کتاب‌های خواندنی درباره ۹دی
کتاب‌های خواندنی درباره ۹دی

[box type=”shadow” ]فهرست کتاب‌هایی که با موضوع ۹ دی تالیف شده‌اند نشان می‌دهد نقش انگلیس در فتنه ۸۸ چه بوده و برخی روشنفکران چه عملکردی داشته‌اند. [/box] * نقش انگلیس در فتنه ۱۳۸۸ کتاب نقش انگلیس درفتنه ۱۳۸۸ برای نخستین بار در زمستان ۱۳۸۹ با توجه به اسناد موجود در آرشیو مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات […]

[box type=”shadow” ]فهرست کتاب‌هایی که با موضوع ۹ دی تالیف شده‌اند نشان می‌دهد نقش انگلیس در فتنه ۸۸ چه بوده و برخی روشنفکران چه عملکردی داشته‌اند. [/box]

* نقش انگلیس در فتنه ۱۳۸۸

کتاب نقش انگلیس درفتنه ۱۳۸۸ برای نخستین بار در زمستان ۱۳۸۹ با توجه به اسناد موجود در آرشیو مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است که به تحلیل روابط بین ایران و انگلستان و بخصوص در وقایع بعد از انتخابات (فتنه ۸۸) پرداخته است.

انگلیسی ها قبل از انتخابات دو حرکت تاثیر گذار جهت پیشبرد اهداف خودشان انجام داده بودند که اولی تاسیس یک شبکه تلویزیونی به زبان فارسی بود و دومی اعزام یک سفیر جدید تازه نفس جهت رویارویی بنام سایمون گس بود. در جریان وقایع انتخابات این سفارتخانه که از آن به عنوان لانه جاسوسی جدید نیز یاد می کنند از هیچ فعالیت و عملی در مورد دخالت در امور داخلی ایران کوتاهی نکرد که از آن جمله میتوان به اعترافات حسین رسام اشاره کرد. این اتفاقات آنقدر برایشان مهم بود که آنها با تمام قوا از مقامات رسمی و غیر رسمی این کشور نظیر نخست وزیر، وزیر امور خارجه، پارلمان،…. وارد عرصه شدند تا از عملکردشان به نوعی حمایت کنند.

در قسمتی از این کتاب آمده است: بی‌شک دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورمان حماسه‌ی بزرگی بود که قریب ۴۰ میلیون ایرانی در پای صندوق‌های رأی حاضر شده و با مشارکت ۸۵ درصدیخود رکورد جدیدی در جهان آفریدند که بی‌شک برنده‌ی نهایی آن ملت ایران بود. این حماسه بازتاب گوناگونی در جهان از جمله انگلیس داشت. در این میان دخالت آشکار مقامات رسمی و غیررسمی این کشور در سطوح عالی نظیر نخست‌وزیر، وزیر امورخارجه، پارلمان، سرویس امنیتی این کشور، سفارت انگلیس در تهران و رسانه‌های تحت امر دولت انگلیس مانند سرویس جهانی بی. بی. سی در قبال این حماسه‌ی بزرگ از جوانب مختلف قابل تحلیل و ارزیابی است؛ به‌نحوی که کارکرد تلویزیون فارسی بی. بی. سی در قبال ایران از یک رسانه‌ی مستقل و یا نیمه‌مستقل که ادعا می‌کند، به‌عنوان یک رسانه‌ی صرفاً معارض و مخالف عمل کرده و می‌کند.لذا دولت ایران از ابتدای حضور تلویزیون فارسی بی. بی. سی هیچ‌گونه همکاری با آن نداشته و هرگونه همکاری اشخاص و افراد با این رسانه‌ی معارض را ممنوع کرده‌است.

* الیگارشی علیه جمهوری

جریان فتنه‌ی سال ۱۳۸۸ یکی از پیچیده‌ترین توطئه‌های دشمنان انقلاب علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بود که دست دو گروه در ایجاد و دامن زدن به آن دخالت داشت. استکبار جهانی غرب با رسانه‌ها و امکانات تبلیغاتی و جنجال‌انگیز خود و عناصر مغرض و فریفته و ساده‌لوح داخلی. آتش فتنه که با شایعه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم روشن شد به‌تدریج با تبلیغات رسانه‌های غرب و توهم کاندیداهای شکست‌خورده شعله گرفت و به مدت هشت ماه کشور را در تشنج فرو برد.

سرانجام با روشنگری‌های مقام معظم رهبری و حضور مردم ایران در راه‌پیمایی شکوهمند و دشمن‌شکن نهم دی ۱۳۸۸ آتش فتنه به سردی گرایید و با راه‌پیمایی ۲۲ بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ملت با آرمان‌های انقلاب اسلامی و رهبری انقلاب بیعتی دوباره بست.

