ابوترابی:  مصونیت سیاسی دیپلمات عربستانی باید بررسی شود
ابوترابی:  مصونیت سیاسی دیپلمات عربستانی باید بررسی شود

به گفته دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، برخی دیپلمات ها ماموریت سیاسی دارند که مشمول مصونیت سیاسی می شوند یعنی اگر در کشوری که در حال انجام ماموریت هستند مرتکب جرم شود نمی توان او را بازدشت و محاکمه نمود. به گزارش بولتن نیوز به نقل از بی باک، عید از راه رسید و […]

به گفته دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، برخی دیپلمات ها ماموریت سیاسی دارند که مشمول مصونیت سیاسی می شوند یعنی اگر در کشوری که در حال انجام ماموریت هستند مرتکب جرم شود نمی توان او را بازدشت و محاکمه نمود.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از بی باک، عید از راه رسید و خانواده های ایرانی با نشاط و شادمانی به پیشوازش می روند. مردم با شور و هیجانی وصف ناپذیر سالی جدید را با هزار امید و آرزو آغاز می کنند.

در این میان اما، خانواده ای وجود دارد که در هنگامه ی فرا رسیدن بهار کامشان تلخ شد. “روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه یک دیپلمات سعودی حین رانندگی به دلیل سرعت نامتعارف و عدم تعادل در مسیر شرق به غرب بزرگراه ارتش با یک دستگاه پراید تصادف کرد که به فوت این شهروند ایرانی انجامید.” این خبری بود که هفته آخر سال گذشته توجه دستگاه سیاست خارجی دو کشور را به خود جلب کرد. پس از این حادثه پلیس تهران گزارش داد که در این حادثه منجر به مرگ شهروند تهرانی،‌ خودروی عربستانی مقصر شناخته است و کارمند عربستانی هم حامل مشروبات الکلی و هم در حال مستی در حال رانندگی بوده است.

با گذشت نزدیک به ۲ هفته از این حادثه از طریق کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پیگیر آن شدیم. ابوالفضل ابوترابی دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با خبرنگار بی باک پیرامون نحوه پیگیری جرم دیپلمات سعودی اظهار داشت: بایستی بررسی شود که ماموریت این دیپلمات سعودی چه بوده و بررسی شود که آیا مصونیت سیاسی دارد یا نه!

وی در تشریح ماموریت و مصونیت سیاسی دیپلمات ها گفت: برخی دیپلمات ها ماموریت سیاسی دارند که مشمول مصونیت سیاسی می شوند یعنی اگر در کشوری که در حال انجام ماموریت هستند مرتکب جرم شود نمی توان او را بازدشت و محاکمه نمود.

نماینده مردم تیران و کرون و نجف آباد در مجلس با بیان بی اطلاعی از وضعیت کنونی مجرم تصریح کرد: در صورتی که کمیسیون قضایی قصد ورود به این قضیه را داشته باشد بایستی مصوب شود که در صورت تصویب جلسات آن به بعد از عید موکول می شود. بعد از عید که اطلاعات کامل شود پیرامون این قضیه تحقیق و تفحصی خواهیم داشت.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود ندارد که مجرم از ایران خارج شود و پیگیری ها بی اثر شود، گفت: خروج احتمالی وی تا تصمیم گیری ایران، منوط به قراری است که قاضی تعیین کرده است.

چندی پیش الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی با اظهار بی اطلاعی از این قضیه در تشریح مصونیت قضایی در گفتگو با خبرنگار بی باک گفت: مصونیت کنسولی به این معناست که که فرد خاطی به کشور خودش ارجاع داده می شود و بنابر قوانین کشور خودش محکوم می شود.

در واکنش های به عمل آمده از سوی ایران رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره این سانحه رانندگی گفت: متاسفانه روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه یک دیپلمات سعودی حین رانندگی به دلیل سرعت غیر متعارف و عدم تعادل در مسیر شرق به غرب اتوبان ارتش با یک دستگاه پراید تصادف نموده که منجر به فوت این شهروند ایرانی گردیده است.

