داستان دردناک بیمارستان نیمه کاره دانشگاه آزاد نجف آباد
داستان دردناک بیمارستان نیمه کاره دانشگاه آزاد نجف آباد

دانشگاه آزاد یکی از بزرگترین نهادهای خصوصی کشور به لحاظ گردش مالی است.به گفته فرهاد دانشجو رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی گردش مالی این دانشگاه در هر سال بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. (بودجه وزارت علوم در سال ۹۱ ، ۲۹۰۰ میلیارد تومان بود) به گزارش ایسنا، الف در ادامه نوشت: شکی نیست وجود […]

دانشگاه آزاد یکی از بزرگترین نهادهای خصوصی کشور به لحاظ گردش مالی است.به گفته فرهاد دانشجو رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی گردش مالی این دانشگاه در هر سال بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. (بودجه وزارت علوم در سال ۹۱ ، ۲۹۰۰ میلیارد تومان بود)

به گزارش ایسنا، الف در ادامه نوشت: شکی نیست وجود این حجم بزرگ از نقدینگی در یک نهاد خصوصی زمینه ساز بروز مفاسد و یا در خوشبینانه‌ترین حالت اسراف مالی خواهد بود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد یکی از بزرگترین واحدهای دانشگاه آزاد در کشور است. این مجتمع دانشگاهی با داشتن بالغ بر ۲۳۰۰۰ نفر دانشجو و همچنین وجود املاک و ساختمان‌های فراوان حتی در بین دانشگاه‌های وزارت علوم نیز جایگاه بالایی دارد. قابل ذکر است کتابخانه این واحد دانشگاهی یزرگترین کتابخانه دانشگاهی کشور است. همچنین این دانشگاه دارای ۱۰ دانشکده مستقل، دو مجتمع بزرگ خوابگاهی و سلف سرویس، دو مسجد ، چندین نمازخانه و چندین واحد آزمایشگاهی و کارگاهی است.

اما در میان تمام ساختمان‌های نوساز و قدیمی این واحد دانشگاهی، ساختمانی نیمه‌ساز به شدت خودنمایی می‌کند؛ سازه‌ای که هر صبح دانشجویان بی‌تفاوت از کنارش عبور می‌کنند. ظاهر زنگ‌زده سازه فلزی نشان می‌دهد مدتهاست کسی خبری از این قسمت دانشگاه نگرفته است. شواهد و گفته مسئولان بیانگر این موضوع است که روزی باید در اینجا بیمارستانی بنا می‌شده. بیمارستانی ۳۰۰ تخت خوابه که قرار بوده مرهمی بر درد بیماران باشد اینک خود زخمی شده بر پیکر کم رمق دانشگاه آزاد. محوطه ای به مساحت تقریبی ۶ تا ۷ هزار متر مربع در جنوبی‌ترین نقطه دانشگاه مکانی است که اکنون سال‌هاست تیرهای آهنی ، قطعات فولادی و ساختمان‌های بتنی زیر نور خورشید تابستان و در سرمای سوزناک شب‌های زمستان بدون کوچکترین خاصیتی رنگ می‌بازند و می‌پوسند و خون به دل همه دانشجویان این واحد دانشگاهی می‌کنند.

اقوال درباره این ساختمان متروکِ مخوف بسیار است. اولین صحبتی که درباره این بیمارستان مطرح می‌شود موضوع تحت پوشش قرار دادن بیمارستانی در شهر اصفهان است. بیمارستانی در خیابان شیخ بهایی اصفهان که از سال ۸۴ تحت نظر دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد نجف آباد اداره می‌شود و در نتیجه آن مسئولان دانشگاه قید ساخت بیمارستان جدید را می‌زنند.

برای رد این موضوع همین بس که بیمارستان اصفهان قبل از تاریخ شروع به ساخت بیمارستان نجف‌آباد تحت پوشش دانشگاه قرار گرفته و مسئولان دانشگاه با علم به وجود بیمارستان اصفهان، ساخت بیمارستان نجف آباد را آغاز کردند.

اما بحث دیگری که پیرامون ساخت بیمارستان بیان می‌شود، کمبود منابع مالی است. جالب آن که این موضوع در حالی گفته می‌شود که در شروع هر سال تحصیلی دانشجویان ساختمانی جدید و یا تغییرات محسوسی در سطح دانشگاه مشاهده می‌کنند. در اسراف مالی مسئولان دانشگاه همین بس که در سال تحصیلی جدید مسجد اصلی دانشگاه با مساحت تقریبی ۱۵۰۰ متر مربع مفروش شد در حالی که فرش‌های سابق کوچکترین مشکلی نداشت. البته حتی در صورت وجود مشکلات مالی به طور حتم وجود یک بیمارستان نیمه‌کاره بسیار زیان بارتر از صرف هزینه برای تکمیل بیمارستان است.

اما یکی از قابل توجه‌ ترین نقل‌قول‌های موجود پیرامون بیمارستان دانشگاه، بحث اختلاف میان مسئولان فرمانداری و دانشگاه آزاد نجف آباد است. به نظر می‌رسد این موضوع اصلی‌ترین دلیلی است که باعث شده این بیمارستان نیمه‌کاره رها شود. بحث بر سر حق تملک و بهره‌برداری از این بیمارستان در آینده و همچنین تاثیر ساخت این بیمارستان بر روند کاری سایر بیمارستان‌های شهرستان نجف‌آباد است. این که چرا این اختلافات پس از شروع به ساخت بیمارستان سر باز کرده بسیار قابل توجه است اما آتش این اختلافات اکنون سال‌هاست به جان بیمارستان نیمه‌کاره دانشگاه نجف‌آباد افتاده است. متاسفانه در همین دانشگاه در هر ترم تحصیلی هستند دانشجویانی که در اثر وجود مشکلات مالی عطای تحصیل را به لقایش می‌بخشند اما جایی دیگر در همین دانشگاه عده‌ای بی‌پروا پول‌های فراوانی را صرف هیچ! می‌کنند.بهتر است مسئولان دانشگاهی هر از چند گاهی سراغی از دانشجویان هم بگیرند تا شاید کمی بیشتر دغدغه حفظ اموال و هزینه کردن صحیح آن را داشته باشند.

به هر روی از مسئولان دانشگاه آزاد انتظار می‌رود به هر نحوی شده جلوی هدر رفتن این سرمایه هنگفت، گرفته شود.