این کتاب مجموعه‌ای است از روایت‌های تلخ حوادث انتخاباتی ۱۳۸۸ که گروهی از نخبگان سیاسی مدعی روشنفکری در ایران، آن‌را رقم زدند: آنان به‌نام اصلاحات و روشنفکری مسجدی را به زاغه‌ی انبار مهمات صدها سلاح و فشنگ تبدیل کردند، غذا و منابع آب عزاداران حضرت فاطمه‌زهرا (س) در تهران را مسموم ساختند و البته موفق به پایان آن نشدند و به هوادارانشان توصیه کردند با اسید و خرده‌های شیشه مردم و سربازان محافظی را که قصد دفاع از جمهوریت نظام را داشتند، مضروب کنند.

* ارتش سری روشنفکران

این کتاب، جلد ۴۵ از سری کتاب‌های مشهور «نیمه پنهان» است که زیر نظر حاج «حسن شایانفر» از ۱۵ سال گذشته به چاپ می‌رسد و پاورقی آن از دی ۱۳۹۰ تا فروردین ۱۳۹۱ در روزنامه کیهان به چاپ رسید. جلد ۳۰ مجموعه «نیمه پنهان» («شوالیه‌های ناتوی فرهنگی») که اولین کتاب فضلی‌نژاد در این مجموعه بود، طی ۴ سال گذشته از چاپ پانزدهم گذشته است و در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ به عنوان «پرفروش‌ترین کتاب سیاسی سال» دست یافت.

او سال ۱۳۸۶در شوالیه‌ها به شرح مفاهیم و پدیده‌های «ناتوی فرهنگی»، «جنگ نرم» و «براندازی نرم» پرداخت. او در کتاب «ارتش سری روشنفکران» بیشتر به روایت تاریخ اندیشه سیاسی در ایران معاصر و «نسبت علوم انسانی و مترجمان سکولار با براندازی نرم» می‌پردازد و در ضمن یک روایت تاریخی، مفاهیمی مانند «فروپاشی ایدئولوژیک» و «جاسوسی آکادمیک» را شرح می‌دهد. جدیدترین اسناد جاسوسی فیلسوفان یهودی مانند سِرآیزایا برلین، سِرهانا آرنت، سِرکارل پوپر، لشک کولاکوفسکی، هربرت مارکوزه یا متفکرانی مانند برتراند راسل، جان دیویی و ریچارد رورتی برای سرویس‌های جاسوسی غرب در این کتاب ارائه شده است. مترجمان سکولار از عزت‌الله فولادوند تا محسن ثلاثی یا ناشران وابسته مانند همایون صنعتی‌زاده و احسان یارشاطر از دیگر سوژه‌های نویسنده هستند؛ و پیوندهای این فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار با چهره‌های «روشنفکری دینی» مانند «عبدالکریم سروش» و «سیدمحمد خاتمی» و «مصطفی ملکیان» شرح داده شده است.

چنانکه نویسنده در مقدمه خود توضیح داده، «ارتش سری روشنفکران» براساس یک «متدولوژی تاریخ‌نگاری» تازه در زمینه «تاریخ سری» و پیوند آن با «تاریخ اندیشه‌ها» نوشته شده و روایت ناگفته‌هایی از تاریخ سیاسی معاصر ایران و نیمه پنهان کارگزاران «فتنه سبز» و علوم انسانی سکولار است. این کتاب ضمن بازخوانی سیاست‌های سرمایه‌داری در دولت‌های سازندگی و اصلاحات، به نیمه پنهان زندگی و حرفه عوامل سرویس‌های جاسوسی غرب در حوزه علوم انسانی، مطبوعات، ترجمه، نشر و کتاب و … می‌پردازد و کوشیده است تا به این موضوع از زاویه بحث‌هایی که رهبر معظم انقلاب پس از «فتنه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸» در حوزه «علوم انسانی غربی» ارائه دادند، وارد شود. «ارتش سری روشنفکران» جلد اول از مجموعه‌ای ۳ جلدی با عنوان «تاریخ اندیشه سیاسی معاصر» است که «دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان» وعده انتشار جلد دوم آن با عنوان «شاه‌کلید انگلیسی» را نیز به قلم این نویسنده داده است. فضلی‌نژاد در زمان پیشبرد این پروژه به حضور علامه مصباح یزدی (فیلسوف متاله و عضو برجسته مجلس خبرگان رهبری) در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) رسید و از روند نگارش آن به ایشان گزارش داد و حضرت علامه فرمودند: « این کار، کار بزرگی است و انشاءالله خداوند از  خزانه غیبی خود به شما مدد برساند.»

