گزارشی ازعملکرد شبکه دامپزشکی نجف آباد
گزارشی ازعملکرد شبکه دامپزشکی نجف آباد

پایگاه خبری شهرداری نجف آباد:شبکه دامپزشکی شهرستان نجف آباد با وجود ۳ کشتارگاه طیور در بخش مرکزی توانسته است در ۶ ماه گذشته نزدیک به هشت میلیون قطعه مرغ و بوقلمون را کشتار نماید. که میزان گوشت بدست آمده از این کشتارها کمی کمتر از ۱۷ میلیون کیلو گرم گوشت جهت مصرف در شهرستان و […]

پایگاه خبری شهرداری نجف آباد:شبکه دامپزشکی شهرستان نجف آباد با وجود ۳ کشتارگاه طیور در بخش مرکزی توانسته است در ۶ ماه گذشته نزدیک به هشت میلیون قطعه مرغ و بوقلمون را کشتار نماید.

که میزان گوشت بدست آمده از این کشتارها کمی کمتر از ۱۷ میلیون کیلو گرم گوشت جهت مصرف در شهرستان و استان های همجوار بوده است. تعدادی مرغ نیز مبتلا به بیماری های خاص و مشترک بوده که توسط دامپزشکان ضبط شده اند.
وجود ۳ کشتارگاه دام در نجف آباد، دهق و علویجه توانسته است در ۶ ماه گذشته۱۶۰ هزار رأس دام را کشتار نماید و پنج میلیون و پانصد هزار کیلوگرم گوشت در دام های سنگین نظیر: گاو، گوساله، شتر و شترمرغ و در دام های سبک نظیر: گوسفند و بز بدست بیاورد. در این میان  ۱۶ هزار و دویست رأس دام که به بیماری های انسان و دام مبتلا بودند توسط دامپزشکان ضبط شده است.
لازم به ذکر است شهرستان نجف آباد اولین شهرستان از لحاظ دام سنگین و دومین شهرستان از لحاظ دام سبک پس از خمینی شهر می باشد.
تعداد ۴ واحد بسته بندی گوشت در بخش مرکزی وجود دارد که هدف آن تولید گوشت مراکز صنعتی، نظامی و تعاونی های مصرف می باشد.
تعداد ۲ واحد سردخانه در بخش مرکزی وجود دارد که سردخانه امیرآباد از لحاظ حجم ذخیره مرغ و گوشت در ایران بی نظیر می باشد.
تعداد ۲ واحد کارخانه خوراک دام در بخش مرکزی وجود دارد که خوراک متعادل شده دام دامداران را تهیه می کند.
تعداد ۲۰۰ واحد مرغداری گوشتی وجود دارد که علاوه بر تأمین نیاز شهرستان به گوشت سفید میزان زیادی را نیز به شهرهای همجوار صادر می نماید و جایگاه سوم را در استان دارا می باشد.
تعداد ۲۰ واحد پرورش بوقلمون وجود دارد که نجف آباد از لحاظ پرورش و کشتارگاه خاص بوقلمون اولین رتبه را دارد.
تعداد ۹ درمانگاه دامپزشکی ۷ داروخانه دامپزشکی و ۱ واحد آزمایشگاه وجود دارد که به دامداران و مرغداران خدمات خود را عرضه می نماید.
و ۳ مرکز مایه کوبی واکسن جهت واکسیناسیون دام ها و طیور در بخش مرکزی وجود دارد.
فعالیت های شبکه دامپزشکی در خصوص پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام از قبیل شاربون (سیاه زخم)، بروسلوز (تب مالت)، هاری، سل، تب کریمه ی گنگو و … می باشد.
همچنین پیشگیری و درمان بیماری های دام و طیور نظیر تب برفکی که منجر به خسارت زیادی به دامداران می شود که واکسیناسیون متوالی در دامداری ها باعث جلوگیری از بروز این بیماری می شود. در ۶ماه گذشته در بیماری سل و تب مالت تعداد هفت هزار و هفتصد رأس گاو تست سل شدند و ۲ رأس گاو بر اثر بیماری سل حذف گردیدند و درخصوص بیماری تب مالت نیز تعداد پنج هزار و هفتصد رأس دام خون گیری شدند.
در ۶ ماه گذشته بیست و یک هزار رأس گاو و گوسفند در بیماری تب مالت، ۴۱ هزار وپانصد رأس گاو و گوساله در بیماری تب برفکی، هشت هزار رأس گوسفند در بیماری تب برفکی، شصت و هفت هزار رأس گوسفند در بیماری سیاه زخم، ده هزار رأس گاو و گوساله در بیماری سیاه زخم، نود و سه هزار رأس گوسفند و بز در بیماری آبله و یکهزار سگ نسبت به بیماری هاری واکسیناسیون شده اند.
