فرار از مرگ به سرعت برق
فرار از مرگ به سرعت برق

کارگر جوان چگونه ازبرق گرفتگی نجات پیدا کرد؟ فرار از مرگ به سرعت برق «فکر کردم کارم دیگر تمام شده است. در تمام لحظاتی که زیر فشار جریان برق به خودم می‌لرزیدم، فقط به زن و بچه‌ام فکر می‌کردم که بعد از مرگ من چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد؟» اینها را اصغر علی‌آبادی می‌گوید، […]

کارگر جوان چگونه ازبرق گرفتگی نجات پیدا کرد؟

فرار از مرگ به سرعت برق

«فکر کردم کارم دیگر تمام شده است. در تمام لحظاتی که زیر فشار جریان برق به خودم می‌لرزیدم، فقط به زن و بچه‌ام فکر می‌کردم که بعد از مرگ من چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد؟» اینها را اصغر علی‌آبادی می‌گوید، کارگر بیست‌وهفت ساله‌ای که برای دقایقی با مرگ رو در رو شد و باوجود جراحاتی که برداشت، بسیار خوش شانس بود که از چنگال مرگی دردناک گریخت.

اکبر با صدای بلند فریاد می زد و از مردم کمک می خواست. یک چشمش به برادر کوچکش اصغر بود که بی دفاع داشت جلوی چشمانش جان می داد، اما کاری از دستش برنمی آمد. چشم دیگرش هم به مردمی بود که دل نگران به او و برادرش خیره شده و هریک به دنبال راهی بودند تا جوان در حال مرگ را نجات دهند و هیچ کس جرات جلو رفتن نداشت.

اتصال برق با گردن

اصغر ده سالی است که همراه برادرانش به عنوان نصاب داربست، در ساختمان های در دست احداث کار می کند و در این سال ها با مشکل خاصی مواجه نشده بود تا همین چند روز پیش که با اتفاق ناگواری روبه رو شد.

محل حادثه ساختمان هفت طبقه ای در خیابان فردوسی مرکزی شهرستان نجف آباد اصفهان بود. آفتاب که زد، مرد جوان بعد از برداشتن وسایل کار همراه برادرش به ساختمان رفت. قرار بود روی داربست ها گونی بکشند تا وقتی کارگران کار می کنند، نخاله های ساختمانی روی سر مردمی که از زیر داربست ها عبور می کنند، سقوط نکند.

کنار این ساختمان خط انتقال برقی هم بود که فاصله چندانی با آن نداشت. همه چیز مرتب بود و اصغر به این فکر می کرد که بعد از پایان کار وقتی به خانه برمی گردد برای بچه کوچکش چه چیزی بخرد، اما این ظاهر قضیه بود و تا دقایقی دیگر اصغر کانون خبر و توجه در خیابان فردوسی مرکزی می شد.

مرد جوان گونی ها را برداشت تا روی داربست ها بکشد. گونی ها را یکی یکی کشید و همین که به لبه یکی از داربست ها در نزدیکی همان خط انتقال برق رسید، ناگهان زیر پایش خالی شد و برای این که تعادلش را حفظ کند و سقوط نکند، دست انداخت و یکی از رشته سیم های خط انتقال برق را محکم گرفت. همین که سیم را گرفت، بخشی از آن که لخت و عایق بندی نشده بود، با گردن اصغر تماس پیدا کرد و جریان برق وارد بدن او شد.

اکبر که نزدیک او کار می کرد، به محض برق گرفتگی برادرش و مشاهده لرزش او، با دستپاچگی تمام شروع به داد و فریاد کرد و از مردم کمک خواست. در مدت چند دقیقه حجم زیادی از جمعیت کنجکاو جلوی ساختمان تجمع کردند تا ببینند چه اتفاقی افتاده است.

اکبر می گوید: «رنگ صورت اصغر داشت سیاه می شد. داشت جان می داد. نمی دانستم باید چه کنم. می توانستم سیم برق را از گردن برادرم جدا کنم، اما اگر این کار را می کردم چون زیر پایش پر از آجر و سنگ بود، می ترسیدم با سر روی زمین سقوط کند و ضربه مغزی شود.»

با این که کمتر فرد برق گرفته ای به یادش می ماند که چه اتفاقی برایش افتاده است، اصغر تا حدودی ماجرا را به خاطر دارد: «صدای داد و فریاد مردم و برادرم اکبر را می شنیدم که می گفت ای وای برادرم، کمکش کنید. در تمام لحظاتی که به خاطر برق می لرزیدم، فقط به زن و بچه ام فکر می کردم. با خودم گفتم تمام است و دیگر زنده
نمی مانم.»

رسول کارخیران یکی از شهروندان نجف آبادی و از شاهدان حادثه است که مغازه اش درست روبه روی ساختمانی است که اصغر و برادرانش در آن کار می کردند.

او می گوید: «وقتی سیم به گردن اصغر چسبید شروع کرد به لرزیدن. کف از دهانش خارج می شد و با شدتی که او می لرزید گفتم زنده نمی ماند. گوشی تلفن را برداشتم و با اورژانس تماس گرفتم.»

تا اورژانس از راه برسد، مردی از میان جمعیت حاضر در میدان دل و جرات به خرج داد و یک تکه چوب برداشت و به سرعت از طبقات ساختمان بالا رفت و خودش را به اصغر رساند.