کتاب «ارتش سری روشنفکران» شامل ۴ فصل با عناوین «درآمد: جاسوسان در تهران»، «فصل اول: علوم انسانی؛ الهیات جنگ نرم»، «فصل دوم: فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار»، «فصل سوم:سکولاریسم مقدس آمریکایی» و «فصل چهارم: سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه‌داری» است. پس از فصل چهارم، رساله‌ای ۵۵ صفحه‌ای با نام «امام جنگ عقیده» چاپ شده که روایت‌گر تحلیل امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون «غرب‌شناسی»، «علم غربی»، «علوم انسانی»، «دانشگاه»، «معنای روشنفکری» و… است. کتاب «ارتش سری روشنفکران» در بخش «به روایت تصویر» شامل بیش از ۱۰۰ سند، تصویر و کلیشه مطبوعاتی است و برای اولین‌بار در آن نامه‌های دست‌نویس از «احمد اشرف» (تحلیلگر CIA) خطاب به «عباس عبدی» و نامه «علیرضا نوری‌زاده» (جاسوس MI6) خطاب به «محمدعلی ابطحی» به همراه دست‌خط‌ها و اسنادی مانند مکاتبات حاج «حسین شریعتمداری» با پرفسور «حامد الگار» (استاد دانشگاه برکلی) به چاپ رسیده است. بخش «به روایت تصویر کتاب» شامل ۵۰ صفحه است که ذیل هر عکس و سند و دست‌خط، توضیحات و شناسه‌های آن آمده و خوانند از هر عکس به صفحه مربوط به بحث در متن کتاب ارجاع می‌شود.

همچنین در ابتدای کتاب، مقدمه‌ای از «حسن شایانفر» (مدیر دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان و مشاور فرهنگی حسین شریعتمداری) منتشر شده که در آن به «ماجرای پرفراز و فرود کتاب ارتش سری روشنفکران» پرداخته شده است.

* انقلاب رنگی و جمهوری اسلامی ایران، تحلیل‌ها و تخمین‌ها

انقلاب اسلامی ایران، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و فراگیرترین انقلاب‌های دنیا، همواره مورد توجه صاحبنظران بوده است. به همین دلیل، تحلیل‌ها، تبیین‌ها و توصیف‌های متعددی از آن صورت گرفته که قابل بررسی می‌باشد. در کتاب حاضر، به اجمال، انقلاب اسلامی و نظریه‌های انقلاب و تقابل آنها با یک‌دیگر بررسی گردیده است. در کتاب نخست اندیشه‌ها و نظریات انقلاب شامل نظریات افلاطون، ارسطو، فارابی و ابن خلدون و سپس دیدگاه‌های مکاتب مختلف جامعه‌شناسی از جمله اثبات‌گرایی، کارکردگرایی، ساخت‌گرایی، مارکسیسم، جامعه‌شناسی تفهمی و نظریه دوری تبیین گردیده است. در ادامه به تئوری‌های انقلاب از جامعه‌شناسانی چون چارلمرز جانسون، اسلمسر، هانتینگتون، سوروکین و اسکاچ پل اشاره شده است. نظریه کاریزمای ماکس وبر و حاشیه‌نشینی در خصوص شخصیت رهبران انقلاب نیز در کتاب مندرج است.

* پوست‌اندازی (پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸)

کتاب پوست‌اندازی برای کسانی که می‌خواهند درباره ویژگی‌های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تحقیق کنند و به آسیب‌شناسی و بررسی نکات مثبت و منفی آن بپردازند، تدوین شده و منبع مفید و نسبتا کاملی است، چون متن بیشتر بیانیه‌ها، ادعاها، مطالب و نامه‌های مهم در آن آمده است. این کتاب در سه بخش نامزدها و برنامه‌ها، مستندهای تبلیغاتی و مناظره‌ها و انتخابات و تحولات بعد از آن تدوین شده است.

* تقلب سبز: طنز سیاسی در فتنه ۸۸

در فتنه سیاسی سال ۱۳۸۸ که رخدادهای روزانه آن باعث غلبه وجه تراژیک امر سیاسی در اذهان عمومی شده بود، نیاز به طنز و نگریستن از موضع برتر و جلالی حقیقت به شدت حس می‏شد. زبان طنز در کنار دیگر قالب‏های هنری بود که در آن مقطع می‏توانست از ساحت حقیقت در برابر سنگینی غبار فتنه، دفاع کند و از سطح آن واقعیت غالب و معرکه‌گیر، فراتر برود و ببرد.

در آن ایام، جبهه سایبری و وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی عمدتاً در غلبه امر سیاسی خودبنیاد به شدت می‌کوشیدند و خواه ناخواه مواجهه طنزآمیز هم در این جبهه بیشتر می‌توانست رویارویی بیافریند. «تقلب سبز» نام یکی از وبلاگ‌هایی بود که اقدام به نشر یادداشت‌های موثری در متن و پیام‌های کاربران خود با استفاده از زبان طنز سیاسی می‌کرد. انتشار مجدد مجموعه آن مطالب در قالب کتاب، امکان استفاده برای مخاطبان غیرمجازی را فراهم کرده است و در ضمن گوشه‌ای از تاریخ رویدادهای سیاسی معاصر ما به ثبت می‌رسد. محتوای وبلاگ به زبان طنز، تا حدی می‏تواند واقعیت‏ها و فضای عمومی ایام فتنه برای آیندگان را ترسیم کند.

