احتمال ادغام آینده سازان نجف آباد با سپاهان/ زنان زیادی
احتمال ادغام آینده سازان نجف آباد با سپاهان/ زنان زیادی

روزنامه قانون:این روزها اما زمزمه‌های انحلال این تیم نجف‌آبادی پررنگ‌تر شده است؛ شایبه‌هایی که مدیرعامل این تیم توضیحاتی درباره آن می‌دهد. سعید موحدی، مدیرعامل این باشگاه که سال گذشته در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال، اعلام کرده بود که دیگر قادر به ادامه تیم‏داری نیست، این تیم را به هر قیمتی که بود تا پایان فصل […]

روزنامه قانون:این روزها اما زمزمه‌های انحلال این تیم نجف‌آبادی پررنگ‌تر شده است؛ شایبه‌هایی که مدیرعامل این تیم توضیحاتی درباره آن می‌دهد. سعید موحدی، مدیرعامل این باشگاه که سال گذشته در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال، اعلام کرده بود که دیگر قادر به ادامه تیم‏داری نیست، این تیم را به هر قیمتی که بود تا پایان فصل حفظ کرد اما این روزها هنوز قطعیتی برای حضور در لیگ بعدی را تایید نکرده است. موحدی درباره وضعیت تیم آینده‌سازان میهن به «قانون» می‌گوید: «تیم ما وضعیت خوبی ندارد. تا امروز ۳۵۰ میلیون بدهی روی دست من مانده و نمی‌دانم چگونه باید مشکلات را حل کنم. بازیکنان من با وجود همه مشکلات در کنار تیم مانده‌اند و دوست ندارند حرف از جدایی بزنند. با وجود اینکه سرپرست قبلی تیم ما به تیم بانوان ذوب‌آهن پیوسته و مذاکراتی با بازیکنان ما انجام داده است، اما بازیکنان من دوست ندارند تیم خودشان را ترک کنند و پاسخی به تلاش‌های ذوب‌آهنی‌ها برای جذب بازیکنان آینده‌سازان ندادند».

موحدی در ادامه صحبت‌هایش از احتمال ادغام تیم آینده‌سازان نجف آباد با سپاهان اصفهان سخن به میان می‌آورد: «صحبت‌هایی با مدیرعامل باشگاه سپاهان و همچنین مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان که عضو هیات رییسه سپاهان نیز هست انجام داده‌ایم و احتمال دارد این دو تیم ادغام شده و با عنوان «آینده‌سازان سپاهان» به فعالیتش در لیگ ادامه دهد اما به عنوان آینده‌سازان میهن نجف‌آباد که خود به تنهایی یک برند برای ورزش استان اصفهان به شمار می‌رفت، احتمالا فعالیت نخواهد کرد. همه چیز بستگی به نظر نهایی هیات مدیره باشگاه سپاهان دارد». مدیرعامل تیم فوتبال آینده‌سازان نجف‌آباد به مبلغی که برای اداره یک تیم فوتبال بانوان هزینه می‌شود نیز اشاره می‌کند:«با مبلغی نزدیک به ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون می‌توان یک فصل تیم بانوان را اداره کرد. مبلغی که در مقایسه با فوتبال مردان قابل قیاس نیست و هزینه یک فصل قرارداد یک بازیکن تیم‌هایی مانند ذوب آهن و سپاهان نیز نمی‌شود».

مدیرعامل تیم فوتبال آینده‌سازان نجف آباد، درباره برگزاری مراسم برترین‌های فوتبال که مدتی قبل برگزار شد نیز، گلایه‌هایی دارد:« نمی‌دانم چرا انقدر به فوتبال بانوان بی‌اهمیت هستند. تیم من در لیگ قهرمان شد و بازیکن تیم ما موفق شد به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شود اما در تمام طول برگزاری مراسم یک بار هم نام تیم ما به طور کامل برده نشد و حتی زمانی که من باید برای صحبت پشت تریبون می‌رفتم، تصویر صداوسیما قطع شد! خب همین رفتارها موجب می‌شود حامیان مالی علاقه‌ای نداشته باشند که در بخش ورزش بانوان سرمایه‌‌گذاری کنند».

شهبازی: هنوز بلاتکلیفیم!