می دانست اگر دستش با بدن اصغر که برق در آن جریان دارد، تماس پیدا کند، خودش هم دچار برق گرفتگی می شود. به آرامی سر چوب را جلوبرد و تکه سیمی را که با گردن مرد جوان تماس پیدا کرده بود، جدا کرد.

با جدا شدن سیم، اصغر که انرژی اش تمام شده بود و دیگر نمی توانست خودش را نگه دارد، با کتف و بشدت روی نخاله های ساختمانی که زیر پایش بود، سقوط کرد. به گفته شاهدان حادثه او شانس آورد که با کتف روی نخاله ها افتاد و اگر با سر فرود می آمد، مرگش حتمی بود.

امدادگران رسیدند

با سقوط اصغر همه دور او جمع شدند. چند دقیقه بعد اورژانس هم از راه رسید. رسول ملکی یکی از تکنیسین های اورژانس نجف آباد به محل حادثه اعزام شد. به محض رسیدن به بالین بیمار، نبض او را بررسی کرد. به گفته او وقتی فردی دچار برق گرفتگی می شود، برق روی ریتم قلب تاثیر می گذارد و ضربان را دچار مشکل می کند: بیمار را معاینه کردم.

خوشبختانه مشکل جدی نداشت اما چون در اثر سقوط به کمر، قفسه سینه و سرش ضربه وارد شده بود، اقدامات درمانی را انجام دادیم و بعد از فیکس کردن گردن و ستون فقراتش او را به بیمارستان شهید منتظری نجف آباد
منتقل کردیم.

پزشکان چند آزمایش و عکس از اصغر گرفتند و بعد از این که مشخص شد ارگان های حیاتی او مثل قلبش آسیب جدی ندیده است، پس از یکی دو روز بستری در بیمارستان، مرخصش کردند. اصغر هنوز هم درد دارد و خوب نمی تواند صحبت کند. او می گوید: «قفسه سینه ام می سوزد. مچ دست راستم اصلا کار نمی کند و کتف و پای راستم هم بشدت درد می کند.»

مرد حادثه دیده نفس کم می آورد و با گفتن این جمله که دیگر نمی تواند حرف بزند، برادرش توضیح می دهد، علاوه بر اصغر، برادر دیگرش هم دچار برق گرفتگی شده است، اما یکی از بدترین حوادث برق گرفتگی برای یکی از اقوام آنها نیز که او هم یک کارگر است، اتفاق افتاده است.

به گفته اکبر وقتی آن فرد درحال کار کردن بود، ناخودآگاه با کابل برق فشار قوی تماس پیدا کرد و به دلیل شدت برقی که به او وارد شد، دست و پاهایش قطع شد و حالا مدت هاست که در خانه است و هیچ کاری از او برنمی آید. بعد از این که اصغر دچار برق گرفتگی شد، اداره برق منطقه که از حادثه باخبر شده بود، مامورانش را برای بررسی وضع عایق بندی سیم ها به محل حادثه فرستاد، اما طبق اظهارات یکی از شاهدان حادثه سیم دردسرساز هنوز عایق بندی نشده است.

 افزایش ۲۵ درصدی مرگ بر اثر برق گرفتگی

طبق آماری که سازمان پزشکی قانونی ارائه داده است، در پنج ماهه نخست امسال۳۴۷ نفر بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داده اند که از این تعداد ۳۲۲ نفر مرد و ۲۵ نفر زن هستند.

تعداد متوفیان ناشی از برق گرفتگی در پنج ماه مشابه سال قبل ۲۷۷ نفر(۲۴۴ مرد و ۳۳ زن) بوده که این آمار در سال جاری ۳/۲۵درصد افزایش یافته است. در پنج ماهه نخست امسال استان های تهران با ۶۹ مورد، خوزستان با ۴۰ مورد و فارس با ۳۷ مورد بیشترین و استان های مرکزی، خراسان جنوبی و چهار محال و بختیاری هر کدام با یک مورد کمترین آمار تلفات مرگ ناشی از برق گرفتگی را داشتند. استان ایلام نیز در این مدت هیچ مورد مرگ به دلیل برق گرفتگی نداشت.

بر اساس این گزارش در مرداد امسال آمار مرگ بر اثر برق گرفتگی ۵/۹ درصد افزایش یافت و از ۷۴ نفر در مرداد سال گذشته به ۸۱ نفر در سال جاری رسید. در سال گذشته ۶۸۹ نفر در کشور بر اثر برق گرفتگی جان باختند که از این تعداد ۶۲۱ نفر مرد و ۶۸ نفر دیگر زن بودند. بیشترین آمار تلفات برق گرفتگی مربوط به نیمه اول هر سال است به نحوی که از ۶۸۹ فوتی برق گرفتگی در سال گذشته ۳۵۲ نفر مربوط به نیمه اول سال است.

 چند توصیه

ملکی، تکنیسین اورژانس به کسانی که با فرد برق گرفته مواجه شده اند چند توصیه دارد: «قبل از هر اقدامی ابتدا جریان برق را از کنتور قطع کنید. پس از آن سیم برق را با یک وسیله غیررسانا همچون چوب از فردی که دچار برق گرفتگی شده است جدا کنید. سپس راه های هوایی بیمار را بررسی کنید و ببینید نفس می کشد یا نه. اگر نفس نمی کشید ماساژ قلبی را شروع کنید و با اورژانس تماس بگیرید.» / ضمیمه تپش

لیلا حسین زاده خبرنگار جام جم