خانه / اخبار نجف آباد / علوم و فن آوری / كارگر ساده اي كه با دستان خالي هواپيما مي سازد

كارگر ساده اي كه با دستان خالي هواپيما مي سازد

 كارگر ساده اي كه با دستان خالي چندين هواپيما ساخته است

حميد يوسفي كارگر ساده اي است كه با وجود تمامي مشكلات مالي و بدون هيچ گونه حمايت مادي و معنوي مجامع علمي،تحقيقاتي و ارگان هاي دولتي چندين هواپيماي تك سرنشين با قابليت پرواز را ساخته است.

يوسفي كه به دلايل مختلف تحصيلات خود را تا  اول راهنمايي  بيشتر ادامه نداده، با علاقه و پشتكار مثال زدني تا كنون نزديك به پنج هواپيماي تك سر نشين را طراحي، ساخته و تست ميداني كرده است.

اين جوان با هوش نجف آبادي كه در حال گذراندن سي و چهارمين بهار زندگي خود است از 19 سالگي به دليل علاقه شديد به ساخت هواپيما وارد اين عرصه شده و در اين مسير چندين بار تمامي دارايي خود را نيز از دست داده است.

ساخت آخرين هواپيما در يك مرغداري

يوسفي بيشتر هواپيماهاي خود را در منزل مسكوني كوچك خود در نجف آباد ساخته ولي به دليل مشكلات به وجود آمده آخرين نمونه آزمايشي خود را در مرغداري  محمد علي محرابي در اطراف نجف آباد ساخته و آماده پرواز كرده است.

آخرين هواپيماي ملخي تك نفره كه توسط اين مخترع آماده پرواز شده، در مسير اتوبان نجف آباد به كاشان تست سرعت خود را تا رسيدن به سرعت بيش از 120 كيلومتر در ساعت با موفقيت پشت سر گذاشته ولي كمبود منابع مالي لازم مانع از تكميل و پرواز اين پرنده دست ساز شده است.

يكي از معدود كارشناسان صنعت هوايي كه در جريان فعاليت هاي اين فرد قرار دارد در اين خصوص بيان داشت:« در صورت كاهش وزن آخرين نمونه ي ساخته شده ، امكان پرواز موفقيت آميز اين وسيله  به مقدار زيادي افزايش خواهد يافت.»

مشخصات فني آخرين هواپيماي ساخته شده

آخرين نمونه اي كه يوسفي در حدود يك سال پيش ساخته، در كمتر از 2 دقيقه سرعت خود را با استفاده از چرخش 2500 دور در دقيقه اي ملخ چوبي خود به بيش از صد و بيست كيلومتر در ساعت مي رساند و در صورت كاهش وزن دويست و بيست كيلوگرمي آن (  مجموع وزن هواپيما و سرنشين) مي توان به پرواز موفقيت آميز آن بسيار اميدوار بود.

بالهاي اين هواپيما كه به منظور تسهيل در جابه جايي به  صورت جداگانه از بدنه ساخته شده اند، داراي 9 متر عرض بوده و در ساخت آنها از لوله هاي فلزي به عنوان ماده اوليه استفاده شده است.

يك موتور دو سيلندر فولكس با قدرت شصت اسب بخار و وزن  60 كيلوگرم قادر است با واسطه يك شافت فلزي شصت و پنج سانتيمتري پروانه چوبي را كه در مجموع  يك متر و ده سانتيمتر طول دارد را در بالاترين سرعت دو هزار و پانصد دور در دقيقه بچرخاند.

كابين خلبان در اين نمونه كه با استفاده از لوله هاي معمولي ساخته شده، امكان هدايت هواپيما را با استفاده از تنها چهار پدال دستي و پايي فراهم كرده  و چرخهاي اين پرنده دست ساز نيز كه در اصل چرخ فرغون بوده اند، در حال حاضر وظيفه راهبري هواپيما بر روي زمين و فراهم كردن امكان فرود آن را با قرار گرفتن در زير بدنه فراهم كرده اند.

براي رسيدن به طراحي مورد نظرم 15 ملخ مختلف در طول دو سال ساختم

يوسفي كه ملخ آخرين پرنده دست ساز خود را با استفاده از ابزار دستي به صورت كامل از دل يك تنه درخت  سپيدار شكل داده بيان داشت:« براي اين كه در نهايت به چنين ملخي برسم، نزديك به پانزده ملخ مختلف را با استفاده از مواد و شيوه هاي مختلف به صورت دستي ساخته و آزمايش كرده ام.»

در طراحي و ساخت تمامي نمونه ها كار به صورت آزمون و خطا صورت گرفته و به دليل مشكلات مالي تمامي قطعات به جاي خريداري از مراكز مختلف به صورت كاملا دست ساز ساخته و مورد استفاده قرار گرفته اند.»

