فصل داغ اجاره بها در نجف‌آباد
فصل داغ اجاره بها در نجف‌آباد

هفته نامه «تیتر یک نجف آباد»:فصل جابه جایی جماعت خانه به دوش، تابستان، فرارسیده. فصلی که خوش نشین ها در آن عزا می گیرند باز هم باید اسباب و وسایل خود را به کول بکشند و از این خانه به آن خانه کوچ کنند. در نجف‌آباد هم، این قاعده مانند همه جا برقرار است و […]

هفته نامه «تیتر یک نجف آباد»:فصل جابه جایی جماعت خانه به دوش، تابستان، فرارسیده. فصلی که خوش نشین ها در آن عزا می گیرند باز هم باید اسباب و وسایل خود را به کول بکشند و از این خانه به آن خانه کوچ کنند.

در نجف‌آباد هم، این قاعده مانند همه جا برقرار است و مستاجران بدون آنکه خود بخواهند در گیر و دار رفت و آمد به بنگاه های املاک سپری می کنند.

بنگاه های املاک نجف‌آباد در این روزهای داغ، سعی می کنند هر طور شده معامله را بین مالک و مستاجر جوش بدهند تا هم مشکلی از مشکلات مردم حل شود و هم حق کمیسیون را دشت کنند.

با وجودی که در شرایط فعلی، بازار اجاره بها چندان در نجف‌آباد گرم نیست، ولی باز هم نسبت به ماه های دیگر سال، دو ماهه آخر تابستان، تب و تاب تغییر مکان سکونت برای اجاره نشین ها از ماه های دیگر بالاتر است. با این وجود عاملی که باعث شده نسبت به سال‌های گذشته این تب و تاب خیلی به چشم نیاید، کسادی و رکود فراگیر و سراسری در اقتصاد است و طبعا بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بازار گیج است

یکی از بنگاه داران در این باره به «تیتر یک نجف‌آباد» می گوید: مردم ترجیح می دهند به جای اینکه دوباره قرارداد با فرد جدید ببندند، قرارداد سال قبل را با اندکی اضافه کردن کرایه، تمدید کنند. اینطور هم به نفع خودشان است و هم مطمئن می شوند مستاجر جدیدی که با اخلاق و روحیاتش آشنایی ندارند، وارد خانه شان نمی شود.

این کاسب که در خیابان ۱۵ خرداد مغازه دارد درباره افز ایش میزان اجاره بها در تابستان امسال می گوید: بازار خیلی کساد است و مردم هم به صلاح همدیگر می روند برای همین خیلی افزایش اجاره بها را نمی بینیم. حداکثر ۱۰ تا ۱۲ درصد اجاره ها نسبت به پارسال گران شده که تقریبا با نرخ تورم هم اندازه است.

بنگاه دار دیگری که در خیابان شریعتی، نزدیک سه راه امیدی حضور دارد درباره افزایش اجاره بها، نظر دیگری دارد. او می گوید: اجاره بها امسال نسبت به سال گذشته بیشتر و گرانتر شده. دلیل آن هم این است که مالکان دیگر دوست ندارند پول پیش بیشتری از مستاجر بگیرند. آنها راضی‌اند پول رهن را به مستاجر پس بدهند ولی اجاره بیشتری بگیرند.

او درباره دلیل این کار می گوید: سود سپرده ها در بانک پایین آمده. دیگر هیچ بانکی بیشتر از ۱۵ درصد آن هم به مدت یک سال سود به سپرده نمی دهد. با این حساب، مالک می گوید چرا باید پول پیش اجاره را از مستاجر بگیرم. برای مالک می گوید پول مستاجر مال خودش و به ازای هر یک میلیون تومان، ۳۰ هزار تومان به اجاره اضافه کند.

این طور که این بنگاه دار می گوید، در شرایط فعلی، مستاجران برای پرداخت اجاره نقدی ماهانه، بیشتر از سال‌های گذشته، زیر فشار قرار گرفته اند. این کاسب، فرض افزایش اجاره بها را رد می‌کند و می گوید: مسئله گران شدن نرخ اجاره نیست. ما می گوییم مثلا یک خانه، ۱۰ میلیون پیش و ماهی ۳۰۰ هزار تومان اجاره می رود. وقتی قرار است ۱۰ میلیون تومان پیش را، ۵ میلیون بگیرد، برای جبران کم کردن پول رهن، ۱۵۰ هزار تومان به اجاره اضافه می کند. مستاجر هم می بیند ۴۰۰ تا  ۵۰۰ هزار تومان در ماه، اجاره می دهد و فکر می کند قیمت‌ها خیلی گران شده، ولی در اصل، کرایه خانه تفاوت چندانی با سال قبل ندارد.

فصل داغ اجاره بها در نجفآباد

نجف آباد، شهر دانشجو پذیری است. وجود دانشگاه های بزرگی مانند دانشگاه آزاد و پیام نور و چند دانشگاه غیرانتفاعی در اطراف و اکناف شهر، باعث شده بیش از ۵۰ هزار دانشجو در سطح نجف‌آباد به تحصیل بپردازند. از این تعداد، دانشجویان فراوانی به دلیل فاصله با خانه و کاشانه خود، تصمیم می گیرند در نجف‌آباد، منزل اجاره کنند که این عامل نیز به گران‌تر شدن اجاره بها کمک می کند، منتهی مسئله اینجاست که در تابستان، دانشجویان در نجف‌آباد نیستند و بازار همچنان در انتظار روزهای بهتر پاییز، روزها را پشت سر هم می شمارد.