یِه جوریَم باشِد کِه «مردم شاد بشند»/ «چی چی خبر» را برای مردم می‌سازیم+ تصاویر
یِه جوریَم باشِد کِه «مردم شاد بشند»/ «چی چی خبر» را برای مردم می‌سازیم+ تصاویر
انمیشن‌های طنز «چی چی خبر» که ظرف حدود شش ماه اخیر، ۱۲ قسمت دو تا سه دقیقه‌ای آن با لهجه خاص نجف آبادی تهیه و ارائه شده با استقبال بالای شهروندان مواجه شده به طوری‌که تعداد اعضای کانال رسمی آن در همین مدت به بیش از ده هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

نجف آبادی ها ظرفیت بالایی در نقد دارند

انمیشن‌های طنز «چی چی خبر» که ظرف حدود شش ماه اخیر، ۱۲ قسمت دو تا سه دقیقه‌ای آن با لهجه خاص نجف آبادی تهیه و ارائه شده با استقبال بالای شهروندان مواجه شده به طوری‌که تعداد اعضای کانال رسمی آن در همین مدت به بیش از ده هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

محسن صالحی فرد سی و دو ساله، فوق دیپلم برق را به عشق ساخت انیمیشن و فیلم کوتاه رها کرده و از سال ۹۲ تا الآن با تاسیس موسسه سینمایی افق خیال به صورت حرفه ای در این حوزه مشغول شده است.

او و همکارانش توانسته‌اند در این مدت انیمیشن‌هایی مانند «نافرمانی» با موضوع جنگ غزه و «قاصد» با محوریت داستان تنیده شدن تار عنکبوت بر در غار محل اختفای پیامبر در شب هجرت را در جشنواره‌های  لندن و پالرمو به همراه شبکه‌های داخلی به نمایش درآورند.

صالحی فرد که کار سینمایی را به صورت جدی از سال ۸۱ با حضور در کلاس‌های انجمن سینمای جوان نجف آباد در محضر اساتیدی مانند عبدالهی و مرحوم احمد بیگدلی آغاز کرده در خصوص انگیزه ساخت چنین مجموعه‌ای می‌گوید: «در طول این سال‌ها، کارهای سفارشی متعددی را در قالب فیلم، تیزر، انیمیشن و مستند صنعتی برای مراکز دولتی و خصوصی ساختیم ولی وقتی یکی از دوستان سوال کرد که ’ تاحالا کاری جذاب برای مردم ساخته اید؟‘ انگیزه چنین کاری در من کلید خورد.»

او که صدا پیشگی تمامی شخصیت های این انیمیشن به جز حاج خورشید را عهده دار است، ادامه می دهد: «اولین هدف ما از چنین کاری شاد کردن دل مردم است و در مراحل بعد انجام یک کار فرهنگی، جلب توجه مخاطب به سمت برخی معضلات اجتماعی و کمک به شناساندن پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری نجف آباد نیز در زمره اهداف ما محسوب می شوند.»

 

قصد توهین به لهجه نجف آبادی را نداریم

صالحی فرد در خصوص برخی انتقادات مطرح شده پیرامون نحوه استفاده از لهجۀ نجف آبادی در این انیمیشن،  خود را فرزند این شهر دانسته و می‌گوید: « کار را برای مردم می‌سازیم و به همین دلیل از لهجه و تکیه کلام‌های خود آن‌ها استفاده کرده ایم و در این مدت نیز به دلیل ظرفیت بالای مردم و مسئولان، بازخورد منفی دریافت نکرده و تنها انتقادات و پیشنهاداتی در خصوص محتوای تولیدات به ما ارائه شده است.»

وی نویسندگی  و مشاوره کار که وقت قابل توجهی از مراحل تولید را به خود اختصاص می‌دهد را بر عهده پویا زمانیان همسرش دانسته و می گوید: «بیتا حاج صادقیان صدای حج خورشید، رضا آیتی صدا بردار و فاطمه شریفی به عنوان طراح گرافیک حج خورشید در پروژه همکاری داشته اند.

افراد دیگری مانند ناصر اسلامی، محمد رضا صالحی،  سید علیرضا موسوی،هستی یزدانی، مجید صالحی فرد، فرشته هادی پور، محمد یزدانی، ابراهیم سلیمان نژاد و خانم سواری نیز در زمینه های مختلف با این موسسه همکاری داشته اند.

تشکر از گروه مدیریت ارتباط و تبلیغات برگ و استودیو آوای موسیقی دیگر مطلبی بود که صالحی فرد با بیان آن خاطر نشان کرد: «برخی به سادگی ساختار انیمیشن نیز انتقاداتی را وارد کرده اند ولی باید به این نکته توجه داشت که تلاش گروه سازنده بر این بوده که با وجود سخت‌تر شدن مراحل تولید با استفاده از قلم نوری، خروجی متفاوت و دل نشینی برای مردم داشته باشیم که بازخوردهای فعلی نیز همین امر را اثبات می‌کند.»

وی تکیه کلام «یه جوریم باشد که…» را الگو گرفته شده از برادرش مجید صالحی فرد دانسته و اضافه می‌کند: «با توجه به مشکلات متعدد همکاری مشترک با ارگان های دولتی و حتی خصوصی، انجام کار اقتصادی از طریق جذب تبیلغات نیز یکی دیگر از اهداف تولید چنین انیمیشن هایی است.»

تولید هر سری از این انیمیشن که با تکنیک «کات اوت» در دفتر ساده و نسبتا کوچک این موسسه کار می شود، نزدیک به ۳ روز طول می‌کشد ولی در نقطه مقابل تدوین فیلم نامه آن مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد که با تشکیل تیم نویسندگی امکان کاهش این بازه زمانی وجود خواهد داشت.

جذابیت انیمیشن برای کودکان، از جمله نکات قابل توجه این موضوع محسوب می شود.