۲۲آذر۵۷/روزی فراموش شده در تاریخ نجف آباد
۲۲آذر۵۷/روزی فراموش شده در تاریخ نجف آباد

۱۱ و ۱۲ محرم ۵۷ بستر حوادث مهمی در تاریخ نجف آباد بوده است. طی این دو روز عوامل نظام شاهنشاهی هماهنگ با تعدادی از اراذل و اوباش اجیر شده، حملات متعددی به مردم و منزل انقلابیون شهر داشتند. بر طبق آمار منتشر شده توسط کانال کنگره سرداران و ۲۵۰۰ شهید نجف آباد، این شهر […]

۱۱ و ۱۲ محرم ۵۷ بستر حوادث مهمی در تاریخ نجف آباد بوده است. طی این دو روز عوامل نظام شاهنشاهی هماهنگ با تعدادی از اراذل و اوباش اجیر شده، حملات متعددی به مردم و منزل انقلابیون شهر داشتند. بر طبق آمار منتشر شده توسط کانال کنگره سرداران و ۲۵۰۰ شهید نجف آباد، این شهر در ۲۲آذر۵۷ سیزده شهید داشته است.

وضعیت اختناق حاکم به گونه ای بوده که حتی ۳نفر از شهدای این روز در مساجد و روستاهای اطراف نجف آباد به خاک سپرده می شوند.

حجت الاسلام دری نجف آبادی در مصاحبه با مرکز اسناد انقلاب اسلامی در خصوص حوادث آذر ماه نجف آباد در سال ۵۷ می گوید: «البته این اعمال خشونت‌بار در چندین شهر دیگر در همان روز عاشورا به وقوع پیوست؛ ولی سهم نجف‌آباد و اصفهان بیشتر بود. یک هفته موج خشونت، وحشت، ترور، ارعاب، غارتگری، آتش زدن مغازه‌ها، منازل و اموال مردم به طول انجامید و این جنایات که با عناوین شاه‌دوستی و توسط چماق‌داران و مأموران سفاک رژیم با حمایت تانک و مسلسل انجام شد، فضای دل‌خراش و ناامنی را برای مردم ایجاد کرد؛ به گونه‌ای که به صغیر و کبیر وزن و مرد رحم نکردند.»

از ۱۳ شهیدی که نجف آباد طی این روز داشته، علی مردانی کارگر ۸۲ ساله مسن ترین فرد بوده و مهدی محمدی کودک ۶ساله ای که در جلال آباد خاکسپاری شده، کوچکترین شهید محسوب می شود.

اسامی بقیه این شهدا به شرح زیر است:

محمد رضا هادی،۲۳ساله،دانشجو، دفن در جنت الشهداء

محسن زمانی، ۱۷ساله، کارگر، دفن در مسجد فاطمیه

علی کافیان، ۱۹ساله، دانش آموز، دفن در جنت الشهداء

علی کرباسی، ۱۸ساله، کارگر، دفن در جنت الشهداء

مهدی فتاح المنان، ۱۵ساله، دانش آموز، دفن در جنت الشهداء

نصر الله صادقپور، ۲۰ساله، دانش آموز، دفن در جنت الشهداء

محمد علی سلیمانی، ۲۵ساله، کارگر، دفن در مسجد عسگریه

قربانعلی حقیقی نیا، ۴۳ساله، کشاورز، دفن در جنت الشهداء

طیبه تنهایی،۴۳ ساله، خانه دار، دفن در جنت الشهداء

حیدر علی جعفری، ۴۳ ساله، راننده، دفن در جنت الشهداء

سید مهدی اسماعیلیان، ۳۸ ساله، شغل آزاد، دفن در جنت الشهداء