طرح تولید محصولات کشاورزی سالم در نجف آباد اجرا خواهد شد
طرح تولید محصولات کشاورزی سالم در نجف آباد اجرا خواهد شد

ایسنا: طرح تولید محصول سالم یا مدیریت تلفیقی آفات در ۱۰ درصد از محصولات کشاورزی استان اصفهان شامل شهرستان های اصفهان، شهرضا، دهاقان، کاشان، نطنز، اردستان، سمیرم، تیران و کرون، نجف‌آباد و فلاورجان در حال اجرا است. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه اصفهان، با بیان […]

ایسنا: طرح تولید محصول سالم یا مدیریت تلفیقی آفات در ۱۰ درصد از محصولات کشاورزی استان اصفهان شامل شهرستان های اصفهان، شهرضا، دهاقان، کاشان، نطنز، اردستان، سمیرم، تیران و کرون، نجف‌آباد و فلاورجان در حال اجرا است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه اصفهان، با بیان اینکه با اجرای طرح (IPM) که طرح مدیریت تلفیقی دفع آفات نیز نامیده می‌شود در سال جاری ۱۹۳ هزار تن محصول سالم کشاورزی در استان تولید شده است، گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال آینده شاهد افزایش ۱۰ درصدی این محصولات در استان اصفهان خواهیم بود.
“مصطفی صیاد نصیری” با اشاره به اینکه این طرح برای محصولات مختلف کشاورزی نظیر محصول باغی، زراعی و گلخانه‌ای با اولویت محصولات تازه‌خوری مانند کاهو، کلم و خیار برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: در سال جاری حدود ۲۸ هزار و ۴۹۰ هکتار از اراضی استان تحت پوشش طرح مدیریت تلفیقی دفع آفات قرار گرفت و حدود ۸۰ کلینیک گیاه پزشکی با ۱۶۲ نفر از فارغ‌التحصیلان رشته گیاه پزشکی درگیر بحث تولید محصول سالم بودند.
وی تصریح کرد: به منظور اجرای این طرح نظارت‌های میدانی صورت می‌گیرد و پس از نمونه‌برداری از محصولات کشاورزی و با همکاری اداره کل استاندارد نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع ارسال شده و در نهایت با گذراندن تست سلامت، محصولات صاحب برند استاندارد تشویقی شده و به عنوان محصول گواهی شده وارد بازار می‌شوند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه با اجرای طرح(IPM) در سال جاری برای ۲۰۰ واحد تولیدی در استان زیر نظر کلینیک‌های گیاه پزشکی پروانه استاندارد تشویقی صادر شد، افزود: طبق برنامه تعیین شده از سوی وزارتخانه باید سالانه پنج درصد به محصولات تحت پوشش این طرح اضافه شود.
به گزارش ایسنا؛‌ از سوی دیگر به منظور کنترل مصرف کودهای شیمیایی توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی از سوی بخش تحقیقات خاک و آب مدیریت زراعت و باغبانی سازمان جهاد کشاورزی درباره روش‌های کود دهی نظیر روش چالکود، محلول‌پاشی، تهیه و ارائه توصیه‌های کودی بر اساس انجام آنالیز آب و خاک وجود دارد.
هم‌چنین معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت‌وگو با بیان اینکه تاکنون ۶۵ درصد از کود مورد نیاز استان در سال جاری تأمین شده است، اظهار کرد: میزان کود مصرفی بر اساس میزان سطح کشت و نوع کشت تعیین می‌شود و در عین حال که مصرف نامتعادل و بیش از حد کود باعث تجمع در گیاه و هدر رفتن آن می‌شود، موجب شیوع آفات و بیماری‌ها نیز می‌شود و در عین حال مصرف کم آن موجب تضعیف گیاه و کاهش عملکرد شده و آن را مستعد بیماری می‌سازد.
“اصغر محسن‌زاده کرمانی” با بیان اینکه آنالیز خاک در سطح استان توسط تعداد قابل توجهی از کشاورزان از طریق ارسال نمونه‌های خاک و آب به آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود تا مشخص شود که خاک مورد نظر دارای عناصر لازم برای کشت است، تصریح کرد: میزان عناصر لازم خاک برای گیاهان مختلف متفاوت است لذا در تأمین آن باید نیاز گیاه در نظر گرفته شود.
وی روش آنالیز خاک، برگ و آب را موجب مدیریت میزان مصرف و هم‌چنین به هدر نرفتن سرمایه‌های ملی عنوان و خاطرنشان کرد: توسعه آزمایشگاه‌های خاک و آب در سطح استان از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی است و وجود تعداد مورد نیاز از این آزمایشگاه‌ها در شهرستان‌ها باعث می‌شود کشاورزان با بهره‌گیری از روش آنالیز، کوددهی را انجام دهند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان همچنین با اشاره به اینکه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها موجب آزادسازی قیمت کودهای شیمیایی شد، گفت: با این وضعیت تولید کنندگان نیز ترغیب شده‌اند که در نحوه مصرف کودهای شیمیایی در کشت‌های مختلف دقت بیشتری به خرج دهند.
“محسن‌زاده کرمانی” در ادامه با اشاره به مجوزهای داده شده به کارخانجاتی که کود آلی تولید می‌کنند(شامل کود آلی معمولی و کود آلی غنی شده) به منظور توسعه مصرف کودهای آلی به جای کودهای شیمیایی، گفت: جهت احداث کارخانجات فراوری کودهای آلی تخصیص اعتبارات با کارمزد هفت درصد برای کل محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای از اولویت‌های کارگروه توسعه بخش کشاورزی استان اصفهان است.