مظلومیت مضاعف دفاع مقدس در نجف آباد
مظلومیت مضاعف دفاع مقدس در نجف آباد

با وجود تمامی افتخارات بی نظیر شهر نجف آباد در دوران دفاع مقدس،  این عظمت‌ها خیلی بیشتر نسبت به دیگر نقاط کشور مظلوم واقع شده و حتی برای بسیاری از مردم این شهر امکان شناخت حماسه‌های فرزندانشان را پیدا نکرده اند. این قصه پر غصه در حالی همچنان ادامه دارد که در طول این سال‌ها […]

با وجود تمامی افتخارات بی نظیر شهر نجف آباد در دوران دفاع مقدس،  این عظمت‌ها خیلی بیشتر نسبت به دیگر نقاط کشور مظلوم واقع شده و حتی برای بسیاری از مردم این شهر امکان شناخت حماسه‌های فرزندانشان را پیدا نکرده اند.

این قصه پر غصه در حالی همچنان ادامه دارد که در طول این سال‌ها اقدامات و برنامه‌های زیادی از سوی دستگاه‌های متولی با هزینه‌های بسیار سنگین و بعضاً در حد کشوری برگزار شده ولی متاسفانه این تلاش‌ها نتوانسته آن‌گونه که شایسته «شهر علم و ایثار» است، حق مطلب را ادا کند.

به نظر دلیل اصلی ادامه چنین مظلومیتی را باید در عدم استفاده صحیح از پتانسیل‌های مردمی موجود در گوشه و کنار شهر دانست.

بسیاری از اقدامات صورت گرفته در این حوزه به همین دلیل با شکست مواجه شده‌اند که نمونۀ بارز آن را می‌توان فیلم سینمایی دانست که با هزینه‌ای بسیار سنگین  توسط کارگردانی از همین شهر برای اکران در جشنواره فیلم فجر ساخته شد ولی عملاً به جز تمسخر تماشاچیان دستاورد دیگری به دنبال نداشت.

به نظر می‌رسد در بیشتر اقدمات دستگاه‌های متولی، استفاده چندانی از نقطه نظرات، ایده‌ها و توانمندی‌های نخبگان و دلسوزان این عرصه صورت نگرفته و بیشتر این امور در دستان پیش‌کسوتانی قرار داشته که آشنایی چندانی با نیازهای روز نسل جوان و شیوه‌های کاربردی انتقال چنین مفاهیمی نداشته‌اند.

این‌که با وجود این همه افتخارات در دوران دفاع مقدس و سال‌های انقلاب، هنوز یک اثر فاخر هنری شامل کتاب، فیلم و یا حتی انیمیشن در مورد ایثارگران این شهر ساخته نشده نیز سوالی است که پاسخ آن را باید از چندین و چند دستگاه متولی این عرصه در نجف آباد پرسید.

البته کار‌های نسبتاً خوبی نیز در این موضوع صورت گرفته ولی اگر منصفانه نگاه کنیم باید گفت که نسبت به بودجه و امکانات در اختیار دستگاه‌های متولی به هیچ وجه از لحاظ کیفی و کمی قابل پذیرش و در شان این شهر پر افتخار در عرصه‌های مختلف نخواهد بود.