درخشش مخترع دانشگاه آزاد نجف آباد
درخشش مخترع دانشگاه آزاد نجف آباد

خبرگزاری آنا: دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، توانست با ارائه دستگاه نمونه‌بردار غلات و گرانول در نخستین فستیوال بین‌المللی اختراعات ایران عنوان برتر را به خود اختصاص دهد. مصطفی خدابخشی هفشجانی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برق واحد نجف آباد و عضو بنیاد ملی نخبگان درباره اختراع خود گفت: «دستگاه نمونه برداری از غلات و […]

خبرگزاری آنا: دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، توانست با ارائه دستگاه نمونه‌بردار غلات و گرانول در نخستین فستیوال بین‌المللی اختراعات ایران عنوان برتر را به خود اختصاص دهد.

مصطفی خدابخشی هفشجانی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برق واحد نجف آباد و عضو بنیاد ملی نخبگان درباره اختراع خود گفت: «دستگاه نمونه برداری از غلات و مواد گرانولی در محل ذخیره سازی غلات و کارخانه جات آرد استفاده می شود و هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد. قیمت تمام شده این دستگاه بسته به نیاز مشتری بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان است که در صورت تولید انبود قطعا این هزینه کمتر خواهد شد. اکنون یک نمونه این دستگاه در سیلوی شماره یک تهران نصب و راه اندازی شده که از عملکرد آن بسیار راضی هستند.»

خدانبخشی در مورد مزیت استفاده از این دستگاه و نحوه عملکرد آن خاطرنشان کرد: «در ایران انواع غله پس از برداشت بدون هیچ‌گونه بررسی و تغییری به مراکز خرید تحویل داده می‌شود و طبیعتا در این صورت دارای ناخالصی هایی از قبیل خاک مزرعه، سنگ ریزه و شن است و به طور حتم این میزان از ناخالصی در تعیین قیمت غلات تاثیرگذار است. نمونه برداری دقیق و سریع می تواند قیمت واقعی آن محموله را تعیین کند. این دستگاه می تواند در کمتر از یک دقیقه، با سرعت و دقت بالا از همه نقاط محموله نمونه برداری کند.»

این دانشجوی نخبه افزود: «در این سیستم نمونه برداری، از یک نیروی انسانی در همه مراحل نمونه برداری استفاده می‌شود که این فرد می‌تواند یکی از کارشناسان آزمایشگاه باشد و همه مراحل نمونه برداری را هدایت و نظارت کند. علاوه بر این، می توان به منظور رعایت کامل استانداردهای نمونه برداری، شامل محل اخذ نمونه، مقدار نمونه و تعداد دفعات نمونه برداری، از سیستم مانیتورینگ و فرمان دستگاه در داخل آزمایشگاه استفاده کرد که این امر برای تسهیل و تسریع نمونه برداری است.»

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: «پیش از این، تمام نمونه برداری ها به صورت سنتی و دستی انجام می‌شد که هم از دقت پایین تری برخوردار بود و هم زمان بیشتری صرف می شد. در صورت حمایت مسئولان از این دستگاه که ثبت اختراع هم شده است، بسیاری از مشکلات این بخش برطرف خواهد شد و می توان علاوه بر برطرف کردن نیاز داخلی، نگاه ویژه‌‌ای هم به بازار های جهانی داشت و از این طریق ارزآوری خوبی نیز صورت می گیرد.»