باردهی شیوه جدید مقابله با سرمازدگی بادام در علویجه
باردهی شیوه جدید مقابله با سرمازدگی بادام در علویجه

پایگاه خبری جهاد کشاورزی نجف آباد، در یک اقدام خودجوش از سوی یکی از کشاورزان در منطقه علویجه روش نوینی با استفاده از سیستم آب گرم و تغییر دمای محیط اطراف گیاه و ایجاد میکرو کلیمای گرمتر در سطح ۵ هکتار انجام شد.  طی بازدیدهای مکرر کارشناسان اداره تولیدات گیاهی در طول فصل رشد و […]

پایگاه خبری جهاد کشاورزی نجف آباد، در یک اقدام خودجوش از سوی یکی از کشاورزان در منطقه علویجه روش نوینی با استفاده از سیستم آب گرم و تغییر دمای محیط اطراف گیاه و ایجاد میکرو کلیمای گرمتر در سطح ۵ هکتار انجام شد.

 طی بازدیدهای مکرر کارشناسان اداره تولیدات گیاهی در طول فصل رشد و بخصوص در زمان باردهی درختان تفاوت محسوسی در مزرعه شاهد و تیمار ملاحظه گردید  بطوریکه در مزرعه شاهد درختان فاقد باردهی بودند و در مزرعه تیمار شده همه درختان دارای باردهی اقتصادی بودند.

لازم بذکر است در این روش از خاصیت فیزیکی آب در تعدیل دمای محیط استفاده شده است بدین ترتیب که آب در حین یخ زدن انرژی آزاد می کند و بواسطه آب گرم موجود در لوله های انتقال آب و پاشش آب گرم در محیط، انرژی بیشتری ازاد می شود و نهایتا این پدیده منجر به گرم شدن دمای محیط و ایجاد میکرو کلیمای باغ  گردیده و بدین ترتیب درختان را که در مرحله گلدهی هستند از سرما زدگی محافظت می کند.

در این روش شبهایی که خطر سرما وجود دارد، آب قبل از ورود به سیستم ابیاری توسط کپسول های گازی تا دمای حدود ۶۰ درجه سلسیوس گرم شده و وارد لوله های اصلی و سپس لوله های فرعی شده و از طریق دریچه های خروجی، در بین ردیفهای درختان که با فاصله ۳ متر از هر درخت بصورت پاشش (قطر پاشش ۷۰ سانتی متر) قرار گرفته و زمین را سیراب می کند.

به گفته این کشاورز خلاق، طرح و الگوی  مورد استفاده در باغ خود را از منابع خارج از کشور استخراج نموده و در باغ خود پیاده نموده است .

آخرین گزارش از شیوه کشاورز علویجه ای برای مقابله با سرمازدگی درختان

 

عدم تکرار شیوه جدید مقابله با سرمازدگی درختان