی در اواسط سال
منتظری با اشاره به آماده شدن تمامی نقشه ها و جزئیات اجرایی پروژه تا سه راهی درچه بیان داشت:« در کنار لزوم تصویب پروژه در شورای عالی ترافیک، انجام برخی اصلاحیه ها، عقد قراردادها و تفاهم نامه ها با مجموعه های مرتبط بعضا زمان بر خواهند بود به طوری که پیش بینی می شود تا اواسط سال جاری امکان آغاز فاز عملیاتی طرح فراهم گردد.
لازم به ذکر است که بر طبق قراردادی که نیمه دوم سال گذشته منعقد شد، راه آهن وظیفه ساخت ریل و تامین واگن های مورد نیاز را عهده دار شده و در نقاطه مقابل نیز بخش خصوصی در ازای اجرای سایر زیرساخت ها مانند ایستگاه های واقع در مسیر و سازه های زیرگذر و روگذر، از مجوز ساخت و بهره برداری از برخی مجموعه های تجاری و اداری بهره مند خواهد شد.