يوسفي در خصوص مواد مورد استفاده در ساخت اين هواپيما ها گفت:« بيشتر اين قطعات را از مراكز عرضه فلزات اوراقي تهيه مي كنم و با اعمال برخي از تغييرات، آنها را به شكل مورد نظر در مي آورم.»

البته بيشتر اين ملخ ها تا پيش از حضور كارشناسان يكي از مراكز دولتي ساخت هواپيما به دليل عدم رعايت اصول آيروديناميكي كارايي چنداني نداشتند ولي با  لحاظ كردن اصول مربوطه در آخرين نمونه ها امكان تغيير گام و ديگر موارد بر روي اين ملخ ها فراهم شده است.

وي در اين خصوص بيان داشت:« از بين تمامي نمونه هاي ساخته شده، ملخ چوبي  به دليل قابليت تحمل بالا، بهترين بازدهي را داشته ولي در صورت تامين هزينه مي توان از ملخ هاي فولادي كه به روش ريخته گري ساخته شده اند، استفاده بهتري كرد»

با هواپيما در خيابان اصلي توسط پليس دستگير شدم

حميد يوسفي در مورد اتفاقات جالب توجهي كه در اين مدت براي او افتاده مي گويد:« بعد از اين كه يكي از هواپيماهاي نمونه را به منظور آزمايش در آخرين ساعات شب به خيابان هاي اصلي شهر برده بودم، مردم و رهگذران به تصور اينكه من اين هواپيما را از يك فرودگاه دزديده ام به مراكز پليس اعلام سرقت كردند.»

در اين اتفاق نادر چندين گشت نيروي انتظامي زماني از مراكز نجف آباد، گلدشت و اصفهان وقتي در مقابل منزل يوسفي با هواپيماي دست ساز او مواجه مي شوند، از چنين اتفاقي اظهار شگفتي كرده و  ضمن انتقال اين وسيله به يكي از مراكز پليس، چندين ساعت به بحث و بررسي چگونگي ساخت اين هواپيما مي پردازند.

بروز اين اتفاق در كنار ديگر مسائل و مشكلاتي كه در زمان تست هاي ميداني هواپيما ها به وجود آمد باعث شد تا يوسفي كار ساخت و تست هواپيماها را در خارج از منطقه مسكوني دنبال كند.

در اين سالها خانواده من بيشترين فشار را متحمل شده اند

«صرف هزينه هاي زياد به منظور خريد وسايل مورد نياز ساخت هواپيما در كنار زمان هاي زيادي كه به كار بر روي اين نمونه ها اختصاص داده ام بيشترين فشار هاي اقتصادي و رواني را به خانواده ام تحميل كرده است.»

يوسفي كه در طول اين سالها دهها شغل مختلف را تجربه كرده با ذكر اين مطلب ادامه داد:« متاسفانه در طول اين سالها علاوه بر مشكل اشتغال و مسكن، بارها در تامين نياز هاي اوليه زندگي ام نيز دچار مشكل شده ام كه اين امر باعث شده تا بيشتر ايده هايم از حد طرح فراتر نروند.»

پرواربندي گوسفند، كار در گاوداري، سري تراشي، تعمير موتور سيكلت و راه اندازي كارگاه  تراشكاري و يك واحد كوچك مرغداري گوشتي با شراكت افراد ديگر از جمله كارهايي است كه يوسفي به منظور تامين هزينه زندگي و فعاليت هاي پژوهشي اش در طول اين سالها به انجام آنها  روي آورده است.

خود وي در خصوص دليل تنوع مشاغلي كه انجام داده مي گويد:«در تمامي اين مشاغل هدف من در درجه اول تامين زندگي خانواده ام و در مرحله بعد تحقق اهداف و روياهايم در ساخت يك هواپيما بوده ولي پرداختن به اين فعاليت ها همواره مانع از استمرار فعاليتم در يك شغل ثابت شده است.»

بر علم روز طراحي و ساخت هواپيما اشراف پيدا كرده ام

يوسفي در بخش ديگري از سخنانش خاطر نشان مي كند:« در طول اين سالها به دليل علاقه فراواني كه داشته ام، در بيشتر شاخه هاي مربوط به طراحي و ساخت هواپيما مطالعات گسترده اي انجام داده ام و به نوعي در اين عرصه صاحب نظر شده ام.»

مباحث مربوط به آيروديناميك سطح، تعيين مركز ثقل هواپيما،نحوه طراحي ملخ، تعيين و اندازه گيري گام ملخ، چگونگي كنترل هواپيما، طراحي گام متغير و تعيين جنس تجهيزات به كار رفته (متناسب با مقدار فشار وارد شده به آنها) از جمله اين موارد هستند.

البته بعد از اينكه حدود چهار سال پيش يكي از مراكز دولتي ساخت هواپيما به طور اتفاقي با فعاليت هاي وي آشنا شدند، دو نفر از كارشناسان اين سازمان با حضور در محل ساخت هواپيما، به بررسي علمي روند فعاليت هاي يوسفي پرداخته اند.