سرمربی تیم آینده سازان نیز به بلاتکلیفی فعلی این تیم اشاره می‌کند و مدعی است اگر اسپانسر یا باشگاهی برای حمایت از این تیم پیدا نشود، به احتمال زیاد آینده‌سازان تیمی در لیگ نخواهد داشت. سمیه شهبازی با اشاره به فرصت محدود باقی مانده تا آغاز فصل جدید لیگ برتر بانوان می‌گوید: «متاسفانه فوتبال بانوان به این مشکل عادت کرده است. در این مدت تلاش کردم با بازیکنان در ارتباط باشم و از آن‌ها خواسته‌ام که در شهرهای خود، تمرینات بدنسازی و کار با وزنه را پیگیری کنند. همه چیز به جذب اسپانسر بستگی دارد. اگر اسپانسری پیدا شود که تمام هزینه‌های تیم را بدهد، با نام این اسپانسر به میدان خواهیم رفت».

شهبازی البته به مذاکرات با تیم سپاهان نیز اشاره می‌کند: «فعلا که صحبت‌ها شفاهی بوده است و تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسد، نمی‌توان با قطعیت از این ماجرا صحبت کرد. با توجه به تمایل باشگاه سپاهان برای تیم‌داری در لیگ برتر فوتبال بانوان، این احتمال وجود دارد که این باشگاه تمایلی برای همکاری با مجموعه آینده سازان نداشته باشد و به طور مستقل تصمیم به تیم‌داری در لیگ بگیرد، یعنی مشابه همان اتفاقی که فصل گذشته برای ذوب آهن به وقوع پیوست. بر اساس دستور العمل فدراسیون، اگر باشگاهی بخواهد در فوتبال بانوان تیم‌داری کند، باید از لیگ دسته یک کارش را شروع کند و سهمیه لیگ برتری به تیمی مستقیم تعلق نخواهد گرفت».

وعده‌های توخالی و بی‌میلی اسپانسرها

فوتبال بانوان ایران سال‌هاست در انتظار یک نگاه ویژه و حمایت پررنگ از سوی فدراسیون‌نشینان این رشته است. دختران فوتبال ایران بارها به شیوه‌های مختلف درخواست‌های خود را عنوان کرده‌اند وگاهی وعده‌‌و‌وعید‌هایی نیز به آن‌ها داده شد. اما این وعده‌های خوش آب و رنگ هرگز شکل و شمایل واقعی به خود نگرفت. سال گذشته، «مهدی تاج»، رییس فدراسیون فوتبال ایران وعده‌هایی بزرگ در مورد بهبود اوضاع فوتبال بانوان داد. او اعلام کرده بود که براساس تصویب هیات رییسه فدراسیون فوتبال، دو درصد از قرارداد بازیکنان تیم‌های لیگ برتر آقایان به فوتبال بانوان اختصاص پیدا کند. این مبلغ را فدراسیون فوتبال باید به باشگاه‌ها باز می‌گرداند که خرج تیم‌های بانوان شود، اما این وعده عملی نشد. مدتی بعد و در مراسم قرعه‌کشی لیگ بانوان، مهدی تاج بار دیگر بر این مساله تاکید کرد و از یک مصوبه احتمالی دیگر سخن به میان آورد: «مصوب می‌شود که همه باشگاه‌های فوتبال، یک تیم بانوان در فوتسال یا فوتبال بدهند و ما نیز به جای پنج درصدی که می‌خواهیم از محل قرارداد بازیکنان‌ آن‌ها بگیریم، سه درصد دریافت می‌کنیم. هر باشگاهی باید ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان را به بخش بانوان اختصاص دهد». اما این مصوبه احتمالی نیز شکل واقعیت به خود نگرفت و لیگ با شرایطی که به آن اشاره کردیم، برگزار شد!

فدراسیون فوتبال تنها موردی که برای فوتبال بانوان عملی کرد، تغییر ساعت مسابقات لیگ بود. وعده‌های مالی فدراسیون فوتبال، ابتدا «سپاهان» و «ذوب آهن» را به حضور در لیگ بانوان ترغیب کرد اما هر دو باشگاه خیلی زود کنار کشیدند و میلی برای حضور خود نشان ندادند. دلیل آن واضح است؛ وقتی قوانین به خوبی اجرا نمی‌شوند، وعده‌ها عملی نمی‌شوند، مسابقات حتی از طریق دوربین‌های تلویزیونی ضبط هم نمی‌شود چه برسد به پخش، هر تیمی هر وقت دوست دارد از لیگ کناره‌گیری می‌کند و هزار و یک دلیل دیگر ، طبیعی است که تیم‌ها ترجیح بدهند وقت و پول خود را برای تیم‌داری در بخش بانوان هزینه نکنند.