«تقلب سبز» گامی است جهت مستند کردن تلاش تاریخی جوانان این مرز و بوم در دفاع از انقلاب اسلامی و آرمانهایش.

* تیغ دو دم: نگاهی تاریخی- تحلیلی به فتنه از صدر اسلام تا روزگار معاصر

سیره اجتماعی ـ سیاسی معصومین(ع)، ظرفیتی بسیار در استخراج مباحث مرتبط با نیازها و ابتلائات امروز ما دارد و تنها کوششی درخور و نگاهی مسأله‏شناس را می‏طلبد. فتنه سال ۸۸  بهانه‏ای شد تا بخشی از تاریخ اجتماعی ـ سیاسی صدر اسلام که بیانگر نقش خواص در رویدادهاست، بازخوانی شود. به همین منظور، مقالاتی که هدفش ارائه تحلیلی نو از حوادث مهم تاریخ صدر اسلام و ناظر مسائل مبتلابه جامعه فعلی ماست در این کتاب «تیغ دو دم» می‏آید که پیش از این جداگانه در ماهنامه «راه» منتشر شد:

بخش اول، شامل دو مقاله در بررسی زمینه‏های تاریخی ـ سیاسی حوادث زمان امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع). بخش دوم، شامل دو مقاله در تشریح وضعیت خواص و شخصیت‏های تأثیرگذار سیاسی صدر اسلام و بخش سوم، شامل سه مقاله در تبیین حکم اولی و سیره معصومین(ع) در برخورد با خواص فتنه‏گر است.

در ضمیمه هم یک مقاله درباره انقلاب مشروطه که ارتباط مضمونی وثیقی با سایر متن کتاب و شرایط جامعه دارد، گنجانده شده است.

 * جامعه‌شناسی ۲۲ خرداد

کتاب «جامعه‌شناسی ۲۲ خرداد؛ دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در آینه واقعیت» تحلیل جامعی را از حوادث، تهدیدها و فرصت‌های یک‌ سال گذشته در قالب محتوای جامعه‌شناسی سیاسی ارائه می‌دهد. پرویز امینی – نویسنده این کتاب – کارشناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه شهید بهشتی، صاحب‌نظر در مسائل اجتماعی و سیاسی، نویسنده و پژوهشگر و دبیر سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل است.

کتاب «جامعه‌شناسی ۲۲ خرداد» در پنج فصل کلی «جامعه‌شناسی آرای انتخابات دهم ریاست جمهوری»، «تقلب؛ جامعه‌شناسی یک واقعیت یا یک دروغ»، «رفتارشناسی گروه‌های سیاسی در انتخابات دهم»، «براندازی نرم با استفاده از روش‌های انقلاب فرهنگی» و «بازخوانی مدیریت رهبر معظم انقلاب در انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن» توسط انتشارات فرهنگ اندیشه در ۲۶۰ صفحه به چاپ رسیده است.

 * چت مقدس (مجموعه داستان کوتاه فتنه)

این کتاب حکایت رزم ادبی قصه نویسانی است که در مقطعی از تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی،که غبار آلودگی فتنه ،جاده ی اردوگاه حق را زیر گرفته بود، به بلد ˈامین ˈ راه اعتماد کرده، راه را پیدا کردند .

یک سال پس از فتنه ای که به بهانه برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری توسط دشمنان خارجی و داخلی رقم خورد موسسه فرهنگی رسول آفتاب در اقدامی خود جوش و مردمی از قصه و خاطره نویسان دعوت کرد تا آثار خود را برای چاپ در کتاب ارسال کنند .

کتاب چت مقدس به قلم چند تن از نویسندگان و به کوشش رحیم مخدومی تهیه شده و داستانهای با عناوین گزارش یک قتل، من آدم کشتم ، گفتند باید سوخت گفتند باید ساخت، یکی از میان ما، موهای دم اسبی،خیابان، ریه های سوخته ، چشمهای پاییزی ، عمر چند قطره خون … در این اثر به چاپ رسیده است .

 * خرابکار اجا‌ره‌ای: خاطرات فتنه (کتاب اغتشاش)

«خرابکاری اجاره‌ای» مجموعه خاطرات فتنه است که به کوشش رحیم مخدومی جمع‌آوری شده است. او، که خود از داستان‌نویسان و خاطره‌نویسان انقلاب اسلامی است، در این کتاب صد و بیست صفحه‌ای کوشیده است تا خاطرات کف خیابان را از دهان مردم کف خیابان بیان کند. به همین جهت صداقت و پاکی در جای جای کتاب مذکور جلوه‌گری می‌کند. او حتی از بیان محاوره‌ای راویان خاطرات به راحتی نگذشته است و همان بیان محاوره را در کتاب ذکر کرده است.

اگر مخاطب حوصله داشته باشد می‌تواند خاطره‌های یک صفحه‌ای و گاهی اوقات دو صفحه‌ای که از متن مردم بر آمده است را در یک روز بخواند.