حميد يوسفي در همين خصوص بيان داشت:« خوشبختانه كارشناسان اين سازمان به عنوان تنها نمايندگان بخش دولتي و خصوصي در كنار من حضور  يافتند،كمك هاي فني و اطلاعاتي بسيار خوبي به پيشرفت كار كردند.»

تا به حال چندين بار تا مرز كشته شدن پيش رفته ام

يوسفي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد خطراتي كه در طول اين سالها با آنها روبه رو شده اظهار داشت:« در جريان ساخت و تست ميداني نمونه هاي آزمايشي بارها تا مرز كشته شدن پيش رفته ام و به نظرم مصلحت خداوند در اين بوده كه من هنوز زنده باشم و روزي به آرزويم برسم.»

وي در همين خصوص ادامه داد:« در حدود ده سال پيش به منظور امتحان نوعي گلايدر كه خودم آن را طراحي و ساخته بودم از يك دستگاه وانت به عنوان كشنده كمك گرفتم و گلايدر را به وسيله يك طناب هفتاد متري و يك قلاب كه قابليت جدا شدن داشت، به عقب خودرو متصل كردم.»

« در چندين نوبت كه وانت به سرعت حدود 40 كيلومتر در ساعت مي رسيد، از ترس اينكه اتفاق بدي بيفتد، با جدا كردن قلاب اتصال گلايدر از ماشين را قطع مي كردم كه در نهايت راننده كه پيرمردي با چشماني ضعيف بود، قلاب را قطع و طناب را به صورت بسيار محكم به پشت وانت متصل كرد.»

يوسفي در حالي كه از يادآوري اين خاطره خنده در چهره اش نمايان شده ادامه داد:« وقتي پيرمرد پشت خودرو نشست، بدون توجه به وضعيت من شروع به افزايش سرعتش كرد، وقتي سرعتش به حدود هشتاد كيلومتر در ساعت رسيد من به همراه گلايدر حدود دو متر از زمين بلند شده بوديم ولي به هيچ وجه تعادل نداشتم و مرتب به سمت چپ و راست انحراف پيدا مي كردم.»

« پيرمرد هم كه از كار خود بسيار راضي بود، اصلا به من توجهي نداشت و سرعت خود را مرتب افزايش مي داد كه ناگهان گلايدر با سر به زمين بر خورد كرد و من به همراه آن نزديك به هفتاد متر بر روي زمين كشيده شدم. بالاخره با سر و صداي ماشين هاي عبوري ، راننده وانت داتسون متوجه وضعيت من شد و خودرو را متوقف كرد.»

شكستن ملخ و برخورد تكه هاي آن با صورت و جدا شدن چرخ زير هواپيما از جمله ديگر حوادثي هستند كه يوسفي در زمان تست موتور و سرعت هواپيما با آنها روبه رو شده است.

ايده هايي كه در حد تئوري  باقي مانده اند

يوسفي علاوه بر ساخت هواپيما در ساير زمينه ها نيز ايده هاي زيادي را در ذهن دارد كه تاكنون به دليل نبود منابع مالي، نداشتن مدرك تحصيلي دانشگاهي و عدم وجود امكان ساخت و اجراي آنها در حد تئوري باقي مانده اند.

 از جمله اين طرح ها كه سالها پيش به منظور داوري به جشنواره خوارزمي نيز فرستاده شده “استفاده از بخار گازوئيل به عنوان سوخت درخودروهاي بنزيني” است كه اين جشنواره به علت اين كه طرح يوسفي در محدوده تئوري متوقف شده بود از پذيرش آن خودداري كرد.

طراحي آب گرم كن بادي با توجه به سادگي ساختار و پايين بودن هزينه تمام شده با توجه به وزش بادهاي مناسب زمستاني در اين منطقه از ديگر ايده هاي ناتمام اين جوان پژوهشگر به شمار مي آيد.

وي در همين خصوص بيان مي دارد:« اين گونه طرح ها در صورت مهيا شدن شرايط لازم، امكان اشتغال زايي بسيار خوبي را نيز در سطح منطقه دارا هستند.»

2 نظر

  1. سلام در رابطه با شخصی که هواپیما می ساخت ادرس و یا شماره تلفن می خواستم برای حمایت مالی یا علمی

    • معین رضانیا

      باسلام بنده یکی از افرادی هستم که طراح موتور جت وهواپیما هستم وتا الان ساخته ام ولی نگذاشته اندکه پرواز کنم الان مشغول تکمیل یک هواپیمای تک نفره شیک هستم وشدیدا از نظرمالی کمبود دارم اگر میشود به بنده هم کمک کنید وخودشماروهم شریک پروژه میکنم آدرس بنده فیروزآباد فارس هست.معین رضانیا.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

x

حتما ببینید

درخشش اسکیت نجف آباد در روسیه+ تصاویر

ایمنا:رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان گفت: در پایان مسابقات جهانی رولر کاپ 2017 روسیه ...