باردهی شیوه جدید مقابله با سرمازدگی بادام در علویجه

دسته: کشاورزی
۳۵ دیدگاه
یکشنبه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

پایگاه خبری جهاد کشاورزی نجف آباد، در یک اقدام خودجوش از سوی یکی از کشاورزان در منطقه علویجه روش نوینی با استفاده از سیستم آب گرم و تغییر دمای محیط اطراف گیاه و ایجاد میکرو کلیمای گرمتر در سطح ۵ هکتار انجام شد.

 طی بازدیدهای مکرر کارشناسان اداره تولیدات گیاهی در طول فصل رشد و بخصوص در زمان باردهی درختان تفاوت محسوسی در مزرعه شاهد و تیمار ملاحظه گردید  بطوریکه در مزرعه شاهد درختان فاقد باردهی بودند و در مزرعه تیمار شده همه درختان دارای باردهی اقتصادی بودند.

لازم بذکر است در این روش از خاصیت فیزیکی آب در تعدیل دمای محیط استفاده شده است بدین ترتیب که آب در حین یخ زدن انرژی آزاد می کند و بواسطه آب گرم موجود در لوله های انتقال آب و پاشش آب گرم در محیط، انرژی بیشتری ازاد می شود و نهایتا این پدیده منجر به گرم شدن دمای محیط و ایجاد میکرو کلیمای باغ  گردیده و بدین ترتیب درختان را که در مرحله گلدهی هستند از سرما زدگی محافظت می کند.

در این روش شبهایی که خطر سرما وجود دارد، آب قبل از ورود به سیستم ابیاری توسط کپسول های گازی تا دمای حدود ۶۰ درجه سلسیوس گرم شده و وارد لوله های اصلی و سپس لوله های فرعی شده و از طریق دریچه های خروجی، در بین ردیفهای درختان که با فاصله ۳ متر از هر درخت بصورت پاشش (قطر پاشش ۷۰ سانتی متر) قرار گرفته و زمین را سیراب می کند.

به گفته این کشاورز خلاق، طرح و الگوی  مورد استفاده در باغ خود را از منابع خارج از کشور استخراج نموده و در باغ خود پیاده نموده است .

آخرین گزارش از شیوه کشاورز علویجه ای برای مقابله با سرمازدگی درختان

 

عدم تکرار شیوه جدید مقابله با سرمازدگی درختان


بازدید: ۱۳۳
برچسب ها:
دیدگاه ها
اکبر جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

لطفا توضیح کاملی بدهید. تا چه دمایی را محافظت میکند

سخا شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۷:۰۱ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

به نظر مسئولان جهاد نجف آباد می توانند جواب تکمیلی را در این خصوص به این مخاطب ارائه دهند.

حمیدرضا سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۳:۱۱ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام. پاشیدن اب روی درخت بهتره است یا ابیاری باغ؟ هر کدام از این روشها تا چند درجه درخت را در برابر سرما محافظت میکند؟ ایا استفاده از سوزاندن لاستیک موثر است؟ بهترین روش بین روشهای موجود کدام است؟

سعید چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۴:۱۹ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
هزینه اجرای این روش در هر هکتار چقدر است؟ چه مقدار اب نیاز است؟ ایا استفاده از اب به تنهایی موثر است؟ این روش در کجا و توسط چه کسی انجام شده است؟ ممنون از پاسخگویی شما

کریم چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۴:۲۸ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

درود و سپاس
در مورد نحوه اجرای طرح و هزینه توضیح بدهید. میزان موفقیت این باغدار چقدر بوده است؟
برای گرم کردن اب چه مقدار گاز یا گازوییل نیاز است؟ مثلا برای گرم کردن ۱۰لیتر اب در ثانیه برای هر یک درجه افزایش دمای اب چقدر سوخت نیاز است

محمد دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۵:۵۳ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

با عرض سلام
این روش و نام کشاورز چیست؟ لطفا جزییات بیشتری از این طرح ازمایشی را منتشر کنید و میزان هزینه انجام ان را هم بگویید. با سپاس

امیر عامری دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام و خسته نباشید خدمت این باغدار عزیز که با وجود انبوهی از مشکلات تولید و عدم حمایتهای مالی به فکر ابتکار و روشهای ازمایشی هستند. انشالله موفق باشند.