وقتی راوی خاطره مردم باشند، یعنی همین مردم کوچه و بازار و همین‌هایی که صف‌های طویل راهپیمایی‌شان در روزهای ۲۲ بهمن دیدنی است، آن وقت است که خاطرات قطعاً بر دل می‌نشیند و می‌توان گفت که این دلیل استقبالی است که از کتاب صریح و ادبی «خرابکار اجاره‌ای» شده است.

چند صفحه آخر کتاب که از عکس‌های رنگی مرتبط با فتنه آورده شده است، بر زیبایی کتاب افزوده است.

به هر روی نگارنده این سطور با مخدومی هم نظر است که «این کتاب انعکاس حماسه‌ی ایثارگرانه‌ی تعدادی از فرزندان خلف این ملت در دفاع از نوامیس ملت است». برای این که بیشتر با «خرابکار اجاره‌ای» آشنا شوید، یک خاطره از این کتاب خواندنی را در پی می‌آوریم:

چوب، قمه، اسید

یک ماشین نیسان بود، که می‌آمد برای این‌ها سنگ خالی می‌کرد. به اصطلاح مهمات شان را تأمین می‌کرد. سنگ تو دستشان آماده بود. این جوری نبود که بروند دنبال سنگ بگردند. یعنی باران سنگ بود که رو سرمان می‌بارید. سپر را می‌گرفتی بالا، ساق پا را می‌زدند. می‌گرفتی پایین. می‌خورد تو سرت، آخر تو خیابان، آن هم تو تهران، این همه سنگ ریخته باشد؟! محال است، بچه‌ها نیسان را هم گرفتند. وسیله‌ی دیگرشان؛ چوب، قمه و اسید بود. روی پای یکی از بچه‌ها اسید ریختند. این طوری نبود که پایین بپاشند. ما که می‌رفتیم، از بالای ساختمان مورد هجوم قرار می‌گرفتیم. (خرابکاری اجاره‌ای ص ۲۹)

 * کالبدشکافی فرهنگی فتنه‌ی ۸۸

انتخابات دهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری سرمنشأ حوادثی شد که از ابعاد مختلف درخور تأمل و بحث می‌باشد. از شنبه‌ی پس از انتخابات جناح شکست‌خورده به طرح شایعه‌ی تقلب در انتخابات پرداخت و با کشاندن طرفداران خود به خیابان‌ها باعث بروز حوادث ناگواری شد که دامنه‌ی آن تا هشت ماه بعد نیز ادامه داشت و باعث واکنش تند ملت ایران به این گروه گردید. مصاحبه‌ی یکی از کاندیداها پیش از اتمام انتخابات با خبرنگاران و اعلام برنده‌شدن خود آشکارا منشأ طرح تقلب را روشن می‌سازد. در این میان مطالعه گفتارها و نوشتارهای کاندیداها، شخصیت‌ها و مسئولان نظام و اظهارنظر آنها درباره‌ی انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از آنکه ضمن روشن‌شدن فضای آن روزها برای خواننده، موضع‌گیری افراد مختلف را نیز در قبال انتخابات ریاست جمهوری مشخص می‌سازد. هم‌صدا با اغتشاشگران داخلی در طرح تقلب در انتخابات، سایت‌ها و شبکه‌های خارجی نیز دست به‌کار شدند و با فرستادن عاملان خود در درون آشوبگران هم به بزرگ‌شدن فتنه کمک کردند و هم در فضای سایبر و ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی به شدت علیه شخصیت‌‌ها و نهادهای انقلابی تبلیغ نمودند. شگفت آنکه برخی از کاندیداها نیز به سرعت با آنها هماهنگ شدند و در راستای تحقق اهداف آنان حرکت کردند. اغتشاشگران تنها به تبلیغات بسنده نکرده و در هر مناسبتی طرفداران خود را به خیابان‌ها می‌ریختند و باعث بروز ناامنی و ضربه‌زدن به کسب و کار مردم و غارت و انهدام اموال عمومی می‌شدند. هرچند بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه‌ی ۲۹ خرداد باعث عقب‌نشینی سران فتنه از رفتارهای قبلی خود شد، با این همه اهانت علنی آشوبگران به مقدسات دینی در روز عاشورا برای مردم ایران قابل تحمل نبود. تجمع مردم انقلابی ایران در ۹ دی در میدان انقلاب ضمن اینکه نقطه پایانی بر حرکات آشوبگران و قانون‌شکنان گذاشت، بار دیگر وفاداری مردم را به رهبری انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی به اثبات رسانید. در این روز مردم از نقاط مختلف تهران در میدان انقلاب جمع شدند و با ابراز انزجار از آشوبگران و سران فتنه جواب قاطعی به دخالت‌های بیگانگان نیز دادند. نهایتاً با برگزاری راهپیمایی گسترده و پرخروش ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ و عدم امکان برای بروز خشونت از سوی فتنه‌گران با حضور گسترده مردم هشت ماه نبرد مقدس نیز به انجام رسید.

