جایزه «بهرام صادقی» در آستانه تعطیلی
جایزه «بهرام صادقی» در آستانه تعطیلی

روزنامه اعتماد:رضا شکراللهی اوایل دهه ۸۰ تصمیم گرفت یک جایزه‌ داستان‌نویسی بنیانگذاری کند. تازه اینترنت پا گرفته و وبلاگ‌نویسی رونق یافته بود. او نیز تصمیم گرفت از این امکان تازه بهره بگیرد و جایزه‌ای تماما اینترنتی در زمینه داستان کوتاه برگزار کند. قرعه فال به نام بهرام صادقی افتاد و شکراللهی او را برای نامگذاری […]

روزنامه اعتماد:رضا شکراللهی اوایل دهه ۸۰ تصمیم گرفت یک جایزه‌ داستان‌نویسی بنیانگذاری کند. تازه اینترنت پا گرفته و وبلاگ‌نویسی رونق یافته بود. او نیز تصمیم گرفت از این امکان تازه بهره بگیرد و جایزه‌ای تماما اینترنتی در زمینه داستان کوتاه برگزار کند. قرعه فال به نام بهرام صادقی افتاد و شکراللهی او را برای نامگذاری این جایزه انتخاب کرد؛ جایزه‌ای که در این سال‌ها تنها چهار دوره برگزار شده است و مانند بسیاری از جایزه‌های خصوصی دیگر گرفت و گیرهای بسیاری داشته است. سال گذشته چهارمین دوره این جایزه برگزار شد اما امسال باز هم این جایزه دچار توقف شد. همزمان با سالروز تولد بهرام صادقی گپ و گفتی کوتاه با رضا شکراللهی ، دبیر این جایزه ادبی داریم.

«بهرام صادقی، نویسنده نامدار مکتب اصفهان و ‌زاده نجف‌آباد است. من هم که ‌زاده همین شهرم. بنابراین طبیعی بود که با این مسابقه بخواهم نام او را زنده نگه دارم. از اینکه بگذریم، بهرام صادقی به‌معنای دقیق کلمه یکی از شاخص‌های ادبیات داستانی ایران است. اگر شروع داستان کوتاه ایرانی را به محمدعلی جمالزاده نسبت بدهیم، با قدری مسامحه، داستان کوتاه ایرانی با آثار بهرام صادقی وارد عرصه جدیدی شد که یکی از نقاط عطف ادبیات مدرن در ایران است.»

«بزرگ‌ترین معضل جایزه‌های غیردولتی در ایران این است که این جایزه‌ها قائم به شخص است. از طرف دیگر، فشار تندروها که روی همه جوایز غیرحکومتی وجود دارد، در این جایزه هم بود و هست. اگر دوری توی اینترنت بزنید، نشانه‌هایش را می‌بینید. در کنارش، مسائل مالی موانع زیادی را پیش روی برگزارکننده قرار می‌دهد.»

«این مسابقه چه باز هم برگزار شود چه نه، خوشحالم که این مسابقه باعث شد شماری از بهترین داستان‌نویسان همه این چند سال زیر نام بهرام صادقی، شهریار داستان کوتاه ایران، گرد هم جمع شوند.»

متن کامل مصاحبه