تمام واقعیت درباره حساب های رئیس قوه قضائیه
تمام واقعیت درباره حساب های رئیس قوه قضائیه

موضوع مربوط به ۲۰ سال قبل است/ مطرح کنندگان این موضوع اغراض سیاسی دارند صاحب نیوز: ابوترابی: این موضوع به ۲۰ سال قبل زمانی که آیت الله یزدی ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشتنند باز می گردد به این شکل که در آن زمان حساب هایی در قوه قضائیه وجود داشت که برای امور […]

موضوع مربوط به ۲۰ سال قبل است/ مطرح کنندگان این موضوع اغراض سیاسی دارند

صاحب نیوز: ابوترابی: این موضوع به ۲۰ سال قبل زمانی که آیت الله یزدی ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشتنند باز می گردد به این شکل که در آن زمان حساب هایی در قوه قضائیه وجود داشت که برای امور مربوط به تودیع بانکی در قوه قضائیه به کار گرفته می شد.

 مسئله برخی حساب های بانکی در قوه قضائیه که بنابر مصالحی به نام رئیس این قوه است، این روزها جنجال رسانه ای بسیاری را به راه انداخته است.

اگر چه افتتاح این حسابها به حدود ۲۰ سال پیش باز می گردد اما ماجرا از زمانی رسانه ای شد که یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتشار مطلب در فضای مجازی، شائبه ای را نسبت به وجود حساب هایی در قوه قضائیه که به نام شخص رئیس قوه است، مطرح ساخت.

به گفته وی، مشکلی که در آن زمان وجود داشت این بود که علی رغم اینکه در این حساب ها پول بسیار زیادی در گردش بود، اما بانک ها قانونا سودی بابت این حساب ها به قوه قضائیه نمی دادند، از طرفی در آن زمان و همچنین در حال حاضر قوه قضائیه از مشکلات مالی و کمبود امکانات و نیرو بسیار رنج می برد، این شد که ایت الله یزدی، رئیس وقت قوه قضائیه در نامه ای به مقام معظم رهبری، ضمن مطرح کردن مشکلات مالی این قوه، از ایشان تقاضا کردند که نسبت به پرداخت سود برای حساب های مربوطه، اجازه لازم را صادر نمایند. ایشان نیز در پاسخ به نامه ایت الله یزدی، با پرداخت سود این حساب ها به دستگاه قضا موافقت می کنند.

ابوترابی در ادامه گفت: در واقع سود تعلق گرفته به حساب قوه قضائیه جزء اموال بلاصاحب محسوب می گردید که با اذن ولی فقیه، پرداخت آن به قوه قضائیه ممکن گردید. اما برای اطمینان بیشتر و رعایت سلسله مراتب قانونی، موضوع به تصویب شورای پول و اعتبار نیز می رسد.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس قبل افزود: اما مشکل قانونی که درباره اجرای این مصوبه وجود داشت این بود که بانکها نمی توانستند به حساب هایی که به نام قوه قضائیه است سود بدهند لذا پیشنهاد شد حساب ها به نام اشخاص حقیقی افتتاح گردد تا این مشکل نیز بر طرف شود، لذا از همان زمان این حساب ها به نام اشخاص حقیقی است تا اینکه از زمان آیت الله شاهرودی تصمیم بر آن شد که حساب ها به نام رئیس قوه شود. لذا این موضوع جدیدی نیست و سابقه آن به ۲۰ سال پیش باز می گردد.