ناشناس پنجشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۵:۴۸ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام
از این نمونه طرحها زیاده اما هیچ کدام به نتیجه نرسیده. مگه میشه در محیط باز دما را در سطح وسیع افزایش داد؟؟

مریم پنجشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۷:۲۴ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
به عقیده من این روش در صورتی که جواب بدهد از نظر اقتصادی و کاربردی قابلیت اجرا دارد چرا که اکنون اکثر باغات دارای سیستم ابیاری قطره ای هستند و از این بابت هزینه ای ندارد و میتوان از سیستم ابیاری استفاده کرد. در مورد گرم کردن اب هم به نظر من توسطبویلرهای بزرگ به راحتی قابل انجام است.

اشکان پنجشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۹:۳۸ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

ای کاش به راهها و روشهای جدید دیگر که در دنیا انجام میشود هم اشاره میشد و میزان موفقیت و درصد کاهش خسارت سرمازدگی بهاره درختان میوه را نیز در این مقاله کمی توضیح میدادند و موثرترین و بهترین روش مقابله و مبارزه با سرمازدگی را معرفی میکردند. با تشکر اشکان محمدی

اکبری پنجشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۹:۵۹ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

با درود فراوان
لطفا نام و مشخصات مجری و محل اجرای طرح مبارزه با سرمازدگی بهاره درختان بادام را بیان کنید
آیا این روش مقابله جدید است یا در جاهای دیگر دنیا اجرا شده است؟
آیا این متد و روش علمی است یا بر پایه تجربه است؟
در این روش مبارزه خسارت سرمازدگی تا چه میزان و درصد کاهش یافته است و موفقیت تا چه اندازه بوده؟
موثرترین و بهترین راه و روش مقابله با سرما زدگی بهاره درختان میوه کدام روش است و کدام راه مورد تایید جهاد کشاورزی است؟

    سخا پنجشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

    فکر کنم جواب تمام سوال ها در متن گزارش جدید که لینکش پایین خبر گذاشته شده، هست

زهرا جمعه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۶:۳۷ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
در این روش جدید مقابله و کاهش سرمازدگی درخت بادام آب را به چه صورت و روش گرم میکنند؟ گرم کردن آب در این حجم باید هزینه زیادی داشته باشد.

بابک جمعه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۶:۵۱ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

این روش مبارزه با سرمازدگی درختان میوه برای سرمازدگی بهاره تشعشی مناسب است یا در مورد سرمازدگی توده ای بهاره درختان میوه و بادام هم راه مناسب و موثری است؟ با تشکر از اطلاعات مفیدی که در اختیار باغداران گذاشتید

ارش شنبه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۷:۱۲ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

گزارش جدید را از کجا میتوان دریافت کرد؟لطفا ادرس اینترنتی مصاحبه جدید مبارزه با سرمازدگی را بنویسید.ممنون

بهرام یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱:۳۴ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

سلام وخسته نباشید
لطفا جزییات بیشتری از این روش مقابله با سرمازدگی درخت بادام بفرمایید و ایا در مقایسه با روشها و راههای دیگز مبارزه و پیشگیری از سرمازدگی تاثیر بیشتری داشته است؟

امیرعلی مومنی دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۵:۳۹ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

درود. لطفا در مورد قیمت اجرای این طرح مقابله با سرمازدگی و مقایسه ان با راه و روشهای دیگر مبارزه با سرمازدگی گزارش تهیه کنید. امیدوارم امسال پس از اجرای طرح مصاحبه کاملتری با مهندس کریمی انجام شود و جواب سوالات داده شود.