این کتاب روز شمار ۲۲ خرداد تا ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ است که به وقایع هشت ماهه پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری می پردازد. در این کتاب تمامی اظهارنظرها ، بیانیه ها ، نامه های سرگشاده، برنامه های رادیویی و تلویزیونی، وقایع صورت گرفته و مواضع نامزدهای انتخاباتی ، مسوولان کشور ، منافقین و سران کشورهای استکباری به نقل از رسانه های مختلف گرد آمده است.

تحلیل حجه الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری (رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی) از فتنه سال گذشته با عنوان «کالبد شکافی فرهنگی فتنه ۸۸» از سوی موسسه کتاب فردا و انتشارات فجر ولایت منتشر شده است. در مقدمه کتاب می خوانیم:

«امت ایمانی ایران در حماسه ۲۲ خرداد با حضور چهل میلیونی و با رأی بیش از ۲۴ میلیونی خود به رئیس جمهوری منتخب، اولین ضربه را به بدخواهان انقلاب وارد ساخت، امّا دشمنان از پای ننشستند و با تکیه بر پایگاههایی که طی سالیان قبل در نقاط حساس کشور به وجود آورده بودند و با استفاده از بی بصیرتی عده ای از خواص، غرور، طمع و زیاده خواهی تنی چند از نامزدها و تحریک افرادی که هویت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود را در این شکست از بین رفته می دیدند، پرده های بعدی فتنه را به نمایش گذاشتند. غافل از اینکه امت حزب اله با هدایت امام تیزبین خود با اتکال به تأییدات الهی و استقامت و پایمردی در راه اهداف اسلامی، توطئه های آنها را نقش بر آب خواهد کرد. بر این فتنه عظیم، دوستان و دشمنان انقلاب، تحلیل های گوناگون و متعددی داشته اند و هر یک از منظری به حادثه ها و علل و عواقب آن توجه کرده اند. کتاب حاضر متن دو مصاحبه و سه سخنرانی حضرت حجهالاسلام والمسلمین میرباقری است که با رویکردی فرهنگی به تحلیل وقایع، علت یابی و ثمرات آنها پرداختند.»

«تحلیل فتنه اخیر در آئینه فرهنگ، دولت اسلامی و انتخابات، آشکار شدن صف بندی جدید در میان نیروهای انقلاب، مصاحبه پیرامون برنامه های ارائه شده توسط کاندیداهای انتخابات دهم و مصاحبه استاد پیرامون تحلیل انتخابات دهم ریاست جمهوری» بخش های مختلف این کتاب هستند که سخنرانی ها و گفتارهای استاد میرباقری در مسجد اهل بیت(ع) و همچنین تشکل های مذهبی حامی دولت اسلامی و… است.

 * مطالبات غیرقانونی : بازخوانی وقایع قبل و بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸

سال ۱۳۸۸ همراه بود با واقعه ای فراموش نشدنی که تلخی بعضی از اتفاقاتش شیرینی حضور گسترده مردم در انتخابات دهم ریاست جمهوری را کمرنگ کرد اما وقایع پس از فتنه ها و به خصوص راهپیمایی عاشوراییان در نهم دی ماه، سال گذشته را به نقطه عطفی برای تامل و تدبر اتفاقات پارسال و حواشی آن تبدیل کرد.

اصحاب قلم هم همگام با مردم از تلخی های سال گذشته رنجیدند و بسیاری از آنها جلوتر از دیگران سلاح مبارزه را بر کاغذ لغزاندند و مبانی فکری و نظری مردم را در این باره تقویت کردند.

این کتاب با موشکافی رخدادهای قبل و بعد از انتخابات دهم، طرح جالبی از آنچه رخ داد ارائه می کند. بررسی وقایع قبل از انتخابات از دوران اصلاحات و وقایع مربوط به ۱۸ تیر آغاز می شود و تا دوران انتخابات استمرار می یابد.

 * من مدیر جلسه‌ام‏‫: خاطرات افسران فرهنگی از فتنه

مؤسسه فرهنگی هنری «رسول آفتاب» در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سلسله نشست‌هایی تحت عنوان خاطرات شفاهی فتنه ۸۸ برگزار کرد. در این نشست‌ها که با حضور تعدادی از فعالان فرهنگی انجام شد، خاطرات و تحلیل‌هایی در خصوص فتنه ۸۸ ارائه شد و ماحصل آن در قالب «سی‌دی» و کتاب «من مدیر جلسه‌ام» به کوشش «رحیم مخدومی» منتشر شد.

رحیم مخدومی در کتاب «من مدیر جلسه‌ام» به نقل از «جعفر فرجی» به گفت‌وگوی اعضای چهار کاندیدا با مقام معظم رهبری پرداخته است. نویسنده در این اثر درباره برخی از مشکلات ایجاد شده در دوران فتنه اعم از «پیچیدگی‌های فتنه»، «حواشی مناظره» و «تهدید کاریکاتوری» به بیان خاطراتی از «وحید جلیلی»، «وحید یامین‌پور»، «مهدی کوچک‌زاده»، «میثم نیلی»، «حسن منصوری»، «میثم محمد حسنی»، «مازیار بیژنی»، «غلامحسین متو» و «سعید قاسمی» پرداخته است.

