فاضلاب نجف آباد متوقف شده
فاضلاب نجف آباد متوقف شده
پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب نجف‌آباد که بعد از حدود دو دهه تنها بیست و سه کیلومتر پیشرفت فیزیکی کرده بود، طی سال‌های اخیر با مشارکت مستقیم مردم پیشرفت خوبی داشت ولی در چند هفته گذشته و به دنبال تودیع مدیر سابق آبفای شهرستان، این طرح عظیم عملا متوقف شده است.

فاضلاب نجف آباد متوقف شده

پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب نجف‌آباد که بعد از حدود دو دهه تنها بیست و سه کیلومتر پیشرفت فیزیکی کرده بود، طی سال‌های اخیر با مشارکت مستقیم مردم پیشرفت خوبی داشت ولی در چند هفته گذشته و به دنبال تودیع مدیر سابق آبفای شهرستان، این طرح عظیم عملا متوقف شده است.

ایمنا:ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس با اشاره به غیبتش در جلسه تودیع و معارفه مدیر آبفا می‌گوید: مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد و ناصر علیزاده که جایگزین حسین مجیدی در این مسئولیت شده، متاسفانه با مشکل فوت همسرش مواجه شده و به زودی همزمان با تسلط او بر امور، کار از سر گرفته خواهد شد.

ابوترابی همچنین از مشارکت مستقیم مردم به عنوان وجه تمایز اجرای پروژه فاضلاب در نجف‌آباد نام برده و می‌‌گوید: همین موضوع باعث شده که تاکنون چندین برابر مشارکت مردم، امکان جذب اعتبارات ملی داشته باشیم که در همین خصوص اخیرا با تخصیص ۱۳میلیارد تومان از منابع اختصاص داده شده کشور به پروژه‌های مشارکتی برای تکمیل طرح‌های فاضلاب شهرستان‌های نجف‌آباد و تیران موافقت شده است.

این نماینده مجلس اضافه می‌کند: کل بودجه مشارکتی کشور در سال جاری ۱۸میلیارد تومان بود و میزان تخصیص یافته به حوزه انتخابیه هنوز وصول نشده است. البته این اعتبار جدای از تخصیص‌های عمرانی سالیانه است که سال گذشته از ۱۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده برای فاضلاب نجف‌آباد، ۱۰۰درصد آن‌را محقق کردیم.

حسین مجیدی

حسین مجیدی

دعوت مدیر آبفای استان به صحن شورا

ابراهیم ابوترابی رییس دومین سال فعالیت شورای اسلامی شهر نجف‌آباد نیز با اذعان به توقف این طرح اضافه می‌کند: به منظور بررسی آخرین وضعیت پروژه و تصمیم‌گیری در خصوص رفع موانع موجود، از هاشم امینی مدیر کل آبفای استان برای حضور در صحن پارلمان شهری دعوت کرده‌ایم ولی هنوز این جلسه تشکیل نشده است.

مهدی فاضل معاون فنی و عمرانی شهرداری نیز در خصوص آخرین وضعیت صدور مجوز برای حفاری شبکه فاضلاب بیان می‌کند: مدتی است که درخواست مجوزی در کمیسیون حفاری مطرح نشده و تنها تک انشعاب‌هایی مربوط به بخش‌هایی از شبکه که قبلا عملیاتی شده‌اند، اجرا شده است.

طبق مصوبه شورای شهر، پیمانکاران شبکه فاضلاب نجف‌آباد، موقعی که امکان حفاری جدید داشتند که ترانشه ایجاد شده در مسیرهای قبلی را به خوبی بهسازی کنند.

 

 

مردم چشم به راهند

با عملیاتی شدن بیش از یک سوم از مجموع ۵۲۳ کیلومتر از شبکه جمع‌آوری فاضلاب نجف‌آباد طی چند سال اخیر، بسیاری از شهروندان منتظر اجرای شبکه هستند. این انتظار وقتی مضاعف می‌شود که بدانیم هزینه حفر چاه جدید بسیار بیشتر از اشتراک فاضلاب بوده و تسویه آن نیز باید به صورت نقدی انجام گیرد.

این در حالی است که هزینه ۲ تا ۳میلیون تومانی اشتراک فاضلاب در نجف‌آباد به صورت اقساط بیست تا بیست و چهار ماهه دریافت می‌شود و همین موضوع زمینه استقبال بیشتر مردم را با وجود تمامی مشکلات اقتصادی فراهم کرده است.

البته در آغاز اجرای این طرح که برخی آن‌را یک الگوی موفق کشوری از مشارکت مردم در پروژه‌های عمرانی می‌دانند، قرار بود مردم در ازای پرداخت حق اشتراک در کل پروژه سهام‌دار شوند ولی این موضوع با وجود تمامی تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

با این وجود اختصاص سی ساله ۱۲۰ لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه فاضلاب به آبیاری فضای سبز شهر نجف‌آباد دیگر پیش‌بینی صورت گرفته برای این طرح بود که تحقق پیدا کرد. البته در حال حاضر با توجه تکمیل نشدن تمامی طرح، کمتر از یک سوم این میزان در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

 

تودیع بی سر و صدای مدیر آبفای شهرستان

نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد، نحوه تودیع حسین مجیدی از مدیریت آبفای شهرستان پس از ۵سال حضور در این مسئولیت است. تودیعی که در دفتر فرماندار شهرستان و با حضور امینی مدیر کل آبفای استان، شهردار و رییس شورای شهر به همراه تعداد دیگری از مدیران فرمانداری صورت گرفت.

نکته جالب این مراسم، غیبت امام جمعه و ابوترابی نماینده مردم در مجلس بود. ابوترابی که بسیاری او را عامل اصلی انتقال مجیدی از آبفای تیران به نجف‌آباد می‌دانند، اعلام کرده که در آن مقطع در تهران بوده است. البته مشابه این اقدام را فرمانداری پیش از این در مورد سید‌محمد طباطبایی مدیر اداره ورزش و جوانان شهرستان نیز انجام داده بود؛ مدیری که بعد از ۱۰سال حضور موفق در این جایگاه به دلیل اختلافاتش با مدیر کل ورزش استان، به نوعی برکنار شد.

به هر حال اجرای پروژه فاضلاب نجف‌آباد با تمامی نواقص و کمبودهایش، اقدام موفقی بوده که بدون شک بدون عملکرد جهادی مدیری مانند حسین مجیدی امکان نداشت به این میزان پیشرفت کند و انتظار می‌رفت فرماندار شهرستان در تودیع چنین فردی، سلیقه و تلاش بیشتری به خرج می‌داد.

مجیدی در حال حاضر راهی آبفای خمینی‌شهر شده و علاقه چندانی نیز برای اظهار نظر در این خصوص ندارد.

فاضلاب نجف آباد متوقف شده