ثمینه چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

درود و سلام
ینده مهندسی کشاورزی خواندم و پدرم هم باغ هلو دارد. از نزدیک شاهد خسارت سرمازدگی درختان و شکوفه های باز شده درخت ها در فصل بهار بوده ام. بسیار سخته واسه یک باغدار. امیدوارم راهی مناسب و اقتصادی برای مبارزه با سرمازدگی پیدا بشه و به باغداران معرفی بشه.

علی دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲:۱۲ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

برای گرم کردن آب کدام یک از سوختها بهتر و ارزانتر است؟ نفت یا گاز یا ذغال سنگ و…؟ ممنون

نجمه چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۸:۰۰ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

بسیار عالی بود.موفق باشید.

شاهرخ یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

با درود و ارزوی سلامتی برای همه
امیدوارم طرح ازمایشی نتیجه بخش باشد و مفید.

حامد سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۹:۴۱ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

لطفا از اجرای جدید این روش در سال جاری گزارش تهیه کنید. ایا امسال هم موفق بوده اند.باسپاس

نصر چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۹:۰۱ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام
از اجرای جدید امسال این روش مبارزه با سرمازدگی بهاره درختان میوه و باغات و درصد موفقیت و اثر بخشی امسال این روش مقابله جدید گزارش تهیه کنید. سپاس

    سخا پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۶:۵۶ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

    راستش چند روز پیش، یکی دو بار به آقای کریمی زنگ زدیم ولی جواب ندادند. البته باز هم پیگیر میشیم.

ثمینه بخشایی سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲:۰۶ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

با عرض سلام
لطفا باز هم در مورد روش مبارزه با سرمازدگی بهاره درختان میوه به خصوص سرمازدگی بهاره درخت بادام با اقای کریمی صحبت کنید.

محمد چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۵۳ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

لطفا برای یک گزارش جدید و کاملتر اقدام کنید.

    سخا پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۷:۱۱ ق٫ظ پاسخ به دیدگاه

    گزارش جدید تر در هم در سایت است. از قسمت جست وجو پیدا کنید. امسال گویا به دلیل نداشتن بودجه، این کشاورز کارش را تکرار نکرده است.

افسانه پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲:۳۸ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

ببخشید میشه بگید این روش جای دیگر هم اجرا شده یا نه؟ اگه اجرا شده نتیجه اش چی بوده؟ تا چه اندازه در مقابل سرمازدگی موثر بوده
با تشکر از راهنمایی شما

نازنین بیجاری شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۴:۲۴ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

جای ناراحتی و تاسف داره که از چنین ایده هایی که میتونه کمک بزرگی برای مردم روستاها باشه و همچنین کشور حمایتی نمیشه که به دلیل مشکل مالی از تکمیل کردن ایده خود صرف نظر میکنه. کی این اوضاع درست بشه خدا میدونه

علی اکبری یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

اگر ممکن گزارش جدید را دنبال این گزارش قرار دهید.

حمیدرضا سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲:۳۴ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

سلام به همه هموطنان به خصوص کشاورزان
از گزارش خوب و مفید شما ممنونم اما ای کاش اقای مطهری میگفتند چه کمکی به این باغدار مبتکر کرده اند و چه کمکی میخواستند بکنند که این باغدار پیگیری نکرده است. اگر لطف کنید و این مورد را پیگیری کنید ممنون میشم.
امروزه شعار و حرف بدون عمل بسیار رواج پیدا کرده

    صیفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۷:۳۱ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

    برای گرم کردن ۱۰لیتر در ثانیه چند لیتر گازوییل یا غیره لازم است و با این مقدار اب چند هکتار باغ بادام از سرمازدگی حفظ میشه؟ اگه کسی میدونه کمک کنه

گیسو سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

درود.بسیار عالی و اموزنده بود

زمانی دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

روش مفید و جدیدی است فقط ای کاش همراه فیلم و عکس بود

احسان نوریان سه شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۷:۴۹ ب٫ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
بین دوستان و باغداران کسی از ضدیخ های گیاهی استفاده کرده که نتیجه خوبی گرفته باشه؟؟؟؟ممنون میشم کمک کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.