به گفته مهمان‌پرست، وزارت امور خارجه بلافاصله پس از اطلاع این موضوع را از مجاری دیپلماتیک و قضایی پیگیری کرده و برخورد لازم را انجام داده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان همچنین گفت: مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به وقوع این حادثه که در اثر عدم رعایت قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران و تجاوز از سرعت مجاز و عدم تعادل راننده منجر به فوت یک هموطن گردیده است به سفارت آن کشور قویا ابلاغ گردید

این واکنش هرچند با چند روز تأخیر صورت گرفت اما داستان به همین جا ختم نشد. اطلاعات دریافتی  حاکی از بی تفاوتی دستگاه سیاست خارجی عربستان سعودی نسبت به این ماجراست. انفعالی که به نظر می رسد به عمد باشد تا سهو. فردی که در این حادثه فوت کرد، یک بسیجی ساکن تهران و صاحب دو فرزند بود. یک فرد دیگر هم که ظاهراً سرباز بوده، در خودرو حضور داشته که وی نیز صدمه دیده و زخمی شده است اما متاسفانه این دیپلمات هیچ کدام از مجروحان را به بیمارستان منتقل نکرده است و این در حالی است که تصادف منجر به مرگ در اثر رانندگی با حالت غیر طبیعی و مستی، حتی برای دیپلمات هایی که از مصونیت دیپلماتیک هم برخوردار هستند دارای مجازات سنگین در قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

 جال توجه اینجاست که همین غفلت و بی تفاوتی مسئولین تا حدی بوده که این دیپلمات سعودی با اعتماد به نفس کامل قصد خروج از کشور را پیدا کند.

به گزارش بی باک، مشرق امروز نوشت: پیگیری های خبرنگار گروه بین الملل مشرق نشان می دهد که دیپلمات مست سعودی به فاصله دو روز پس از این حادثه، قصد داشت به همراه یک دیپلمات دیگر و بدون پرداختن تاوان حادثه ای که مسبب آن بوده است از ایران خارج شود که مأموران فرودگاه بین المللی امام خمینی(س) در اقدامی درخور تحسین، از خروج آنان ممانعت کردند. اگرچه که عربستان سعودی تا کنون هیچ پاسخی در این خصوص نداده است اما به هر روی، خانواده شهروند فقید تهرانی، باید از حقوق خود برخوردار شوند.

طبق ضوابط و حقوق بین المللی، عربستان سعودی باید به وظایف قانونی خود عمل کرده و در قبال این اشتباه جبران ناشدنی دیپلمات مست خود، پاسخگو باشد. سعودی ها باید نسبت به این مسأله مسؤولانه تر برخورد کرده و حقوق از دست رفته فرد متوفی و البته خسارت دیده را بپردازند. از سوی دیگر سر زدن چنین خطایی از دیپلمات کشوری که خادمی حرمین شریفین را یدک می کشد اما دیپلمات هایش در ام القرای جهان اسلام در حال مستی رانندگی می کنند، برای دستگاه سیاست خارجی آل سعود، مایه سرشکستگی است.

این درحالی است که دستگاه سیاست خارجی عربستان، به جای عذرخواهی و جبران این ضایعه، در اقدامی گستاخانه، دست به حرکتی تلافی جویانه زد و مدعی شد که یک ایرانی را در این کشور به اتهام عضویت در یک شبکه جاسوسی بازداشت کرده است اما سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، ادعای عربستان سعودی درخصوص حضور یک تبعه ایرانی در شبکه جاسوسی دستگیر شده در این کشور را رد کرد.

اکنون مردم ایران منتظرند تا ببینند مقامات کشورمان اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه تا کجا پای خون به ناحق ریخته شهروند کشورشان می ایستند. آیا دولت و مجلس به بهانه تعطیلات نوروزی از این موضوع، گذرا عبور خواهد کرد یا از حقوق ایرانیان در مقابل عربستان سعودی دفاع می کنند؟ آیا این پیگیری ها در حد محکوم کردن و رد کردن اتهامات و … باقی می ماند یا برخوردهای عملی تر و جدی تری در راه است؟