یکی دیگر از فعالیت های شبکه دامپزشکی نظارت بر تولید و عرضه فرآورده های خام دامی مثل گوشت قرمز، گوشت سفید (مرغ، بوقلومن، ماهی) و تخم مرغ، شیر و عسل می باشد. این فرآورده ها در کشتارگاه های دام و طیور و مراکز بسته بندی و مغازه های سطح شهر توزیع می شوند.
۲۲ هزار رأس گاو و گوساله و ۱۰ هزار رأس گوسفند و بز در ۵۵۰ باب مغازه سطح شهر به عرضه گوشت قرمز و سفید می پردازند که توسط بازرسین شبکه دامپزشکی نظارت می شوند.
لازم به ذکر است در ۶ ماه گذشته نزدیک به ۲ هزار بازدید از مغازه های سطح شهرستان توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی صورت گرفت که هفت مورد تخلف به مقام قضایی ارجاع داده شد و همین تعداد هم مورد پلمپ صورت پذیرفت که میزان فرآورده های خامی کشف و ضبط شده شش هزار و پانصد کیلوگرم بود.
شهرستان نجف آباد با وجود ۳۴۰ هزار کلونی زنبور عسل بیش از ۵۰ درصد کلونی های استان را به خود اختصاص داده است که بیش از ۷۰ درصد این کلونی ها در روستای اشن در بخش مهردشت واقع است. این روستا اولین روستا از نظر میزان کلونی عسل در کل کشور می باشد و نجف آباد اولین شهرستان در تولید عسل است.
همچنین با صادرات ۱۸ هزار کیلوگرم عسل به کشورهای همجوار نظیر کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس ۱۲۲ تن، هزارلای نمک سود شده به کشورهای پاکستان و چین صادر می شود و نیز در ۶ ماه گذشته ۲۲۰ تن مرغ از کشتارگاه های نجف آباد به کشور عراق صادر گردید که این صادرات باعث ارز آوری و اشتغال زایی در سطح شهرستان شده است.
از جمله فعالیت های هفته دامپزشکی شهرستان نجف آباد می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- برگزاری جشن روز دامپزشکی در سالن همایش های هلال احمر نجف آباد با حضور مدیر کل دامپزشکی استان، نماینده مردم مبارکه، ۲۵۰ نفر از همکاران بخش خصوصی و تولید کنندگان دام و طیور و مراکز بسته بندی.
۲- نصب ۲۵ بنر در بخش مرکزی و اطراف با شعارهای دامپزشکی و معرفی مراکز در سطح شهرستان با همکاری شهرداری.
۳- برگزاری مسابقات داخلی در شبکه دامپزشکی.
۴- نواختن زنگ دامپزشکی برای اولین بار در ۱۴ دبیرستان با همکاری آموزش و پرورش.
۵- آموزش چهره به چهره در خصوص بیماری های مشترک انسان و حیوان با حضور کارشناسان.
۶- ارسال جملات و شعارهای بهداشتی در مکاتبات اداری.
توصیه ریاست شبکه دامپزشکی شهرستان نجف آباد به عموم مردم:
دکتر مأمن پوش در خصوص کشتار غیر مجاز دام توسط مردم اعلام داشت: این کشتار غیر مجاز باعث انتقال بیماری های بین انسان و حیوان میگردد که از تمامی شهروندان تقاضامندیم گوشت مصرفی خود را از مغازه های معتبر که دارای مهر عرضه گوشت در سطح شهر می باشند تهیه نمایند.
ایشان با توجه به نزدیک شدن به عید قربان خاطر نشان کردند: شهروندان دام های قربانی خود را به کشتارگاه نجف آباد، دهق و علویجه بیاورند تا بصورت رایگان و با نظارت کارشناسان ضبح و قربانی صورت بگیرد. همچنین ۲ تیم در سطح شهر جهت راهنمایی به شهروندان مستقر خواهند بود و شهروندان می توانند با شماره های ۲۷۲۶۵۷۰ یا ۱۵۱۲ تماس گرفته و سؤالات خود را مطرح نمایند.