 * نقشه‌ی نقش بر آب

کتاب “نقشه‌ی نقشه بر آب” حاوی فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ی فتنه ی عظیم سال ۱۳۸۸ است، فتنه‌ای که به مدد و لطف الهی و با رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب و برکات خون شهیدان و بصیرت، مقاومت و غیرت ملت بزرگ و سربلند ایران، طومار آن در هم پیچیده شد و انقلاب اسلامی در سیر تاریخی خود پیروزمندانه این گردنه‌ی دشوار را پشت سر نهاد. همچنین در صفحات نخست کتاب مقدمه‌ای روشنگر و بصیرت‌افزا از محمدحسین صفارهرندی وجود دارد. در بخشی از این مقدمه آمده است:

«اگرچه رمز و رازهای هدایت کشتی انقلاب به دست سکاندار حکیم آن را صرفاً در کلام او نمی‌توان جست و باید نقبی به دیگر وجوه این راهبری که در مکتوبات، انتصابات، تصمیمات، ارتباطات و اقدامات ایشان مستتر است، گشوده شود، با این همه حقایق بسیاری درباره‌ی مسائل دوران فتنه در سخنان مشحون از حکمت و صداقت رهبری پرهیزگار انقلاب نهفته است که مطالعه‌ی چندباره‌ی آن را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.»

«دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری»، «مواضع رهبری پس از انتخابات تا نماز جمعه ۲۹ خرداد»، «حوادث پس از انتخابات»، «کسب بصیرت» و «جنگ نرم»، پنج فصل این کتاب را تشکیل می‌دهند.

 * نگاه از بیرون

مجموعه بازتاب‌های جهانی فتنه ۸۸ در دو دفتر «جهان عرب» و «جهان غرب» در «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» تهیه شده است.

در ایام انتخابات سال ۱۳۸۸ و حوادث ناگوار پس از آن، شاهد ائتلاف نامبارک رسانه ‏های غربی و حکومتی کشورهای عربی بودیم که علیه مردمسالاری دینی ایران قیام کرده بودند. حجم بالای نگاشته‌ها درباره انتخابات ایران بدون شک بیانگر جایگاه مهم و راهبردی ایران در روابط بین‌الملل و مناسبات منطقه است.

بازخوانی، نقد و تحلیل فتنه ۸۸ از زبان منتقدان داخلی کشورهای عربی بسیار خواندنی است و ابعاد ناشناخته بین‏المللی این فتنه فراگیر را آشکار می‌کند. با توجه به اهمیت ثبت تاریخ مبارزات و حوادث انقلاب اسلامی برای آیندگان و تحلیل درست از آنها، گزیده نظرات اندیشمندان و روزنامه‏نگاران خاورمیانه در خصوص حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ ایران اسلامی، در رسانه‌های عربی گردآوری و در دفتر اول کتاب «نگاه از بیرون» با زیر عنوان «فتنه ۸۸ در نگاه روزنامه‏ نگاران خاورمیانه» با ترجمه جمعی از مترجمان زیر نظر حجت‏ الاسلام حمیدرضا غریب‏رضا (مدیر موسسه گفتگوی دینی و فعال در عرصه جهان اسلام) ترجمه است.

