طراحی ربات برای درمان اوتیسم+ تصاویر
طراحی ربات برای درمان اوتیسم+ تصاویر

خبرگزاری آنا:دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد واحد نجف آباد در شانزدهمین مسابقات ربوکاپ در بخش ربات های نمایشی، رباتی را معرفی کرده اند که برای درمان کودکان اوتیسمی طراحی شده است. مهران غره الحمید، که با راهنمایی دکتر محمد حسین ندیمی، رئیس دانشکده این ربات را طراحی کرده است، در مورد آن […]

مهران غره الحمید، که با راهنمایی دکتر محمد حسین ندیمی، رئیس دانشکده این ربات را طراحی کرده است، در مورد آن گفت: «ایده این ربات از آنجا آمده است که کودکان اوتیسمی به دلیل ناتوانی هایی که دارند قادر به ارتباط با افراد دیگر نیستند و بیشتر می توانند با اشیاء مثل اسباب بازی تعامل کنند».

به گفته وی، این ربات می تواند در سنین کودکی یک سری نیازها و کارهای شخصی اولیه را به افراد اوتیسم بیاموزد. زیرا معمولا افراد اوتیسمی هستند که در سنین بالا هنوز قادر به انجام کارهای شخصی و برطرف کردن نیازهای اولیه خود نیستند.

وی افزود: «معمولا ربات های مخصوص افراد اوتیسم در مراکز توانبخشی وجود دارند و به دلیل قیمت بالای این ربات ها، به صورت شخصی از آنها استفاده نمی شود. اما رباتی که ما طراحی کرده ایم، حدود دو میلیون و نیم قیمت دارد و در نتیجه خرید آن برای مصرف شخصی افراد اوتیسم امکان پذیر است. این در حالی است که نمونه خارجی این ربات حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان قیمت دارند».

غره الحمید در مورد قابلیت های این ربات تعاملی گفت: «این ربات می تواند صحبت کند و به کودکان اوتیسمی فرمان بدهد که مثلا دست چپ یا راست یا گردن و پایشان را به جهت های مختلف حرکت دهند».

در این ربات ۲۱ «سروو موتور» تعبیه شده است که وظیفه حرکت دادن ربات را برعهده دارند.

این ربات همچنین دارای پردازش تصویر است و از طریق صفحه نمایشی که به جای صورت این ربات تعبیه شده است، می تواند حالات ربات از جمله خوشحالی و ناراحتی را به نمایش بگذارد.