سوء مدیریت در پوشش اخبار شهید حججی
سوء مدیریت در پوشش اخبار شهید حججی

مجموعه های مسئول در موضوع پاسدار شهید مدافع حرم محسن حججی، در هفته های اخیر نتوانسته اند آن طور که شایسته است از عهده پوشش برخی از اخبار برآیند. مهمترین ضعف این مجموعه ها را باید در عدم توانایی برای توجیه افکار عمومی در موضوع «تاخیر در بازگشت پیکر» دانست. برخی کانال های تلگرامی، دلیل […]

مجموعه های مسئول در موضوع پاسدار شهید مدافع حرم محسن حججی، در هفته های اخیر نتوانسته اند آن طور که شایسته است از عهده پوشش برخی از اخبار برآیند.

مهمترین ضعف این مجموعه ها را باید در عدم توانایی برای توجیه افکار عمومی در موضوع «تاخیر در بازگشت پیکر» دانست. برخی کانال های تلگرامی، دلیل آن را انجام آزمایشات تکمیلی تشخیص هویت اعلام می کردند و این در حالی بود که رسانه ملی در چندین گزارش از  شناسایی و تحویل قطعی پیکر خبر داد.

همچنین متخصصان عرصه پزشکی در چندین خبر اعلام کردند که تشخیص پیکر از روی DNA حداکثر سه روز طول کشیده و از نظر آن ها هیچ شک و شبهه ای در تشخیص وجود ندارد.

با ادامه این روند، متاسفانه افکار عمومی درگیر سردرگمی شدیدی شده و بهترین بستر برای شبهه افکنی افراد جاهل و معاند پیدا شد. آیا دوستان به این موضوع توجه کرده اند که اگر تصاویر، فیلم و اخبار مربوط به نحوه برخورد داعش با پیکر شهید در مقطعی حساس به ایران برسد، چه واکنشی انجام خواهند داد؟ فضای مجازی بی در و پیکر کشور هم مانند پایگاه خبری فلان مسئول نیست که با چند تلفن بتوان خبری را در آن حذف کرده و یا تغییر داد.

به نظر می رسد، از همان اول بهتر بود تا تعیین تکلیف نهایی پیکر شهید، خبری در این خصوص مخابره نمی شد ولی حالا که تمامی ایران و حتی جهان پیگیر اخبار تشییع و تدفین «حجت خدا» شده اند، مسئولان بایستی با تدبیر و شجاعت بیشتری عمل کرده و جلوی نشر شایعات را با اطلاع رسانی صحیح و صادقانه بگیرند.

عدم صداقت، افکار عمومی را نسبت به رسانه های داخلی بی اعتماد کرده و زمینه گرایش آن ها به رسانه های غیر رسمی و بعضا معاند را فراهم خواهد کرد. مطمئنا وقتی برخی افراد بازگشته از سوریه، اخبار واقعی پیرامون سفاکی داعش در حق پیکر شهید را شفاهاً نقل می کنند، مردم و خانواده شهید نیز از آن مطلع خواهند شد.

جای این سوال جدی هم باقی است که آیا مسئولان در سفر اخیر خانواده شهید به سوریه، آن ها را در جریان جزئیات پیکر قرار نداده بودند؟ اگر این کار را نکرده باشند، آیا به این فکر کرده بودند که اگر خانواده شهید، چنین خبری را روز تشییع و در مقابل رسانه ها می شنیدند، چه واکنشی نشان می دادند؟

این خانواده تاکنون با صلابت و اقتدار خاصی در برابر تمامی رسانه ها حاضر شده اند و نباید با سوء مدیریت رسانه ای برخی مجموعه ها، اجازه داد که این روند مختل شود.