این کتاب از مقالات زیر تشکیل شده است: «چرا حدیث انتخابات ایران در کلام دیگران؟» (حمیدرضا غریب‏رضا)، «سونامی احمدی‏نژاد»، «بازگشت برزخی رفسنجانی»، «نور عاشورا، عصر روشنفکری را شکست داد»، «ایران از درون: خشم خواص و رضایت توده‏ها»(محمد صادق‏الحسینی)، «آیا عربها حق دارند در دموکراسی ایران تردید کنند؟!»(دکتر فیصل قاسم)، «ایران و غرب… و آنچه می‏نگارند» (دکتر عبدالرزاق قسوم)، «تأمّلاتی درباره رابطه اعراب و دموکراسی؛ از لبنان و اسرائیل تا ایران» (طلال سلمان)، «نشانه‏های سیاسی کودتای غرب علیه نتایج انتخابات ایران» (دکتر طارق الزُمر)، «اعتراضات به انتخابات ایران را چگونه ببینیم؟» (عبدالله الاشعل)، «ایران و نفاق غربی» (عبدالباری عطوان)، «ایران به کدامین سو می رود؟» (غریبی مراد غریبی)، «خاتمی در هر دو حالت زیان‏کار است!» و «مستضعفان نتیجه انتخابات را قطعی کردند»، «ایران آن گاه که معتدل شود!»، «سه پرسش آمریکایی» و «اصلاح طلبان ورقهایشان را رو کردند» (فهمی هویدی)، «توهین به جایگاه نمادین امام خمینی(ره)» و «ایران آزمونی سخت را پشت سر می گذارد» (عبدالرحیم التهامی)، «چهره ایران از منظر حقوق شهروندی» و «نکاتی درباره ایران» (عزمی بشاره)، «حوادث ایران… و شماتتگران» (سعد بن عمر)، «هجمه به ولایت فقیه؛ نقطه تمرکز دشمنان ایران» (علی شهاب)، «بازخوانی انتخابات ایران و پیامدهایش» (نهاد خشمان)، «ایران و خیال‏بافان عرب» (مصطفی سعید العرب)، «ایران و هرج‏ومرج خلاق!» (البدوی عبدالعظیم البدوی)، «ارتباط با ایران تهمت، با آمریکا مدال شرف!» (محمد ابو علان)، «تشابه ها و تفاوتهای انتخابات ایران و عراق» (حامد شاکر)، «ناآرامی های داخلی ایران و پیامدهای آن؛ گفتگوی شبکه «الجزیره» با محمد حسنین هیکل»، «ابعاد اعتراضات به نتایج انتخابات ایران» (میزگرد شبکه الجزیره با حضور غَسان بن جَدو، ماشاءالله شمس‏الواعظین، محمد صادق الحسینی و انیس النقاش)، «تأثیر سخنان آیت‏الله خامنه‏ای در نمازجمعه بر اوضاع جاری ایران؛ گفتگو درباره انتخابات ایران در شبکه الجزیره» (محمدعلی مهتدی و مصطفی اللباد) و «ابعاد بحران ایران، واقعیت ها و توهم ها؛ گفتگو درباره حوادث بعد از انتخابات ایران» (غسان بن جدو، سامی النصف، یاسر الزعاتره و اسکات ریتر).

دفتر دوم کتاب «نگاه از بیرون» با زیر عنوان «فتنه ۸۸ در نگاه تحلیلگران آمریکا» با ترجمه علی فتحعلی آشتیانی با سه مقاله به قلم روزنامه‌‏نگاران و تحلیلگران آمریکایی که در نقد و تحلیل فتنه ۸۸ نوشته شده و به سئوالات و شبهات درباره انتخابات سال ۸۸ در ایران پاسخ می‏‌دهند، ترجمه و منتشر ‏شده است. یک مقاله هم از منظر شکاف طبقاتی جامعه، به حوادث پس از انتخابات می‏پردازد.

این کتاب از مقالات زیر تشکیل شده است: «حقه‏‌ای به نام تقلب» (جیمز پتراس، استاد ممتاز جامعه‏ شناسی در دانشگاه بینگهمتون نیویورک)، «تقلب در انتخابات ایران: ادعایی بدون سند و مدرک»(گلن کسلر و یان کوهن، اعضای تحریریه واشنگتن پُست)، «تفرقه در میان ملت»(علیرضا دوستدار، دانشجوی دوره دکترای مردم‏‌شناسی و مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد)، «آیا احمدی‌‏نژاد، نتایج انتخابات سال ۲۰۰۹ ایران را به نفع خود دستکاری کرد؟»(اریک آلن بریل)،

* نه ، ده

در علم سیاست گفته می‌شود «گاه نخبگان سیاسی مانع توسعه سیاسی می‌شوند» که بی‌شک حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم مصداق عینی این سخن است. در حالی که شرکت چشمگیر مردم در انتخابات نویدبخش شکل‌گیری فضایی آرام برای جامعه بود تا با قوت و طراوات بیشتر به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی پرداخته شود، مع‌الاسف اعتراض به نتیجه انتخابات و طرح شایعه تقلب و موضع‌گیری غیرشفاف و دو پهلوی نخبگان باعث شکل‌گیری فضای متشنجی گردید که از آن با عنوان «فتنه» یاد شد. این جو ناآرام میدان آزمایشی نیز برای بسیاری از نخبگان بود تا نسبت خود را با خط ولایت مشخص سازند. ملت ایران در پاسخ به گستاخی فتنه‌گران حماسه ۹ دی را آفریدند و نقطه‌ی پایانی بر هشت ماه متشنج گذاشتند. نظر به اینکه رسانه‌های بیگانه اعم از بی.بی.سی و صدای آمریکا و صدها سایت خبری ضدانقلاب صحنه‌گردان این فتنه بودند مقابله با تبلیغات و شایعه‌پراکنی آنها در فضای سایبر ضروری می‌نمود. حسین قدیانی یکی از نویسندگان جوان و متعهد این عرصه است که پس از انتخابات قدرت قلم خود را در دفاع از حریم ولایت و برملا ساختن خیانت‌های اصحاب فتنه و دروغگویی‌های رسانه‌های بیگانه به کار بست. دل‌نوشته‌های ایشان که همانند شطحیاتی به نگارش درآمده است، از عمق جان و دل نشأت می‌گیرد و لاجرم بر دل می‌نشیند.