استاد دانشگاه آزاد نجف آباد:وضعیت آب‌های زیرزمینی اصفهان وحشتناک است
استاد دانشگاه آزاد نجف آباد:وضعیت آب‌های زیرزمینی اصفهان وحشتناک است

یک پژوهشگر هیدرولوژی و آب گفت: بارش‌های اخیر هیچ تغییری در میزان آب‌های زیرزمینی شهر اصفهان ایجاد نمی‌کند زیرا هیچ مدیریتی بر روی این بارش‌ها صورت نمی‌گیرد و در نهایت تبخیر می‌شود. ناصر حاجیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود ۲۷ هزار کیلومتر مربع است […]

یک پژوهشگر هیدرولوژی و آب گفت: بارش‌های اخیر هیچ تغییری در میزان آب‌های زیرزمینی شهر اصفهان ایجاد نمی‌کند زیرا هیچ مدیریتی بر روی این بارش‌ها صورت نمی‌گیرد و در نهایت تبخیر می‌شود.

ناصر حاجیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود ۲۷ هزار کیلومتر مربع است که چهار هزار کیلومتر آن در بالا دست و در قسمت سد زاینده‌رود قرار دارد که این ۴۰۰۰ کیلومتر مربع باید پر بارش و پر آب باشد.

وی افزود: بیش از نصف حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود فقط ۱۰۰ میلی‌متر در سال بارش دارد، اما مهمترین بارش‌ها باید در بالادست و در نزدیکی سد اتفاق بیفتد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد ادامه داد: تفاوت چندانی ندارد که بارش‌ها در اصفهان، برف یا باران باشد زیرا متاسفانه فعالیتی برای جمع‌آوری آب حاصل از این بارش‌ها نمی‌شود و این میزان بارش به هر شکلی که باشد در نهایت تبخیر می‌شود.

حاجیان با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته در بالا دست رودخانه زاینده رود بیش از ۱۰ متر برف می‌بارید، تصریح کرد: بر اساس آمار، بارش‌های مناطق بالادست رودخانه باید ۱۴۰۰ میلی‌متر باشد که این میزان در گذشته اکثرا به شکل برف بود اما این تعادل به هم خورده و مقدار زیادی از آن به باران تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۸۰ درصد نزولات جوی در استان اصفهان به صورت برف بوده است، اظهار کرد: برف حسن‌هایی از جمله نفوذپزیری بیشتر، ماندگاری بالاتر، منبع ذخیره‌ای طبیعی و آب شدن در زمان مناسب را داراست، پس باریدن برف به خصوص در سرشاخه‌ها بسیار مهم است.

این پژوهشگر هیدرولوژی و آب ادامه داد: متاسفانه مسئولان شهری و فرهنگ شهروندی هنوز به ارزش آب در زمان کنونی پی‌نبرده‌اند چرا که اگر این درک ایجاد می‌شد هیچ‌گاه بارش حتی به میزان اندک در مناطقی مانند شرق اصفهان رها نمی‌شد زیرا این بارش حداقل مشکل فضای سبز منطقه را تا حدودی رفع می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر مدیران شهری بخواهند و آب باقی مانده از بارش‌ها در شهر اصفهان استحصال شود معادل نصف آب انتقالی تونل کوهرنگ سه است. ۸۰ تا ۹۰ درصد آب‌های روان و برف‌آب‌های سطح شهر را می‌توان از طریق احداث چاه‌های نفوذپذیر با روش‌های علمی به منابع آب‌های زیرزمینی انتقال داد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد گفت: با توجه به وضعیت بررسی بارش‌های امسال به نظر می‌رسد سال پیش‌رو نیز سال خشکی باشد و اصفهان هنوز در خشکسالی به سر ببرد، اما باید تا پایان سال آبی منتظر ماند.

حاجیان تصریح کرد: با همین مقدار بارش می‌توان آب‌های زیرزمینی اصفهان را تامین کرد فقط اگر مدیران شهری بخواهند چراکه متاسفانه وضعیت فعلی آب‌های زیرزمینی اصفهان بسیار وحشتناک است.